جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

کامران محمدی: سومین نمایشگاه تایپوگرافی (حروف نگاری) پوستر ایران با عنوان اسماءالحسنی همزمان با سومین روز از ماه مبارک رمضان در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در نمایشگاه امسال 90 اثر از مجموع 1757 اثر ارسالی حاصل کار 67 هنرمند از مجموع 466 شرکت کننده به نمایش گذاشته می شود.

جالب این که برخلاف بیشتر نمایشگاه‌ها، در نمایشگاه اسماءالحسنی، مراسم اهدای جوایز در روز افتتاحیه برگزار می شود، چرا که در واقع نمایشگاه حاصل نمایش آثار برگزیده است.

بنابراین روز شنبه 24 شهریور در تالار بتهوون خانه هنرمندان، جایزه 5 میلیون تومانی «خلاقیت برتر و ایده نو» توسط حامیان نمایشگاه به برگزیده خوش اقبال امسال اهدا می‌شود.

جایزه‌ای که امسال به نمایشگاه اضافه شده است و حاصل رایزنی‌های مسئولان برگزاری با حامیان امسال است.

البته مثل 2 سال گذشته، امسال نیز نفرات اول تا سوم، به ترتیب یک میلیون، 700هزار و 500هزار تومان جایزه نقدی را همراه با لوح تقدیر دریافت خواهند کرد.

ضمن آن که پایگاه اینترنتی تودی پوسترز، برگزارکننده اصلی نمایشگاه نیز جایزه ویژه خود را شامل لوح افتخار و یک میلیون و 500 هزار تومان پول نقد به برگزیده خود اهدا می کند. به علاوه 3 لوح تقدیر و 3 هدیه نقدی هر یک به مبلغ 150هزار تومان  به بخش آزاد تعلق می‌گیرد.

علی وزیریان، رئیس دائم نمایشگاه اسماءالحسنی درباره تغییر جوایز و نحوه اهدای آن‌ها می گوید: قصد داریم در سال‌های آینده تعداد جوایز را کم کنیم و در عوض رقم جوایز را بالا ببریم تا شیوه کار جدی‌تر شود.

اما امسال نیز میزان جوایز تقریبا مثل سال‌های گذشته است و تنها کمی شیوه تعیین برگزیده‌ها عوض شده است.

سال گذشته جوایز تنها به  نفرات اول تا سوم 10، 7 و 5 سکه‌ بهار آزادی و جایزه ویژه خلاصه می شد.

ضمن آن که معاونت هنری وزارت ارشاد نیز 2 نفر از برگزیدگان را برای یک سفرمطالعاتی به پاریس می‌فرستاد. هرچند که به گفته وزیریان این وعده تنها یک سال اجرا شد و سال گذشته، «مسئولان ارشاد خلف وعده کرده اند.»

وزیریان ادامه می دهد: «این خلف وعده سبب شد ما اساسا امسال به سراغ ارشاد نرویم و در نتیجه در بین حامیان نمایشگاه امسال، وزارت ارشاد دیده نمی شود.»

رئیس نمایشگاه اسماءالحسنی که ظاهرا از خلف وعده ارشاد دل پری دارد، اضافه می کند: «هم ما و هم خیلی از مخاطبان و مرتبطان این نمایشگاه بسیار متعجبند که چه طور در چنین دولتی، وزارت ارشاد از چنین نمایشگاهی حمایت نمی کند.»

اما در بین حامیان امسال، نام حوزه هنری هم دیده نمی شود. وزیریان در این باره هم می گوید: «درست در شرایطی که ما مشغول انجام کارهای نمایشگاه بودیم، در بخش تجسمی حوزه تغییر و تحولاتی روی داد که باعث شد به نتیجه مورد نظر نرسیم.»

این تغییرات ظاهرا بیش از همه مربوط به استعفای حمید عجمی است که چند ماه پیش از ریاست دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری کناره گیری کرد.

به این شکل، حامیان نمایشگاه امسال عبارت شدند از: سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خانه هنرمندان ایران، مؤسسه نشر شهر و خدمات چاپ کلبه هنر.به جز این‌ها، تغییر مهم تر امسال در شیوه داوری است؛

در دوره‌های قبلی نمایشگاه، محدودیتی در انتخاب اسماء برای طراحی پوسترها تعیین نمی‌شد، اما مسئولان امسال تصمیم گرفته‌اند برای قضاوت دقیق‌تر در این دوره تنها تعداد معینی از اسماء الحسنی را برای بخش مسابقه مشخص کنند و به این ترتیب در نمایشگاه امسال تنها شاهد این اسامی متبرک خواهیم بود: ارحم الراحمین، احکم الحاکمین، احسن الخالقین، خیرالرازقین، ذوالجلال والاکرام، مالک الملک، ذوالفضل العظیم، رفیع الدرجات، عالم الغیب و الشهاده، اهل التقوی.

وزیریان در این باره نیز می گوید: «در دوره‌های پیش داوران مجبور بودند 2 نام را که یکی با تنها 2-3 حرف نوشته می شد و دیگری مثلا با 10-12 حرف مقایسه کنند و این هنگام قضاوت ایجاد شک و شبهه می کرد. اما امسال هم کسانی که نام‌هایی جز موارد تعیین شده را نوشته‌اند در نمایشگاه هستند، اما در داوری شرکت داده نشده اند.»

این قضاوت دقیق تر توسط یک هیأت 5 نفره شامل کوروش پارسانژاد، پریسا تشکری، مهدی سعیدی، سیدحمید شریفی آل‌هاشم و سیدحسن موسی‌زاده انجام شده است.مراسم افتتاحیه نمایشگاه اسماءالحسنی ساعت 17 امروز با سخنرانی علی معلم دامغانی برگزار می شود. این نمایشگاه تا 5 مهر ادامه خواهد داشت.

کد خبر 31414

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز