درصورت پذیرش شروط بانک مسکن از سوی شورای پول واعتبار سقف اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس به ۶۰ میلیون تومان می‌رسد، البته همین حالا هم زوج‌های جوانی که بعد از دی‌ماه ۹۲ازدواج کرده‌اند می‌توانند تا ۶۰میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند.

بورس

به گزارش همشهري، وام مسكن كه به اوراق تسهيلات مسكن معروف است وامي است كه در قالب اوراق تسهيلات مسكن از سوي بانك مسكن به خريداران خانه پرداخت مي‌شود و فرابورس ايران متولي رسمي فروش و دادوستد اين اوراق است.هر برگ اوراق تسهيلات مسكن شامل 500هزار توماني وام است و خريداران مي‌توانند با خريد 90برگ از اين اوراق وام 45ميليون توماني مسكن از طريق فرابورس دريافت كنند.

در گذشته هر برگ از اين اوراق 500هزار توماني تا سقف 130هزار تومان در بنگاه‌هاي املاك مورد دادوستد قرار مي‌گرفت اما از زماني كه قرار شد اين اوراق در فرابورس مورد دادوستد قرار بگيرد قيمت اين اوراق به نفع مصرف‌كننده كاهش يافت و اكنون به مرز 70هزار تومان رسيده است. اين يعني اينكه يك خريدار مي‌تواند با پرداخت 6ميليون و 300هزار تومان 90برگ اوراق تسهيلات مسكن دريافت كند و با ارائه اين اوراق به بانك مسكن وام 45ميليون توماني مسكن را دريافت كند.

در تازه‌ترين رويداد قرار است سقف وام به 60ميليون تومان برسد اما گويا بانك مسكن شرط و شروطي را براي پرداخت اين وام‌ها تعيين كرده است كه اگر بانك مركزي و شوراي بورس با اين شرط و شروط موافقت كنند مردم مي‌توانند بعد از خريد يك آپارتمان وام 60ميليون توماني مسكن با نرخ بهره 16درصد دريافت كنند.قرار بود ديروز در شوراي پول و اعتبار درباره اين موضوع تصميم‌گيري شود اما هنوز اطلاعاتي در دست نيست كه نشان دهد آيا شوراي پول و اعتبار درباره اين موضوع تصميم‌گيري كرده است يا خير؟

  • آيا وام 60ميليون توماني پرداخت مي‌شود؟

عليرضا توكلي كاشي رئيس اداره ابزار‌هاي نوين مالي فرابورس درباره اينكه آيا پرداخت وام 60ميليون توماني نهايي شده است؟ گفت:هنوزهيچ تصميمي براي اين موضوع گرفته نشده است بانك مسكن براي اجراي اين مصوبه شرايطي را درخواست كرده است كه درصورت تصويب آن در شوراي پول واعتبار امكان پرداخت اين وام فراهم مي‌شود.

او درباره اينكه آيا اين موضوع در شوراي پول و اعتبار به تصويب خواهد رسيد يا خير؟ ابراز بي‌اطلاعي كرد اما در عين حال تأكيد كرد: بانك مسكن نكاتي را مدنظر قرار داده است كه مربوط به مصوبات داخلي و هيأت مديره خود اين بانك است و من به‌طور دقيق در اين‌باره اطلاع ندارم.

  • هم‌اكنون چقدر وام مسكن دريافت مي‌كنيد؟

از توكلي پرسيديم در شرايط حاضر نحوه دريافت وام مسكن توسط مردم چگونه است، اوتوضيح داد: هم‌اكنون به هريك از متقاضيان 35ميليون تومان وام عادي و 10ميليون تومان وام جعاله(تعميرات) و جمعا 45ميليون تومان وام مسكن پرداخت مي‌شودكه هر دوي اين وام‌ها را بانك مسكن همان ابتدا پرداخت مي‌كند و اين اوراق در فرابورس قابل مبادله است.

او افزود: وام 35ميليون توماني يك وام 12ساله با نرخ سود 16درصد و وام 10ميليون توماني يك وام 5ساله با نرخ سود 16درصد است اين به‌معناي اين است كه متقاضي بايد در 5سال اول اقساط هر دو تا وام را پرداخت كند و در 7سال دوم فقط اقساط وام 35ميليون توماني را بپردازد.

کد خبر 315023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha