الهام فیروزبخت: نکته‌ مهمی که در سفر به عراق همیشه مطرح بوده پولی است که قرار است زائرین با خود به عراق ببرند.

پیاده روی اربعین

پول عراق دینار است و هر دینار حدودا ۳۰ریال خودمان. پول ایرانی هم در عراق معتبر است و البته اسکناس‌های ۱۰هزار تومانی برای آنها از سایر اسکناس‌ها آشناتر است. اگر بخواهید با پول خودمان خرید کنید ممکن است دچار مسئله ضرر و زیان رند کردن قیمت‌ها شوید؛ مثلا شما برای یک جنس ۳ هزاردیناری باید ۱۰هزارتومان پرداخت کنید.

می توانید دلار با خود ببرید

هر مسافر ایرانی‌ای که بیش از ۱۲سال سن داشته باشد و بخواهد از راه هوایی از ایران خارج شود، در هر سال شمسی می‌تواند ۳۰۰دلار ارز مسافرتی با نرخ مبادله‌ای تومان‌ تهیه کند که این میران برای سفرهای زیارتی ۲۰۰ دلار است. برای دریافت ارز مسافرتی با در دست داشتن اصل گذرنامه، اصل فیش عوارض خروج از کشور، کپی از صفحه‌ ویزای پاسپورت و اصل و کپی بلیت مسافرت، به یکی از شعب ارزی بانک ملت مراجعه کنید. حضور صاحب بلیت و پاسپورت هم در بانک ضروری است. در حال حاضر ارزش هر دلار در بازارهای آزاد عراق حدود ۱۱۳۵دینار است؛ یعنی اگر شما بخواهید یک جنس با مبلغ ۲۰۰۰دینار یا کمتر بخرید باید ۲ دلار پرداخت کنید و اینجا حدود ۳۰۰دینار ضرر کرده‌اید چون معمولا در اینجور مواقع فروشنده‌ها اعداد را به بالا رند می‌کنند.

دینار عراق

بهتر است دینار ببرید

با تمام این تفاسیر اگر دینار با خودتان ببرید بهتر و راحت‌تر است. چون به راحتی می‌توانید مبلغ هر جنسی را براساس خرید خود عراقی‌ها یا از روی قیمت درج شده پرداخت کنید و نگران نرخ تبدیل میان پول‌ها نباشید. توجه کنید که اجناس عراقی از نظر قیمت تفاوت چندانی با اجناس داخل ایران ندارد. از نظر کیفیت هم حد وسط ندارند یعنی معمولا یا خیلی خوب هستند یا خیلی بد. ضمن اینکه در ایام اربعین، شما امکان خرید چیزهای زیادی نخواهید داشت و باید به سوغاتی‌های مرسومی همچون مهر و تسبیح کفایت کنید. به غیر از سوغاتی، احتمالا مهم‌ترین هزینه شما مربوط به تردد بین مرز ایران تا نجف یا کربلاست که در این مواقع هم پول عراقی خوش‌دست‌تر است.

کد خبر 314788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha