همشهری آنلاین: رئیس پلیس آگاهی ناجا با موفقیت‌آمیز خواندن استفاده از افسران بازنشسته آگاهی در این نیرو گفت: در سال‌ جاری ۹۷ درصد از پرونده‌های جرایم جنایی منجر به کشف شده است.

بازداشت

به گزارش ایسنا، سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا در حاشیه همایش روسای ادارات مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی سراسر کشور درباره مهم‌ترین پرونده‌های تشکیل شده در حوزه جرایم جنایی اظهار کرد: از نظر ما تمامی پرونده‌ها در این حوزه پرونده دارای اهمیت است و با دقت خاصی به آنها رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از افسران بازنشسته و با تجربه پلیس آگاهی اظهار کرد: این اقدام از سال گذشته در پلیس آگاهی انجام شده و پرونده‌هایی که موفق به کشف نشده بود را به این افراد ارجاع دادیم که خوشبختانه نتایج خوبی نیز به دست آمده است، به طوری که در سال جاری 70 درصد از وقوعات قتل و 27 درصد از پرونده‌هایی که در دوره‌های گذشته منجر به کشف نشده بود نیز در این سال کشف شدند. به عبارتی می‌توان گفت که در سال جاری 97 درصد از پرونده‌های جرایم جنایی منجر به کشف شده‌اند.

رییس پلیس آگاهی ناجا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تعداد تجاوز و قتل در کشور افزایش یافته است، اظهار کرد: افزایش تجاوز و قتل در کشور را تایید نمی‌کنم ضمن اینکه این موارد کاهش نیز داشته است.

مقیمی افزود: امروزه با توجه به پرونده‌هایی که در مورد قتل در خانواده‌ها رخ می‌دهد، درخواست ما از دستگاه‌های فرهنگساز این است که وارد این موضوع شده و با توجه بیشتری به فرهنگ‌سازی در این حوزه اقدام کنند.

وی درباره تاثیر فضای مجازی در بروز جرایم نیز اظهار کرد: فضای مجازی تاثیر زیادی در جرایم دارد و ما در بسیاری از پرونده‌ها ردهایی از ارتباطات و دوستی‌هایی که در فضای مجازی شکل گرفته و مدتی بعد منجر به قتل و تجاوز به عنف شده است را مشاهده کرده‌ایم. متاسفانه بسیاری از این دوستی‌ها در این فضا آغاز می‌شود. از این رو باید توجه بیشتری در این فضاها داشت.

مقیمی همچنین در واکنش به انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر حوادث مختلف اظهار کرد: بنده به عنوان پلیس آگاهی کشور اگر اتفاقی در کشور رخ دهد، به عنوان اولین نفرات از آن مطلع می‌شوم. جالب است بدانید بسیاری از این شایعات که در فضای مجازی منتشر می‌شود، من حتی نشنیده‌ام و از اساس کذب است که لازم است شهروندان اخبار را از مبادی صحیح و معتبر پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: در سال جاری پرونده‌هایی داشتیم که اگر به موقع و سریع کشف نمی‌شد، منجر به سریالی شدن می‌شد که خوشبختانه با اقدامات به موقع کشف شد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا همچنین به توصیه فرمانده نیروی انتظامی به پلیس آگاهی اشاره کرد و افزود: تدبیر فرمانده ناجا بر این بود که پرونده‌های جرایم جنایی از گردونه رسیدگی خارج نشده و تا زمان رسیدن به نتیجه مستمر در حال پیگیری باشد. از این رو توفیقات خوبی در این زمینه به دست آمده که جزییات آن اعلام شد.

مقیمی درباره اینکه چطور می‌توان شایعات و اخبار منتشر شده در فضای مجازی را از پلیس پیگیری کرد، افزود: سخنگوی ناجا برای همین موارد است و چنین مواردی را می‌توان از این طریق اطلاع‌رسانی کرد. ضمن اینکه همانطور که گفتم من از بسیاری از شایعات اینچنینی باخبر نمی‌شوم که معلوم است عده‌ای آن را در فضای مجازی با اهداف خاص خود منتشر می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: درباره حادثه اسیدپاشی با توجه به تحقیقاتی که در کشورهای همسایه داشتیم، وضعیت ایران نسبت به این کشورها بهتر است، اما حتی یک مورد پرونده اسیدپاشی برای ما زیاد است و ما به صورت ویژه و بلافاصله بعد از وقوع رسیدگی به آن را آغاز کرده و این جدیت در رسیدگی‌ها تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه در گذشته پرونده‌هایی داشتیم که تا 24 یا 48 ساعت کشف شده است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: در برخی موارد اطلاع‌رسانی جزییات یک پرونده، روند رسیدگی به آن را با مشکل مواجه می‌کند اما پلیس تلاش لازم برای پیگیری آن را دارد.

مقیمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرانجام پرونده اسیدپاشی در اصفهان خاطرنشان کرد: پرونده اسیدپاشی اصفهان نیز در دستور پیگیری است و ان‌شاءالله به نتایج مطلوب خواهد رسید.

رئیس پلیس آگاهی ناجا همچنین درباره وقوع سرقت خودرو در کشور گفت: 25 درصد خودروهای سرقتی در همان 24 ساعت اولیه کشف می‌شوند.

کد خبر 315011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha