مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند راهکاری را برای تولید ارزان‌قیمت گرافن ابداع کردند، راهکاری که تولید گرافن را ۱۰۰ برابر ارزانتر از روش‌های کنونی خواهد ساخت.

گرافن

براساس گزارش ساينس‌الرت، گرافن يكي از عالي‌ترين موادي است كه تاكنون ابداع شده‌است، به شدت قدرتمند است، ضخامتي برابر يك اتم دارد و قابل انعطاف و سبك بوده و رساناي برق است در حقيقت تنها دليل براي اينكه از آن براي تحول بخش انرژي، پزشكي و توليدات صنعتي استفاده نشده‌است، قيمت بالاي توليد اين ماده بوده‌است.

از اين رو دانشمندان دانشگاه گلاسكو راهي را براي توليد ارزان قيمت اين ماده كشف كرده‌اند كه مي‌تواند روند توليدي گرافن را 100 بار ارزانتر از شيوه‌‌هاي رايج سازد. در گذشته از زيرلايه‌هايي به گرانقيمتي پلاتينيوم، نيكل يا كاربيد تيتانيوم استفاده مي‌شد. موادي كه نرم بوده و با كمك آنها مي‌توان صفحات باكيفيتي از گرافن توليد كرد، اما اين شيوه به شدت گران‌قيمت است و اين به آن معني است استفاده از اين شيوه براي توليد گرافن صرفه اقتصادي ندارد.

دانشمندان به تازگي براي توليد گرافن استفاده از مس را آغاز كرده‌اند تا از هزينه توليد آن بكاهند، اما نياز به پردازش فلز پيش از آغاز روند توليد، باعث شده تا هزينه‌ها باز هم افزايش پيدا كنند. از اين رو دانشمندان دانشگاه گلاسكو تصميم گرفتند گرافن را با كمك فويل مس توليد كنند،‌ماده‌اي امروزه كه توليد ارزان‌قيمت آن در بسياري از كشورهاي رايج است.

محققان دريافتند اين فويل‌هاي ارزان‌قيمت براي توليد صفحات تك اتمي گرافن از لطافت كافي برخوردارند، و حتي در حين آزمايش صفحات گرافني توليد شده خواص نوري الكتريكي از خود نشان دادند كه نسبت به گرافن‌هايي كه به شيوه‌هاي پرهزينه‌تر توليد مي‌شوند،‌ براي استفاده در ترانزيستورها كارايي بيشتري دارند. به اين شيوه توليد گرافن 100 برابر ارزان‌قيمت‌تر از قبل خواهد شد.

اين تكنيك در نهايت استفاده گسترده از گرافن در فيلترهاي پيشرفته، تجهيزات پزشكي و مواد هوشمند را براي دانشمندان امكان‌پذير خواهد ساخت. 

کد خبر 314797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha