همشهری آنلاین: زمین لحظه به لحظه به انقراض یکی از نادرترین گونه‌های زیستی‌اش نزدیکتر می‌شود، درواقع شمارش معکوس برای انقراض کرگدن‌های سفید شمالی آغاز شده‌است زیرا تنها سه کرگدن دیگر از این نژاد در زمین باقی مانده‌اند.

براساس گزارش ساينس الرت، با مرگ نولا، كرگدن ماده 41 ساله كه از سال 1989 در پارك سافاري سن‌ديه‌گو اقامت داشت، اكنون  تنها سه كرگدن سفيد ديگر در سرتاسر سياره زمين باقي مانده‌‌اند، كه هرسه آنها در مركز محافظتي OI در كنيا زندگي مي‌كنند.

نولا براي درمان آبسه‌اي عفوني كه در لگنش ايجاد شده‌بود، جراحي شد و اگرچه اين جراحي موفقيت‌آميز بود،‌ اما در طول چند روز گذشته او ديگر غذا نخورد و انرژي‌اش تحليل رفت. باغ‌وحش سن‌ديه‌گو 23 نوامبر 2015 مرگ نولا را در صفحه فيس‌بوكش اعلام كرد.

اين به آن معني است كه تنها سه كرگدن ديگر از اين گونه در سياره زمين وجود دارد. آخرين كرگدن نر سفيد شمالي كه سودان ناميده مي‌شود، در كنيا 24 ساعته مورد حفاظت سربازان مسلح قرار دارد و شاخ وي براي امنيت بيشترش برداشته شده‌است تا شكارچيان به بهانه شاخش او را هدف قرار ندهند.

دو كرگدن ديگر كه ماده هستند نيز متاسفانه نابارورند و اين موضوع چشم‌انداز بقاي اينگونه از كرگدن‌ها را در تاريكي مطلق فرو مي‌برد. با  اين‌همه باغ‌وحش سن‌ديه‌گو به تازگي طرحي دو ميليون دلاري را براي جلوگيري از انقراض اين گونه ارائه كرده‌است. در اين طرح قرار است توالي ژنوم اين جانداران به دست آيد تا راهكاري ژنتيكي براي حفظ و بقاي آنها انديشيده شود و همچنين قرار است دانشمندان از تكنيك لقاح مصنوعي براي باروري كرگدن‌هاي ماده استفاده كنند.

درصورتي كه باروري مصنوعي با موفقيت انجام شود، جنين در بدن يكي از نزديك‌ترين اقوام كرگدن‌هاي سفيد پيونده زده خواهد شد به اين اميد كه روزي كرگدن سفيد جديدي به دنيا بيايد.

اين گونه از كرگدن‌ها به دليل شدت گرفتن نابودي زيستگاه‌هايشان و همچنين افزايش روند شكار، از دو دهه پيش در آستانه انقراض قرار گرفته‌اند. محققان اكنون اميدوارند بتوانند با استفاده از نظارت بر كرگدن‌هاي سياره از طريق پهپاد‌ها و دوربين‌هاي مخفي و سيستم‌هاي هشداردهنده از بروز سرنوشتي مشابه براي آنها جلوگيري كنند.

کد خبر 314804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha