یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمعیت خرس‌های قطبی در چند دهه آینده بر اثر گرم شدن کره زمین و ذوب شدن یخ‌های قطب شمال، حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

یخ‌های ذوب شده و خرس‌های آواره

به گزارش ایرنا، در حالی که فقط 26 هزار خرس قطبی باقي مانده است، پیش‌بینی می‌شود که گرمای جهانی و ذوب شدن یخ‌های قطب شمال، سبب کاهش 30 درصد جمعیت این حیوانات در چند دهه آینده شود.

گزارش اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوا یک تهدید جدی برای این گونه ارزشمند محسوب می‌شود. به گزارش این اتحادیه، یخ‌های قطب شمال از سال 1979 تا 2011 میلادی، با نرخ 14 درصد در10 سال (یک دهه)، در حال ذوب شدن هستند. ذوب شدن یخ‌ها، به ویژه در ماه‌های تابستان، خرس‌ها را بیش‌تر در معرض کمبود غذا و مشکلات باروری قرار می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود در اواسط قرن، برخی از مناطق قطب شمال حدود پنج ماه بدون یخ باشند و این امر موجب کاهش 30 درصدی جمعیت خرس‌های قطبی می‌شود.

کاهش جمعیت خرس قطبی به عنوان یک گونه شکارچی، تاثیر مستقیمی بر اکوسیستم دارد.

کشورهای نروژ، کانادا، آمریکا، روسیه و گرینلند که اقامتگاه‌های اصلی خرس قطبی محسوب می‌شوند، استراتژی‌هایی را برای حفاظت از خرس قطبی در قالب یک طرح اتخاذ کرده‌اند. این طرح که از سپتامبر سال جاری میلادی تنظیم شده است، شامل افزایش آگاهی عمومی در زمینه اهمیت خرس‌های قطبی به عموم مردم و قانونگذاران و اطمینان از یک رویکرد مناسب در زمینه شکار و اقدام در زمینه تهدیدات دیگری از جمله نشت نفت و افزایش هجوم انسان‌ها به زیستگاه‌های خرس قطبی است.

کد خبر 314643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha