همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه کیفیت پایین و نگهداری نامناسب آرد، تخمیر با جوش شیرین، عدم بروز بودن تجهیزات و دستگاه‎های پخت نان و پایین بودن مهارت نانوایی‌ها از عمده عواملی است که در کاهش کیفیت نان تاثیر دارد، بیان کرد: متاسفانه شاهدیم که بخش عمده‎ای از نانوایی‌ها نتوانستند یک نان مرغوب عرضه کنند و اکثر آنها از لحاظ بهداشت فردی و محیطی مشکل دارند.

نان سنتی

دکتر عزت‎الله فاضلی‎مقدم در گفت‎وگو با ايسنا، اظهار کرد: قوت غالب مردم نان است که بخش عمده‌ای از انرژی و موادمغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به‎رغم افزایش قیمت نان هیچ تغییری در کیفیت این کالا دیده نشده و همچنان نان‎هایی که مصرف می‌کنیم، کیفیت لازم را ندارد، اضافه کرد: با این تفاسیر شاهد دورریز بخش عمده‌ای از نان‌ها هستیم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه کیفیت نان به خیلی از فاکتورها بستگی دارد، ادامه داد: زمان تولید گندم، نحوه نگهداری آرد و فرآیند پخت در کیفیت نان موثر است.

وی با بیان اینکه نان صنعتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای نان‎های سنتی باشد، افزود: نان‎های صنعتی با استفاده از مخمر و بهبود دهنده‌ها ارزش غذایی بیشتری دارند و همچنین مدت زمان نگهداری این نان بیشتر است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه در پخت نان صنعتی دست دخالت ندارد و همه فرآیند به‎ صورت مکانیزه انجام می‌شود، یادآور شد: این نان سلامت فرد را تضمین می‎کند و چون در معرض مستقیم حرارت قرار نمی‌گیرد، سلامت آن حفظ می‌شود.

فاضلی مقدم تصریح کرد: در نان‎های صنعتی انرژی کمتری استفاده می‌شود و شرایط نگهداری، پخت، بهداشت فردی و محیطی مکان و تجهیزات در مقایسه با نان سنتی بسیار مطمئن است.

وی با بیان اینکه تنوع تولید در نان‎های صنعتی بیشتر بوده و بسته‌بندی آن نیز بهداشتی است، بیان کرد: روی بسته‌بندی این نان مشخصات کامل نوشته شده است و مصرف کننده می‌داند نان بسته‎بندی شده، تاریخ تولید و انقضا دارد و با اطمینان خاطر استفاده می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه خیلی از فروشگا‌ه‎های ما نان‎های سنتی را بدون بسته‌بندی عرضه می‎کنند و زمان نگهداری این نان‌ها محدود است، اظهار کرد: تولید نان‎های سنتی فاقد شرایط مناسب بهداشتی و مشخصات است. امکان آلودگی و کپک زدن این نان‎ها وجود دارد و عرضه نان‎های سنتی به این شکل در فروشگاه‎ها قابل قبول نیست.

فاضلی‎مقدم با تاکید بر اینکه نان‎های صنعتی گزینه مناسبی برای مصرف هستند، یادآور شد: مصرف اینگونه نان‎ها در کشور نهادینه نشده و نیاز است زمینه ایجاد نانوایی‌های صنعتی در کشور و لرستان ایجاد شود؛ چرا که از لحاظ تغذیه‌ای غنی است.

کد خبر 314640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha