شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

همشهری آنلاین: اخترشناسان موفق به کشف دورافتاده‌ترین جرم در سامانه خورشیدی شدند، کشفی که می‌تواند نظریه‌ها درباره نحوه شکل‌گیری سیاره زمین را متحول سازد.

سیاره

براساس گزارش فاكس‌نيوز، محققان در ماه اكتبر با استفاده از تلسكوپ سوبارو واقع در قله مائوناكي در هاوايي جرمي را رصد كردند كه ابتدا آن را يك سياره كوتوله ناميدند، سياره‌اي كه در فاصله 15 ميليارد و 499 ميليون كيلومتري از خورشيد قرار گرفته‌است، يعني 100 برابر دورتر از زمين تا خورشيد يا سه برابر دورتر از پلوتو تا خورشيد. اين فاصله ركورد‌دار سابق فاصله از خورشيد، يعني اريس را با فاصله بين پنج تا 14 ميليارد كيلومتري تا خورشيد از ميدان به در مي‌كند.

محققان موسسه كارنگي ملون مي‌گويند در ابتدا سرعت حركت پايين اين سياره توجه آنها را جلب كرد زيرا سرعت حركت پايين به معني فاصله دور است. دانشمندان به واسطه محاسبه سرعت حركت سياره كوتوله توانستند فاصله آن را تخمين بزنند و دريابند جرمي كه به تازگي كشف كرده‌اند دورافتاده‌ترين جرم در سامانه خورشيدي است.

دانشمندان اين جرم را V774104 ناميده‌اند كه ابعادي تقريبي آن 498 در 997 كيلومتر است، به بياني ديگر اين جرم از سياره‌هاي سامانه خورشيدي كوچكتر است اما ابعادي بزرگتر از يك سيارك معمولي دارد. اين جرم به شدت كم‌نور است و اطلاعات دقيقي درباره مدار و تركيبات شيميايي آن در دست نيست و هنوز مشخص نيست ميزان بازتاب نور آن چه اندازه‌است.

اخترشناسان معتقدند اين كشف مي‌تواند ديدگاه آنها نسبت به نحوه شكل‌گيري زمين و ديگر سياره‌هاي سامانه خورشيدي را متحول سازد. فاصله بسيار دور اين جرم تا سياره‌هاي ديگر به اين معني است كه طي ميليارد‌ها سال گذشته با هيچ جرم يا سياره ديگري تعامل نداشته است از اين رو مدار آن مداري بكر است كه قدمت آن به آغاز شكل‌گيري سامانه خورشيدي باز مي‌گردد. از اين رو مطالعه روي مدار اين جرم مي‌تواند اطلاعات زيادي درباره شكل‌گيري سامانه خورشيدي در اختيار دانشمندان قرار دهد.