همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد خیلی کم خوابیدن یا بیدار ماندن تا دیر وقت شب ممکن است به افزایش وزن و بزرگ شدن دور کمر- یا افزایش شاخص توده بدنی- کودکان بینجامد.

obesity

به گزارش یو اس نیوز بر اساس نتایج این پژوهش شاخص توده بدنی که نسبت وزن به قد را اندازه می‌گیرد، ممکن است حتی در کودکانی که خواب کامل شبانه دارند، اما زمان شروع خوابشان دیر وقت شب است، افزایش یابد.

دکتر السی تراورس، رئیس بخش عمومی اطفال در ببیمارستان عمومی ماساچوست و همکارانش در این بررسی بیش از 1000 کودک را از شش ماهگی به بعد دنبال کردند. مادران این کودکان تا 7 سالگی آنان هر سال مدت خواب بچه‌هایشان را در یک دوره زمانی معمول 24 ساعته گزارش می‌کردند و پژوهشگران این کودکان را بر حسب میزان شمار موارد کسری خواب رده‌بندی می‌کردند.

تراورس درباره نتایج این پژوهش گفت: «ما دریافتیم هنگامی که کودکان به طور مزمن دچار کمبود خواب بودند، رابطه‌ای تقریباً با هر پیامد مربوط به چاقی مشاهده می‌شود. ما در این کودکان شاخص توده بدنی بالاتر را یافتیم که خطر بالاتر چاقی را ایجاد می‌کند و در کودکان با بالاترین میزان‌های چاقی، بیشترین توده چربی وجود داشت.»

بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که بسیاری از کودکان امروزی نسبت به والدینشان، زمانی که سن مشابه آنان داشتند، کمتر می‌خوابند و بسیار دیرتر به بستر می‌روند.

دکتر تراورس می‌گوید: «در تجربه بالینی خود من، هنگامی درباره زمان خواب سوال می‌کنم، در بسیاری از موارد می‌شنوم که کودکان زمانی به خواب می‌روند که در واقع زمان خواب بزرگسالان است.»

به گفته او سوخت‌وساز و تعادل ظریف آن ممکن است عاملی در این ارتباط میان میزان خواب و وزن و شکل بدن باشد. او می‌گوید «برخی بررسی‌ها در کودکان نشان می‌دهند که کیفیت خواب ارتباط نزدیکی با سوخت‌وساز دارد.» به گفته او مختل شدن «همزمان‌شدگی دقیق» چرخه خواب و بیداری می‌تواند در درازمدت به افزایش وزن منتهی شود.

یک عامل احتمال دیگر هم وجود دارد. تراورس می‌گوید: «نشان داده شده است که کودکانی که به مقدار توصیه شده نمی‌خوابند، زمان زیادی را در برابر صفحه تلویزیون می‌گذرانند و در معرض تبلیغات تلویزیونی درباره غذاهایی با میزان بالای کالری و قند و بدون ارزش تغذیه‌ای قرار می‌گیرند.»

کد خبر 314496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha