همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه، اقدامی تحریک‌آمیز و از پیش برنامه‌ریزی شده بوده است.

سرگئی لاوروف در نشستی خبری گفت: «ما به شدت تردید داریم که این اقدام غیرعمدی بوده باشد. این اقدام بسیار شبیه یک طرح تحریک آمیز از پیش برنامه ریزی شده بود.»

وی افزود اینکه گروههای تروریستی برای اجرای عملیات علیه دولت سوریه از خاک ترکیه استفاده می‌کنند، «امری بدیهی» است.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو هیچ طرحی برای ورود به جنگ با ترکیه ندارد، ادامه داد: «برنامه‌ای برای جنگیدن با ترکیه نداریم و رویکرد ما نسبت به مردم ترکیه دچار تغییر نشده است.»

لاوروف گفت به یاد داشته باشید هواپیمای روسیه در حریم هوایی سوریه بود اما اگر این هواپیما حریم هوایی ترکیه را نقض کرده باشد، این سوال مطرح است که چرا آنکارا- قبل یا بعد از سقوط هواپیما - با مسکو تماس اضطراری برقرار نکرده است.

این مقام روس با اشاره به گفتگوی تلفنی‌ با همتای ترک خود، احمد داوود اوغلو گفت: «به او یادآوری کردم که به ابتکار روسیه، خط تماس اضطراری بین مرکز کنترل دفاع ملی روسیه و وزارت دفاع ترکیه برقرار شده بود.

این خط تماس در آغاز عملیات هوایی روسیه در سوریه راه‌اندازی شد اما نه دیروز و نه پیش از آن، این خط مورد استفاده (ترکیه) قرار نگرفت که این مساله ابهامات جدی را به همراه دارد.»

لاوروف همچنین از طرح فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه برای بستن مرز سوریه و ترکیه جهت جلوگیری از عبور پیکارجویان از مرز حمایت کرد.

وی افزود: «من فکر می‌کنم این پیشنهاد خوبی است و رئیس جمهور فرانسه فردا درباره جزئیات آن با ما صحبت می‌کند. ما آماده‌ایم تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ کنیم.»

کد خبر 315135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha