دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

آتوسا رقمی: همه‌اش نقطه است و خط، گاه رنگی، گاه سیاه، سفید و خاکستری، به‌همین سادگی. اما همین نقطه‌ها و خط‌ها شکل‌هایی را به‌وجود آورده‌اند که جذابند، ما را دنیای خودشان می‌کشانند و به دنیای رؤیایی و اسرارآمیز نقاشی می‌برند.

دوچرخه شماره ۸۰۹

این نقاشی‌ها را مردم بومی استرالیا می‌کشند، مردمی که در منطقه‌ای به‌نام پاپونیا زندگی می‌کنند. این‌که چرا پاپونیایی‌ها به این شیوه نقاشی می‌کنند یا این‌که از چه زمانی این شیوه را انتخاب کرده‌اند، دقیقاً معلوم نیست.

دوچرخه شماره ۸۰۹

بعضی‌ها می‌گویند این شیوه در دهه‌ي دوم قرن بیستم پديد آمده است. از هنگامی که یک معلم مدرسه از شاگردهایش خواست نقاشی مورچه‌ها را روی دیوار مدرسه بکشند و آن‌ها هم دیوار را پر از نقطه‌های رن‍گی کردند.

البته موضوع‌های این نقاشی‌ها و مفاهیمی که هنرمندان پاپونیا در آن‌ها منعکس می‌کنند، نشان می‌دهد که باید دلیل عمیق‌تری برای پديد‌آمدن این شیوه وجود داشته باشد. هنرمندان پاپونیایی در این نقاشی‌ها نگاه خود را به جهان و طبيعت بيان مي‌كنند و ارتباط انسان‌ها را با طبيعت، از ن‍گاه خود باز مي‌نمايند. برای همین، بعضی‌ها معتقدند که این شیوه را هنرمندان پاپونیایی زمانی به‌وجود آوردند که دست به تركيب شیوه‌ي سنتی نقاشی این منطقه با شیوه‌های مدرن زدند.

اوایل، این شیوه‌ي نقاشی مخصوص مردها بوده، زن‌ها و بچه‌ها حتی حق نداشتند به این نقاشی‌ها نگاه کنند، چه برسد به این‌که بخواهند به این شیوه نقاشی کنند. اما به‌تدريج وضعيت تغییر کرد. بعضی زن‌ها کم‌کم شروع کردند به شاگردی پیش استادهای نقاشی که معمولاً پدران یا همسرانشان بودند. بعدها، اين زنان، هنرمنداني مستقل شدند، نوآوری کردند و با انعکاس ارتباطی که خودشان با طبیعت برقرار می‌کردند، روح تازه‌ای به دنیای این نقاشی‌ها دميدند.

حالا خیلی از زن‌های اهل پاپونیا به این شیوه نقاشی می‌کنند. آن‌ها با این کار، فرهنگ پاپونیاها را زنده نگه‌می‌دارند و آن را به همه‌ي دنیا معرفی می‌کنند.چندي پيش در سیدنی (استرالیا) نمایش‍گاهی از کارهای هنرمندان پاپونیا برگزار شد و قرار است بعد از مدتی اين آثار در شهرها و کشورهای دی‍گر دنیا هم به نمایش درآیند.

در فرهن‍گ بومی‌های استرالیا همه چیز به طبیعت مربوط است. در این فرهنگ پدیده‌های طبیعی مثل چشمه‌ي آب یا خورشید، «رؤیا»های طبیعت به‌حساب می‌آیند؛ چشمه، «رؤیای آب» است و خورشید «رؤیای آتش». در نقاشی شماره‌ي‌1 چشمه‌ي آب به تصوير كشیده شده که در زندگی مردم پاپونیا خیلی اهمیت دارد.

نوارهای دور تا دور نقاشی شماره‌ي‌2 جهان روی زمین را نشان می‌دهد و فضای میان آن، آسمان را. آیا آسمانِ شب فضایی خالی به نظر نمی‌رسد که نقطه‌هایی نورانی در آن پاشیده‌اند؟

با اين اوصاف، مي‌توان گفت كه امروزه همه جای دنیا نقاشی‌های پاپونیا را می‌شناسند و آن‌ها را در نمایشگاه‌ها و موزه‌هایشان به نمایش درمی‌آورند.

دوچرخه شماره ۸۰۹

«رؤياي آب» 

اثر جك فيليپوس

دوچرخه شماره ۸۰۹

شماره‌ي 1/ «رؤياي آب» اثر جانگالا رابرتسُن

دوچرخه شماره ۸۰۹

شماره‌ي 2/ «خالي، رؤياي كهكشان راه شيري»

دوچرخه شماره ۸۰۹

«رؤياي مار»

دوچرخه شماره ۸۰۹

هنرمندان پاپونيايي در حال نقاشي

کد خبر 314322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha