عباس رافعی: چندی پیش به‌واسطه حضور فیلم «فصل فراموشی فریبا» در جشنواره برلین به آلمان سفر کرده بودم.

عباس رافعی:

آن‌جا مشاهده كردم كه چقدر فرهنگ كتاب‌خواني بالاست و حسرت خوردم كه چرا در سرزمين ما اين‌گونه نيست. در برلين ديدم كه در مترو، اتوبوس و كلا مكان‌هاي عمومي دست بسياري از مردم كتاب است در حالي كه ما در ايران بيش از هر چيز آدم‌هاي موبايل به دست مي‌بينيم. اينكه همه با تلفن همراهشان به اينترنت وصل شده‌اند و در فضاي مجازي حضور دارند.اين تلگرام و وايبر و فيسبوك همه را درگير خودش كرده و فرصتي براي مطالعه جدي باقي نگذاشته است.

جالب است كه اين تكنولوژي از غرب آمده ولي آنها چه‌‌طور از اين امكان بهره مي‌گيرند و ما چگونه از اين قابليت تكنولوژيك استفاده مي‌كنيم؟!در برلين حقيقتا غبطه خوردم كه چرا ما در كشوري با پيشينه عميق فرهنگي و با منابع ارزشمند ادبيات داستاني، نمايشي، شعر و... كارمان به جايي رسيده كه فرهنگمان شده فرهنگ تلگرامي،‌ وايبري و فيسبوكي؟ آن قدر كه حتي ادبيات ما هم تحت‌تأثير اين پديده قرار گرفته است و شما مي‌‌توانيد تأثيرات مخرب فضاي مجازي را در ادبيات جاري و ساري ميان مردم هم مشاهده كنيد.

خوشحالم كه اين روزها جاي تبليغات را در بيلبوردها جملاتي زيبا و پرمفهوم از نويسندگان برجسته گرفته است. اين اتفاق فرخنده مي‌تواند جوان‌هاي ما را با نويسندگان بزرگ آشنا كند. جوان‌هاي ما ببينند كه در كشورمان نويسندگان بزرگي چون جلال‌آل احمد، دكتر علي شريعتي و... داشته‌ايم كه ميراثي گران‌بها برايمان به يادگار گذاشته‌اند و عبارات اين بزرگان بسيار زيباتر از جمله‌هاي افرادي است كه مثلا در تلگرام حضور فعال دارند. اينكه چقدر دامنه واژگانشان گسترده‌تر و عميق‌تر است. اين روزها فضاي مجازي بلايي را بر سر ما مي‌آورد كه شايد تبعات گسترده‌اش را در سال‌هاي بعد بهتر درك كنيم. اينكه دامنه واژگان جوان‌هاي ما تحت تأثير فرهنگ فيسبوكي و اين همه وب‌گردي و حضور در فضاي مجازي، كوچك و حقير شوند.

با اين روند شايد در 10 سال آينده ديگر ادبياتي برايمان باقي نماند. به هر حال هر اقدامي كه موجب رشد و گسترش فرهنگ كتاب‌خواني در جامعه شود را بايد مغتنم دانست.اجراي طرح كتابخانه‌اي به وسعت شهر موجب مي‌شود كه جاي جمله‌هاي بعضاً عجيب و غريب تبليغاتي، عباراتيپرمفهوم از نويسندگان بزرگ را هنگام تردد در خيابان ببينيم و خوشحالم كه الان مي‌توانم برخي از اين جمله‌ها را براي كسي نقل‌قول كنم و شايد جواني با ديدن جمله‌اي از يك نويسنده بزرگ ترغيب شود كه كتابش را بيابد و بخواند. فقط اي‌كاش گستره اين بيلبوردها افزايش يابد و واقعا شاهد كتابخانه‌اي با وسعت اين شهر بزرگ باشيم.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 314616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha