دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

همشهری دو - عیسی محمدی: مسیر حدود ۸۰کیلومتری نجف به کربلا با ۱۴۵۲ستون شماره‌گذاری شده است.

پیاده روی اربعین

فاصله بين هر ستون (عمود) حدود ۵۰ متر است و زمان لازم براي پياده‌روي البته به‌صورت مداوم ۲۰ تا ۲۵ ساعت است كه با توجه به زمان‌هاي مورد نياز جهت نماز، استراحت و خوردن غذا، زمان تخميني سفر پياده ۲ تا ۳ روز درنظر گرفته شده است. البته آنها كه سابقه يك‌بار حضور در اين پياده‌روي را داشته‌اند، تقريبا مي‌دانند كه بايد چكار بكنند. اين راهنمايي‌ها را مي‌نويسيم براي كساني كه نخستين بار است كه مي‌خواهند به چنين بزم باشكوهي بروند‌ و البته يادآوري‌اي هم ‌هست براي آنها كه رفته‌اند و باز هم نيت رفتن كرده‌اند.

لطفا يك‌نفس نرويد: كل مسير را يكباره نرويد؛‌ آنها كه دير‌تر به پياده‌روي اربعين مي‌رسند، دست به چنين كاري مي‌زنند. بهترين كار، تقسيم اين مسير به 3 روز است. بهترين زمان هم براي شروع اين پياده‌روي، 17يا 18صفر است تا 3-2 روز بعدترش به كربلا رسيده باشيد. معمولا توصيه مي‌شود كه زمان پياده‌روي را بين طلوع تا غروب آفتاب تنظيم كنيد اما اگر امكانش را داشتيد، بد نيست پياده‌روي در شب را هم امتحان كنيد. مزيتش اين است كه در سرماي استخوان‌سوز عراق مجبور به خوابيدن نيستيد و بدنتان گرم مي‌شود، ضمن آنكه با استراحت در روز، از آفتاب سوزان و تعرق زياد در امان خواهيد بود و در خواب هم نمي‌لرزيد. خيالتان راحت، همه امكانات توسط موكب‌ها در شب هم وجود دارد.

ستون‌هاي دل كندن و دل دادن: اگر از حرم حضرت امير(ع) پياده‌روي را شروع كنيد، بعد از طي حدود 180ستون‌، مجددا به عدد يك مي‌رسيد. تعجب نكنيد، عدد يك يعني اينكه شما وارد بزرگراه كربلا يا ابتداي مسير پياده‌روي اربعين شده‌ايد. ستون ۱۳۹۹ هم كه رسيديد سرتان را بالا بياوريد و بارگاه حضرت عباس(ع) را ببينيد.

قرارتان با ستون‌ها باشد: معمولا زائران قرارهاي خود را با شماره‌هاي ستون‌ها هماهنگ مي‌كنند؛ مثلا در فلان ستون و فلان ساعت همديگر را خواهيم ديد. با توجه به كثرت زائران، احتمال گم شدن هم وجود دارد. روي تلفن همراه هم حساب بازنكنيد؛ چون در‌ اين ايام، احتمال ترافيك مخابراتي زياد است. اما نگران نباشيد؛ زائر و ايراني فراوان است. ميله‌هاي با شماره‌ رُند مثل ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰ و... را براي توقف يا قرار همراهان انتخاب نكنيد، چون اكثر افراد در اين ميله‌ها قرار مي‌گذارند و معمولا تراكم جمعيت در آنها بالاست. عمود ۱۰۰۰ شلوغ‌ترين عمود است. معمولا هر 3 كيلومتري كه طي مي‌كنيد چشمتان به يك مركز گمشدگان خواهد افتاد.

ماشين هم هست؟: اگر مشكل پياده‌روي داشتيد يا خسته شديد مي‌توانيد با پرداخت مبلغي خودتان را به نزديكي‌هاي ستون ۶۰۰ برسانيد. بعد از آن نزديك 80 عمود را پياده مي‌رويد تا به سرويس‌هاي كربلا برسيد. البته در يكي، دو روز نزديك به اربعين واقعا انتظارات غيرواقع‌بينانه نداشته باشيد؛ چون جمعيت به قدري زياد مي‌شود كه صرفا مي‌توان پياده رفت.

وقتي بزرگراه باريك مي‌شود: مابين ستون‌هاي ۱۱۰۰ تا ۱۳۹۰، شاهد باريك شدن بزرگراه كربلا هستيم و در نتيجه موكب‌ها كمتر مي‌شوند. اين چند ستون را به ياد داشته باشيد كه يك وقت اگر خسته شديد يا نيازي ضروري داشتيد، مابين آنها دچار مشكل نشويد. درصورت امكان هم سعي كنيد اين قسمت را شبانه طي نكنيد تا درصورت نياز، دست‌كم به موكب‌هايي كه روزانه مشغول ارائه خدمات به زائران هستند دسترسي داشته باشيد.

غروب اربعين برنگرديد: يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي اربعين، زمان بازگشت و خروج از كربلاست. سعي كنيد غروب اربعين برنگرديد، چون با سيل عراقي‌هايي كه مي‌خواهند به خانه و كاشانه‌شان برگردند، روبه‌رو شده و حسابي معطل مي‌شويد. باتوجه به اينكه در عراق، پنجشنبه اربعين است، با خيال راحت به زيارت شب‌جمعه سيدالشهدا برسيد. براي خروج هم سعي كنيد صبح زود راه بيفتيد. اگر مقصد شما نجف، شلمچه و چزابه باشد، بايد به گاراژ نجف رفته و از آنجا به ستون ۶۷۲ برسيد تا بتوانيد بليت تهيه كنيد. براي تهيه بليت مهران هم بايد به گاراژ بغداد برويد.

  • موكب‌هاي شهرداري

شهرداري تهران خدماتي را براي اربعين درنظر گرفته است. احداث و نوسازي سرويس‌هاي بهداشتي، حمام‌ها و اسكان‌هاي موقت در مرزهاي زميني، ازجمله اين فعاليت‌هاست. بزرگ‌ترين موكب‌هاي شهرداري تهران درعمودهاي ۶۵۷، ۷۲۸ و ۸۲۸ است. نظافت و نگهداري مسير پياده‌روي نجف به كربلا هم با شهرداري تهران است.

  • بزرگ‌ترين موكب ايراني

بزرگ‌ترين موكب بزرگراه كربلا را هم مي‌توان موكب هيئت خدام‌الحسين دانست. اسكان بيش از هزار زائر در موكب، برپايي مراسم مذهبي در حسينيه مجموعه، تهيه و پخش روزانه ۱۵ هزار پرس حليم براي صبحانه و ۱۵ هزار پرس قيمه براي ناهار، برپايي غرفه كودكان و مادران، ارائه اينترنت رايگان، پخش زنده برنامه‌ها و ديگر برنامه‌هاي خدماتي، فرهنگي، هنري و رسانه‌اي توسط اين موكب انجام مي‌شود. ازجمله كارهاي جالب اين هيئت، خريد 20هزار مترمربع زمين در نزديكي‌هاي ستون ۱۱۲۰ است كه بعد‌تر، بزرگ‌ترين موكب و زائرسراي ايراني نيز در آن ساخته خواهد شد.

موكب‌هاي ايراني و خدماتشان
موقعيت موكب نام موكب اسكان فرهنگي اينترنت راهنماي زائر هلال احمر (پزشكي)
76 مختار ثقفي دارد دارد - دارد دارد
202 فاطمه الزهرا (س) دارد دارد دارد - دارد
285 امام رضا (ع) دارد دارد دارد دارد دارد
286 جابربن عبدالله دارد دارد - - -
403 احباب الرضا دارد دارد دارد دارد -
439 شباب النجف الاشرف دارد دارد - - -
655 هاني بن عروه دارد دارد - - -
657 علي بن موسي الرضا (ع) دارد دارد دارد دارد دارد
728 صاحب الزمان (عج) دارد دارد - - -
741 رايه الثقافي دارد دارد - - -
757 شباب الرضوي دارد دارد - - -
777 بيعت حسيني مازندران دارد دارد - - -
828 خيرين تهران دارد دارد - دارد -
840 هيئت رزمندگان دارد - - - -
879 خيرين شيراز دارد دارد - - -
890 شباب قاسم دارد دارد - - -
903 شباب المقاومه دارد دارد - - -
1027 شباب المنتظر دارد دارد - - دارد
1120 خدام الحسين دارد دارد دارد دارد دارد
1162 رضوان دارد دارد - - -

 

  • مراقب پاهايتان باشيد
  • 9 توصيه‌ سلامت و بهداشت براي پياده‌روي اربعين

    بيشتر مردم، سابقه پياده‌روي‌هاي طولاني را ندارند. در نتيجه بعد از يكي‌دو ساعت دچار مشكلاتي مي‌شوند. باتوجه به مسافت طولاني نجف تا كربلا، گاهي وقت‌ها دانستن حتي يك نكته و رعايت آن مي‌تواند از زمينگير شدن شما مابين اين مسير جلوگيري كند.

    1- سعي كنيد پاپوش خوبي براي خودتان تدارك ببينيد. اگر ‌كفش مناسبي نداريد، از دمپايي استفاده كنيد. رسيدن هوا به پاهاي شما خستگي را كمتر خواهد كرد. در موكب‌هاي بين راه هم مدام پاهاي خود را با آب و صابون شست‌وشو دهيد تا دچار تاول نشوند. تاول اگر بزنيد ادامه راه برايتان سخت‌تر خواهد بود.

    2- سبك‌بار باشيد تا بتوانيد سبكبال باشيد. اگر كوله يا ساك همراه‌تان را بي‌جهت سنگين كنيد، بعد از مدتي، كمردرد و پادرد مي‌گيريد.

    3- درصورت امكان، 2 جفت جوراب تميز و همچنين حوله‌اي همراه‌تان داشته باشيد. مهم‌ترين عامل تاول زدن پا، جوراب‌هاي خاك گرفته است.

    4- اگر بيماري خاصي داريد (مثلا ديابت) برخي خوراكي‌هاي مجاز بيماريتان را همراه داشته باشيد. توصيه مي‌كنيم چند عدد ليمو ترش در كوله‌پشتي‌تان بگذاريد تا درصورت بروز تهوع، مسموميت و سردرد از آن استفاده كنيد. از مصرف غذاهاي خيلي چرب، خيلي سرخ شده و نوشيدن آب‌هاي خيلي سرد خودداري كنيد. ميزبانان سخاوتمندي كه در طول مسير حضور دارند، شما را به سفره پربركتي كه انداخته‌اند دعوت مي‌كنند. قطعا خوردن غذاهاي خوش طعم محلي برايتان خوشايند است، اما يادتان نرود كه در چه شرايطي هستيد. هرچه مصرف برنج را كمتر كنيد و به سمت مواد پروتئيني و ميوه برويد بهتر است. البته آلودگي‌ها خيلي راحت از طريق ميوه‌ها به معده شما راه پيدا مي‌كنند و باعث اسهال و استفراغ خواهند شد.

    5- روغن مالي كف پا و انگشتان‌ نقش مهمي در عدم‌آسيب ديدن آنها دارد.

    6- از دستكاري تاول‌هاي پا خودداري كنيد. اگر هم تاول بزرگي داشتيد كه درد و ناراحتي ايجاد مي‌كرد، اول آن را با بتادين يا الكل تميز و سپس يك سوراخ كوچك روي آن ايجاد كنيد. از طريق سوزن سرنگ يا سوزني كه روي شعله استريل شده باشد، مايع داخل تاول را به آرامي خارج و آن را پانسمان كنيد. از موكب‌هاي بهداشتي و هلال احمر مابين راه هم مي‌توانيد در اين مورد كمك بگيريد.

    7- براي جلوگيري از گرفتگي عضلات، مخصوصا عضلات پا و كمر كه امري شايع است، قبل از استراحت در موكب‌ها با آب گرم استحمام كنيد. اگر حوصله‌اش را داشتيد حتما عضلات خود را هنگام استحمام ماساژ بدهيد. مابين مسير نيز از خدمات شست و شو و ماساژ پا توسط افرادي كه اين كار را مي‌كنند، ‌‌نهايت استفاده را ببريد.

    8- شما بايد حداقل ۱۰ روز قبل از خروج از كشور واكسن مننژيت را تزريق مي‌كرديد. اگر ظرف ۲ سال گذشته نوع جديد واكسن را تزريق كرده‌ايد، نيازي به تزريق مجدد نيست. تزريق واكسن آنفلوآنزا به‌ويژه براي افراد مبتلا به بيماري‌هايي مثل بيماري‌هاي قلبي، ريوي، آسم، سابقه آنفاركتوس قلبي، نارسايي كبد و كليه، ديابت، بيماري مزمن و افراد بالاي ۵۰ سال، مورد تأكيد قرار گرفته است.

    9- بعضي داروهاي اساسي مثل مسكن، قرص سرماخوردگي، قرص معده و... پماد براي باز شدن عضلات پا و همچنين باند كشي براي بستن پا هم به كارتان مي‌آيد. كرم مخصوص عرق‌سوز شدن هم حتما همراه‌تان باشد كه شايد گرفتارش شديد. كرم‌هايي مخصوص تاول هم وجود دارد كه مي‌توانيد با خود ببريد.

    کد خبر 314795

    برچسب‌ها

    پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

    دیدگاه خوانندگان امروز

    پر بیننده‌ترین خبر امروز

    نظر شما

    شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
    captcha