همشهری‌آنلاین: در حالی که خودروساران اعلام کرده‌اند تحویل خودروهای فروش رفته با تسهیلات ۲۵ میلیونی منوط به تامین مالی از سوی بانک مرکزی است، یک مقام این بانک ضمن تاکید بر آمادگی برای تامین مالی تصریح کرد که از ابتدا هیچ تفاهمی در این باره وجود نداشته و خودروسازان موظف هستند تعهدات خود را طبق تاریخ قرارداد به مشتری تحویل دهند در غیر این صورت خلاف اخلاق حرفه‌ای عمل کرده‌اند.

ايسنا نوشت: معاون شرکت خودروسازی سایپا با اعلام اینکه بخشنامه عدم تحویل خودروهای امانی به مشتریان ارتباطی با خودروهای فروش رفته با وام 25 میلیون تومانی ندارد گفت که فروش‌های انجام شده با این تسهیلات نیز تا زمانی که فاکتور نشود تحویل نخواهد شد و این امر هم به تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی منوط است.

رضا تقی‌زاده با اشاره به بخشنامه ابلاغ شده به نمایندگی‌ها برای توقف تحویل خودروهای امانی اظهار کرد: خودروی امانی خودروهای بدون پلاک و بیمه هستند که طبق بخشنامه راهور ناجا از تحویل آنها جهت جلوگیری از انجام تخلف و یا تصادفات احتمالی معذوریم و در این مورد الزام قانونی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این بخشنامه مربوط به 10 سال پیش است که دائم آن را برای یادآوری به نمایندگی‌ها تکرار می کنیم افزود: برخی از نمایندگی‌ها به دلیل عدم گنجایش پارکینک و یا آشنایی با مشتری خودروهای امانی را تحویل می دهند که خلاف قانون است. ولی با این حال ابلاغ این بخشنامه که با دوره فروش اقساطی خودرو با وام 25 میلیون تومانی همزمان شده ارتباطی با آن ندارد.

  • تحویل خودروهای فروش رفته با وام 25 میلیونی به شرط تامین مالی

معاون فروش سایپا به بیان توضیحاتی در مورد خودروهای فرخته شده با تسهیلات 25 میلیونی نیز پرداخت و گفت: این خودروها هم تا زمانی که فاکتور نشود قابل تحویل نیست که فاکتور آن هم منوط به دریافت مبلغ آن یعنی تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی است. چراکه باید ابتدا فاکتور، صدور سند و پلاک بگیرد بعد تحویل شود.

وی در رابطه با زمان یک ماهه تحویل خودروهای فروش رفته با تسهیلات 25 میلیون تومانی نیز این گونه توضیح داد که زمانی که پول کامل به حساب خودرو ساز وارد و تامین مالی بانکها انجام شود از آن تاریخ یکماه فرصت داریم که خودرو را تحویل دهیم.

به گفته وی تمام تولیدات از روز ثبت نام تا کنون برای تامین خودروی این طرح انبار شده و به محض اینکه سیستم بانکی تامین مالی انجام دهد ظرف یک هفته تا 10 روز اول حدود 50 تا 60 درصد تعهدات انجام خواهد شد.

  • چگونگی تامین مالی فروش های مازاد

معاون فروش سایپا در مورد تعیین تکلیف خودروهایی که خودرو سازان تا 20 هزار دستگاه بالاتر از سقف تعیین شده بانک مرکزی بفروش رسانده اند هم بیان کرد: هنوز سهمیه بندی اینکه هر خودروساز می تواند از این تسهیلات استفاده کند مشخص نیست ولی به هر حال ما به قراردادی که متقاضی در نمایندگی دارد متعهد هستیم و در نهایت یا از طریق تامین مالی بانکها و یا از طریق خود شرکت به تعهدات خود عمل می کنیم.

تقی زاده توضیحی هم درباره توقف فروش نقدی برخی از خودروهای شرکتهای خودرسازی ارائه و عنوان کرد: با توجه به اینکه باید ابتدا تعهدات قبلی خود به ویژه در مورد خودروهای فروش رفته با تسهیلات 25 میلیون تومانی انجام و تا یک ماهه دیگر تحویل شود اولویت را برای تامین کالای این بخش‌ها قرار داده ایم. بنابراین درحال حاضر خودروهایی که در انبار داریم و تولیدات یک ماه آینده را برای متقاضیان قبلی قرار داده و تا هنگامی که فروش‌های انجام شده تحویل نشود هیچ تعهد جدیدی ایجاد نخواهیم کرد.

محمدرضا قربانی -مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی-در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تفاهم بین بانک مرکزی و خودروسازان و اینکه بانک مرکزی پولی را مستقیم تحویل خودروساز نمی‌دهد. اظهار کرد: قرار بوده 20 درصد قیمت فروش توسط خودروسازان به طور نقدی دریافت شود و مابقی تا 80 درصد مشروط به اینکه از 25 میلیون تجاوز نکند اسناد شامل چک و سفته دریافت و بعد از ظهرنویسی به بانک عامل تحویل دهند که بانک با نرخ 16 درصد آن را خریداری می‌کند . بعد از ارسال مدارک از سوی بانکها به بانک مرکزی، ما نیز پول را به حساب بانک عامل واریز می‌کنیم تا آن را به حساب خودروساز که چک‌های ظهرنویسی شده تحویل داده واریز کند.

  • بانک مرکزی آماده تامین مالی است

وی با بیان اینکه قراردادها بسته شده و بانک مرکزی آماده تامین اعتبار است، اما هنوز بانکهای عامل اطلاعات و اسنادی برای ما ارسال نکرده‌اند، گفت: بررسی این تاخیر نشان داد که بانک‌های عامل هم در حال دریافت اطلاعات هستند و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. در عین حال که خودروسازان هم تاکنون چک‌های ارائه شده را ظهرنویسی نکرده‌اند و یا به طور کامل مستندات را در اختیار بانکها قرار نداده‌اند، ولی در حال انجام هستند.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه روز گذشته به مدیران عامل بانک‌های عامل اعلام کرده‌اند اسناد را به محض دریافت اطلاعات به بانک مرکزی ارسال کرده و تا دریافت کامل آن صبر نکنند، ادامه داد: مشکل تامین مالی برای 110 هزار خودروی مورد توافق به هیچ وجه وجود ندارد و به محض طی فرایند دریافت اطلاعات آماده تامین مالی هستیم. این در حالی است که بانک مرکزی تمامی منابع لازم برای تامین اعتبار را تعهد دارد و نیازی به استفاده از منابع بانک‌ها نیست.

  • عدم تحویل خودرو در تاریخ تعهد شده خلاف اخلاق حرفه‌ای است

وی با اشاره به اظهارات خودروسازان مبنی بر اینکه خودرو را به دلیل عدم تامین مالی تحویل نمی‌دهند، افزود: این موضوع به دور از اخلاق حرفه‌ای است و ارتباطی به بانک مرکزی ندارد چون قراردادی با مشتری انعقاد کرده و درآن متعهد شده‌اند که خودرو را در تاریخ مشخص تحویل دهند. همانطوری که اگر اسناد به بانک ارائه شود تامین مالی خواهد شد خودروسازان هم باید در موعد مقرر خودروهای تعهد شده را تحویل دهند.

قربانی با تاکید بر اینکه تحویل و یا عدم تحویل خودرو هیچ ارتباطی به تامین مالی ندارد افزود: از ابتدا هم هیچ قرارداد یا تفاهمی نداشتیم که تا هنگامی که تامین مالی انجام نشده خودرویی هم تحویل نشود.

  • خودروساز باید چک های برگشتی را تعهد کند

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در مورد ضمانت وصول اقساط نیز گفت: در فرایند وام 25 میلیونی خودرو بانکها با مردم ارتباط مستقیمی ندارند. چک ها در سررسید خود وصول و در اختیار بانک قرار می گیرد. اما آن دسته از چک‌هایی که امکان عدم وصول و برگشت آن وجود دارد در تعهد خودروساز خواهد بود و باید برعهده بگیرد.

قربانی همچنین درباره برخی شایعات مبنی بر اینکه وجه نقد 20 درصدی پرداختی به خودرو سازان به عنوان ضمانت نزد بانکها باقی می ماند هم توضیح داد: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و در دستورالعمل و تفاهم مربوطه این مساله وجود ندارد و چنین روالی نداریم، ولی ممکن است که خودروساز بابت بدهی قبلی با این پول بخشی از آن را تسویه کند.

وی این را هم یادرآوری کرد که بانک مرکزی فقط 110 هزار مورد تامین مالی را تعهد کرده است و بیش از آن را تقبل نمی‌کند، بنابراین خود خودروسازان می توانند با نسیه فروشی این مشکل را برطرف کنند. چرا که نباید خارج از سقف مورد توافق ثبت نام انجام می‌دادند.

کد خبر 315001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha