از دلایل مهمی که به تشریح سابقه قوانین برنامه‌های پنج‌ساله از ابتدای برنامه اول اشاره شد، مقدمه‌ای است که دولت در لایحه تقدیمی به مجلس آورده است.

دولت در مقدمه توجيهي لايحه تنظيم برخي احكام برنامه‌هاي توسعه كشور چنين آورده است: «در سال‌هاي اخير احكامي با ماهيت دائمي بنابر ضرورت در برنامه‌هاي توسعه تكرار شده و اين امر منجر به حجيم‌شدن برنامه‌هاي مذكور با تكاليف متعدد براي دولت شده است. لذا به منظور رفع اين مشكل و در جهت احصاي احكام دائمي برنامه‌هاي ياد شده كه بستر توسعه را فراهم مي‌سازد، اين لايحه براي تشريفات قانوني ارائه مي‌شود».

سعي كرديم با يادآوري مصوبات برنامه‌هاي پنج‌ساله متذكر شويم اغلب مواد و تبصره‌هاي ايثارگران در برنامه‌هاي پنج‌ساله اجرايي نشده و با احصاي آنها، جهت پيش‌بيني در برنامه ششم دولت، نمايندگان و ايثارگران را متوجه كنيم. در برنامه پنجم توسعه درباره ترويج فرهنگ مقاومت و ايثار، تبليغ ارزش‌هاي اسلامي و انقلاب اسلامي، بهره‌گيري بهينه از گلزار شهدا، انجام پژوهش‌ها و مطالعات بنيادي و كاربردي با بهره‌گيري مناسب از ظرفيت دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي و پايان‌نامه‌ها با موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و ايثار و شهادت در داخل و خارج از كشور، راه‌اندازي موزه‌هاي تخصصي به ويژه موزه‌هاي دفاع مقدس و شهدا، معافيت از پرداخت شهريه دانشگاه‌ها، مجازبودن ايثارگران در استفاده از دو بازنشستگي در دو صندوق، بهره‌مندي فرزندان شهدا از قوانين و مقررات جانبازان 50درصد و بالاتر، تامين صددرصد هزينه‌هاي درماني، تخصيص 20درص اعتبارات فرهنگي دستگاه‌ها به ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، معافيت صددرصد هزينه‌هاي خدمات قانون نظام مهندسي و مقررات ملي ساختمان، اعطاي بورس تحصيلي داخل و خارج كشور و اعزام به خارج كشور، تعيين حداقل 30درصد سهميه استخدامي، تعيين حداقل 10درصد سهميه استخدامي اعضاي هيأت علمي، تامين معيشت و پوشش بيمه‌اي ايثارگران و رزمندگان معسر، ساماندهي و برقراري مستمري بسيجيان و رزمندگان معسر، تهيه سند راهبردي خدمات‌رساني به رزمندگان، اعاده به خدمت آزادگاني كه 30سال خدمت را تكميل نكرده‌اند، تهيه مسكن جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا تا پايان برنامه پنجم، تحت پوشش قراردادن جانبازان فاقدصورت سانحه و مدارك باليني با تاييد كميسيون پزشكي، پرداخت مابه‌التفاوت 15سال سوابق بيمه ايثارگران و فرزندان شهدا، كسري فوق‌العاده ايثارگري به فرزندان شهدا، اعمال امتيازات شغل و شاغل و فوق‌العاده‌هاي مربوط به ايثارگران، استثناء‌شدن ايثارگران، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70درصد بازنشسته در به‌كارگيري مجدد، مناسب‌سازي ساختمان‌ها و فضاهاي شهري و روستايي مواد و تبصره‌هايي به تصويب رسيد كه اجراي اغلب اين مصوبات با چالش‌هايي مواجه و ايثارگران در بهره‌مندي از اين مصوبات با مشكلاتي مواجه بودند و همچنان پيگير اجراي اين مصوبات قانوني هستند.

آنچه تاكنون در برنامه‌هاي پنج‌ساله اول تا پنجم به تصويب رسيده فاقد ضمانت‌هاي اجرايي لازم بوده است. دولت، مجلس و نهادهاي متولي به ويژه بنياد شهيد و امور ايثارگران نتوانسته‌اند اهداف برنامه‌هاي پنج‌ساله درباره ايثارگران را محقق كنند.

تصويب مكرر برخي مواد و تبصره‌ها نشان از ماهيت دائمي آنان دارد كه بايد در برنامه ششم مدنظر قرار گيرند. با نگاه اجمالي به برخي مصوبات به آساني مي‌توان متوجه شد كه تاكنون هيچ اقدامي براي تحقق آن صورت نگرفته و به جرأت مي‌توان گفت مورد غفلت مسئولين قرار گرفته است. اگر قرار باشد اين مواد و تبصره‌ها دائما در برنامه‌هاي پنج‌ساله تكرار شوند و هيچ اقدامي درباره آنان انجام نشود، آيا طراحان و تصويب‌كنندگان آن مي‌توانند اهداف و نيات خود را از تصويب مكرر آن اعلام كنند؟

اين ذهنيتي كه در جامعه به آن دامن زده مي‌شود و سهميه‌هاي ايثارگران در استخدام، دانشگاه و... را مانع برخورداري ديگران مي‌دانند از كجا نشأت مي‌گيرد؟

دستگاه‌هاي متولي ايثارگران در تحقق قوانين و مقررات ايثارگران دچار چنان ضعفي شده‌اند كه باعث گستاخي و جسارت دستگاه‌هاي اجرايي در اعمال قوانين و مقررات ايثارگران شده است.

هنگامي دولت لوايح خود را به مجلس پيشنهاد مي‌دهد كه محل تحقق هزينه‌هاي آن را پيش‌بيني كرده باشد. حال چرا اغلب مصوبات به دليل عدم تامين منابع با مشكل مواجه مي‌شود؟

محمدباقر نوبخت در جلسه علني سه‌شنبه پنجم آبانماه مجلس در هنگام ارائه لايحه احكام دائمي گفت: ما براي اينكه در برنامه ششم آسيب‌هايي كه در برنامه‌هاي قبل وجود داشت تكرار نشود، تلاش كرديم و در نظر گرفتيم كه براي برنامه ششم چه تعداد از اين احكام لازم است تا به صورت دائمي استفاده شود. اين تكرار برنامه‌هاي گذشته باعث شد كه يك‌هزارويكصدوچهارده حكم در قانون برنامه پنجم توسعه وجود داشته باشد كه تكرار برنامه‌هاي گذشته بود. انتظار مي‌رود احكام ايثارگران در برنامه‌هاي گذشته، در بخش دائمي لايحه پيشنهادي دولت پيش‌بيني شود.

کد خبر 314110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha