سه شنبه 3 مهر 1397 | به روز شده: 23 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
جمعه 6 آذر 1394 - 16:17:37 | کد مطلب: 315055 چاپ

چطور عادت ناخن‌ جویدن را کنار باید گذاشت؟

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین:
ناخن جویدن عادت ناسالمی است و منظره خوبی هم ندارد. نخستین کاری که برای ترک این عادت باید انجام دهید، این است که دریابید چه عواملی باعث تحریک شما به انجام دادن آن می‌شود.

ناخن جویدن معمولا در دوران کودکی شروع می‌شود و می‌تواند تا دوران بزرگسالای هم ادامه پیدا کنید، عوارض این عادت فقط به مسئله زیبایی ختم نمی‌شود.

ناخن جویدن مزمن می‌تواند مشکلاتی جدید ایجاد کند. علاوه بر اینکه این عادت باعث احساس درد در پوست اطراف ناخن‌ها، ناخن‌ جویدن مکرر می‌تواند با آسیب زدن به بافت‌ها، رشد ناخن را تحریک می‌کند و می‌تواند به ایجاد ناخن‌های بدشکل بینجامد. همچنین ناخن جویدن می‌تواند شما را در معرض عفونت قرار دهد، چرا که باکتری‌ها و ویروس‌های زیانبار از دهانتان به ناخن‌ها و نیز  از ناخن به دهان وصورت‌تان منتقل می‌‌شود.

رعایت این توصیه‌ها می‌تواند به ترک کردن این عادت کمک کند:

- ناخن‌هایتان را کوتاه نگهدارید: کوتاه نگهداشتن ناخن باعث می‌شود ناخن کمتری برای جویدن در اختیار باشد و کمتر برای انجام این کار وسوسه شوید.

-  از لاک‌ها ناخن با مزه تلخ استفاده کنید: لاک‌های مخصوص برای جلوگیری از ناخن جویدن در بازار وجود دارند که بدون نسخه می‌توانید آنها را تهیه کنید. این لاک‌ها ترکیبی بسیار تلخ دارند که مانع از آن می‌شود که بسیاری از افراد ناخن‌هایشان را بجوند.

- به طور مرتب مانیکور کنید: خرج کردن پول برای اینکه ظاهر ناخن‌هایتان جذاب باشد، ممکن است باعث شود کمتر به فکر جویدن آنها بیفتید. راه دیگر این است که ناخن‌هایتان را با نوارچسب بپوشانید یا دستکش به دست کنید.

- عوامل محرک ناخن‌جویدن را شناسایی کنید: این عوامل محرک می‌توانند فیزیکی باشند برای مثال وجود ریشه‌های ناخن (باریکه پوست پاره‌شده یا ترک‌خورده که گاهی در کناره ناخن دیده می‌شود) یا روانی باشند ماننند استرس، اضطراب یا احساس ملال.

- سعی کنید به تدریج ناخن‌جویدن را کنار بگذارید: برخی از پزشکان رویکردی تدریجی را برای ترک این عادت پیشنهاد می‌کنند. ابتدا سعی کنید جویدن یک رشته از ناخن‌ها را کنار بگذارید، برای مثال ناخن‌های شست‌ها. هنگامی که در این کار موفق شدید، به سراغ سایر ناخن‌ها بروید، برای مثال انگشت‌های اشاره یا انگشتان یک دست. هدف نهایی این است که ناخن هیچ انگشتی را نجوید.

HealthDay