چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

همشهری دو - آرش واعظی: مرکز نظارت همگانی شهرداری تهران یا‌‌ همان سامانه ۱۸۸۸ از تیرماه سال ۸۵ فعالیتش را شروع کرد.

مدیران در دسترس شما

هدفش هم از‌‌ همان ابتدا به‌وجودآوردن زمينه مناسب براي ايجاد دسترسي آسان مردم به مديران شهري با رويكرد عدالت‌محوري بود. شايد باورش دشوار باشد ولي آمار‌ها شهادت مي‌دهند كه اين مركز تاكنون پاسخگوي بيش از ۶ميليون تماس از سوي مردم در زمينه‌هاي مختلف حوزه مديريت شهري بوده است. معلوم نيست اين را بايد به پاي مشاركت‌هاي تقويت‌شده مردمي گذاشت يا ديد باز مسئولان نسبت به حقوق شهروندي و شهروند مداري. اما آنچه اين ميان خود را به رخ مي‌كشاند نه مديريت شهري است و نه عملكرد شهروندان؛بلكه پل ارتباطي‌اي است كه هر روز به طول و عرض آن افزوده مي‌شود. اگر مي‌خواهيد با اين سامانه بيشتر آشنا شويد و بدانيد كه چرا و چگونه بايد با آن در ارتباط باشيد، خواندن اين صفحه را از دست ندهيد.

  • سامانه ۱۸۸۸ چه‌كاري انجام مي‌دهد؟

نظارت در مديريت هر سازمان فرايند مؤثري است. با نظارت، اهداف يك مجموعه رو به جلو حركت مي‌كنند و مجالي براي راكد ماندن باقي نمي‌ماند چون مسئولان بيش از پيش بايد پاسخگوي مردم باشند. مركز ۱۸۸۸ به سيماي نظارت همگاني در شهرداري تهران رنگ و لعاب تازه‌اي بخشيده است. شعار محوري 1888هم دقيقا مشخص مي‌كند كه اين سامانه قرار است چه كاري انجام دهد: «شهروند مسئول، مدير پاسخگو»؛ يعني اين سامانه هم حس مشاركت‌جويانه مردم در اداره شهر را تحريك مي‌كند و هم مديران را به پاسخگو بودن در مقابل خواسته‌هاي مردم مجبور مي‌سازد. به هر حال خود مديران اين سامانه گفته‌اند كه هدفشان جذب مشاركت مردمي در مديريت شهري، بسترسازي مطلوب در مسير تحقق سلامت اداري و توسعه و تعميق مردم‌سالاري ديني است.

  • براي چه با اين سامانه تماس بگيريم؟

تا قبل از وجود اين سامانه، شما براي ارتباط و حرف زدن با مديران شهري، بايد راهي شهرداري‌ها مي‌شديد. اگر بخت و اقبال با شما يار بود و مدير مورد نظر در دفتر حضور داشت مي‌توانستيد درخواست ملاقات با او را بدهيد و تازه اين اول ماجرا بود چون ممكن بود مدير در آن زمان نمي‌توانست پذيراي شما باشد يا شايد اصلا اهل ارتباط با مراجعان نبود. شايد مهم‌ترين دستاورد ۱۸۸۸ اين باشد كه ديگر مردم قرار نيست به اين شكل حضوري مهمان مديران شهري شوند. اين مركز در حال حاضر نقش پل ارتباطي را براي مردم و مديران ايفا مي‌كند. شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد آرمان نهايي اين مركز روزي است كه فعاليتش متوقف شود؛ يعني رسيدن به وقتي كه ديگر براي دستيابي به پاسخ مسئولان نياز به ميانجي و واسطه‌اي نداشته باشيم. البته بديهي است كه لازمه رسيدن به اين آرمان، رشد فرهنگ و آشنايي مردم با حقوقشان و همچنين ارتقاي فرهنگ پاسخگويي مديران است. به هر حال شما در 4قالب مي‌توانيد با اين سامانه در ارتباط باشيد؛ «انتقاد»، «پيشنهاد»، «شكايت» و «تقدير و تشكر»، 4گزينه پيش روي شما براي ارتباط با 1888است.

  • دستاوردهاي سامانه ۱۸۸۸ چه بوده است؟

اگر آمار‌ها پيش‌رويمان نبود، شايد درصد پاسخگويي ۱۸۸۸ به‌نظرمان كمي اغراق‌آميز جلوه مي‌كرد. اينكه 6ميليون و 275هزار تماس در 9سال گذشته با اين سامانه گرفته شده است، خودش يك دستاورد به ‌حساب مي‌آيد كه نشان از ارتقاي فرهنگ مسئوليت‌پذيري در پايتخت دارد. اما با استناد به همين آمارها و ارقام مي‌توان به‌دستاوردهاي ديگري هم اشاره كرد. يكي از دستاوردها افزايش مسئوليت‌پذيري و پاسخگويي مديران بوده است. رسيدگي به‌نظرهاي شهروندان از 30درصد سال 85 به 96درصد سال 94رسيده. سرعت رسيدگي به پيام‌هاي مردم هم ارتقا يافته و از متوسط 100روز فاصله در سال 85به كمتر از 2هفته در سال 94رسيده‌. جلسه‌هاي ارتباط رودررو با حضور مديران ارشد هم به‌طور مستمر در روزهاي سه‌شنبه برگزار مي‌شود. درضمن يكي ديگر از دستاوردهاي اين سامانه افزايش رضايتمندي مردم از عملكرد مديريت شهري بوده است. آمارها نشان مي‌دهد كه 10درصد نارضايتي‌هاي مردم نسبت به اين عملكرد كاهش يافته است. اين سامانه باعث شده مردم با حقوق شهروندي هم آشنا شوند. با اين سامانه نظارت مستمري هم بر تمام واحدهاي مديريت شهري صورت گرفته است.

  • پيام‌هاي مردم چه فرايندي را طي مي‌كند؟

پيام‌ها به ۲ گروه اصلي تقسيم مي‌شوند؛ دسته اول پيام‌هاي غيرقابل بهره‌برداري است كه شامل پيام‌هاي غيرمرتبط با ۱۸۸۸ و پيام‌هاي صندوق صوتي مي‌شود كه اطلاعات كافي را براي پرونده‌سازي و ارجاع به مديران ندارد. نقطه مقابل هم پيام‌هاي قابل بهره‌برداري است كه شامل تشكر، پيشنهاد، شكايت و انتقاد مي‌شود. اگر اين پيام‌ها كامل باشند دسته‌بندي شده و در دسترس مسئولان قرار مي‌گيرند. بار‌ها از زبان مديران مراكز خدماتي شنيده‌ايم كه اگر مردم پيگير حقوقشان باشند، مسئولان زود‌تر به خواسته‌هايشان رسيدگي مي‌كنند اما اين فرهنگ هنوز در تفكر اجتماعي بسياري از مردم شهرها نهادينه نشده است. كار‌شناسان مي‌گويند كه اگر شهروندان بدانند با چندتماس مي‌توانند معضلات محل زندگي‌شان را ريشه كن كنند لحظه‌اي تلفن را‌‌ رها نمي‌كنند. به هر حال پيام‌هاي قابل بهره‌برداري شهروندان پس از دسته‌بندي در 4قالب تشكر، انتقاد، شكايت و پيشنهاد، به واحدهاي مربوط فرستاده مي‌شوند تا رسيدگي اوليه و درصورت نياز، تكميلي و نهايي صورت گيرد و نتيجه به مردم اعلام شود. اگر رسيدگي‌ها هم به نتيجه نرسد، در جلسه‌اي با حضور مديران شهري و فرد تماس‌گيرنده موضوع مورد بررسي قرار گرفته و تصميم‌گيري مي‌شود.

  • چطور با ۱۸۸۸ ارتباط برقرار كنيم؟

پيش از راه‌افتادن مركز نظارت همگاني ۱۸۸۸، همه به نوعي از مراجعه به شهرداري واهمه داشتند. اتلاف وقت و دست نيافتن به نتيجه مطلوب و درگير كاغذ‌بازي‌هاي اداري شدن از مهم‌ترين دلايل اين حس نسبت به نهاد مردمي شهرداري بود. حالا سامانه 1888روي كار آمده است تا با اهدافي چون اصلاح و بهبود ارتباط شهروندان، اوضاع عملكرد مديريت شهري را ارتقا بخشد. ارتباط با اين سامانه كار سختي نيست. اگر اهل حضور در اينترنت هستيد مي‌توانيد يكراست به نشاني الكترونيك 1888.tehran.ir برويد. در اين سايت، امكان ثبت پيام و پيگيري آن فراهم شده است. راه دوم هم تماس تلفني با شماره 1888است. در اين روش هم شما مي‌توانيد پيام‌تان را ثبت كنيد، هم مي‌توانيد وارد صندوق صوتي شويد و پيام بگذاريد و هم مي‌توانيد با كارشناسان سامانه به‌طور مستقيم صحبت كنيد. يادتان باشد كه اگر درخواستي از مديريت شهري داريد بايد با سامانه 137تماس بگيريد. اگر پيام‌هاي شما غيرمرتبط با موضوع‌هاي مديريت شهري باشد، توسط كارشناسان سامانه، راهنمايي خواهيد شد.

  • پيوستن به شبكه ناظران افتخاري شهر

خب، يك پيشنهاد جالب هم سامانه 1888براي شما دارد. شما مي‌توانيد ناظر افتخاري شهر شويد. مركز نظارت همگاني با هدف استفاده از سرمايه‌هاي اجتماعي مردم در امور مختلف مديريت شهري اقدام به راه‌اندازي سامانه ناظران افتخاري كرده است؛ شهروندان واجد شرايط با نام‌نويسي در اين سامانه و دريافت كد نظارت، در اين فعاليت اجتماعي شركت مي‌كنند. براي پيوستن به اين شبكه، شما بايد به سايت 1888به نشاني 1888.tehran.ir مراجعه كنيد. درصورت تمايل مي‌توانيد با پر كردن فرم مربوطه و دريافت كد نظارت از سوي كارشناسان مركز نظارت همگاني به خانواده بزرگ ناظرين بپيونديد و با ارائه نقطه نظرات و ديدگاه‌هاي مستمر خود پيرامون حوزه‌هاي مختلف شهرداري تهران، مديران شهري را در برطرف كردن معضلات و مشكلات شهر تهران ياري رسانيد. ناظران پس از ثبت‌نام، براي ورود به اين سامانه از كد نظارت به‌عنوان نام كاربري و از كدملي به‌عنوان رمز عبور استفاده مي‌كنند. درصورت بروز هرگونه مشكل هم مي‌توانند با شماره 51034865تماس بگيرند. آن دسته از ناظراني كه ماهانه به‌صورت مستمر اقدام به ارسال پيام‌هاي با كيفيت كنند در پايان هر سال مورد تشويق و تقدير سامانه قرار مي‌گيرند.

  • چه كمكي به مديريت شهري مي‌كنيم؟

به‌طور ميانگين سالانه حدود 700هزار تماس و روزانه 2هزار تماس با سامانه 1888گرفته مي‌شود كه البته بخشي از اين پيام‌ها غيرقابل بهره‌برداري هستند. در حقيقت سالانه به‌طور ميانگين حدود 84هزار و روزانه حدود 250پيام ثبت و به مسئولان مربوطه براي پاسخگويي ارجاع داده مي‌شود. مسلما اگر شهرداري تمام نيروهايش را تبديل به ناظران فعاليت‌ها و پروژه‌هاي شهري كند باز هم نمي‌تواند چنين نظارت دقيقي بر عملكرد همه اجزاي مديريت شهري داشته باشد. اما حالا با اين سامانه، چشمان تيزبين مردم تبديل به ناظران مديران شهري شده‌اند. مشكلات ريز و درشت شهري كه معمولا مردم را آزار مي‌دهند و پس از درخواست از سوي مردم، برطرف نمي‌شوند، با اين سامانه به سرعت مقابل مديران قرار داده مي‌شود و آنها هم بايد نسبت به عملكردشان در اين زمينه پاسخگو باشند. درضمن هيچ‌كس به اندازه مردم نمي‌توانند معضلات متنوع محله‌ها را رصد كنند، بنابراين آنها مي‌توانند بهترين پيشنهاد‌دهنده به مديريت شهري باشند.

کد خبر 313468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha