معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۸۰۰میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به استان اختصاص یافته است که تاکنون ۴۰۰میلیارد ریال آن پرداخت شده و برای اجرای بهتر برنامه‌ها، مابقی این اعتبار نیز باید پرداخت شود.

دریاچه ارومیه

محمدصادق پورمهدي در نشست يكروزه نقش بانوان در مديريت منابع آب با محوريت احياي درياچه اروميه، افزود: برنامه‌هاي احياي درياچه شامل آزاد‌سازي‌ آب‌هاي پشت سدها، لايروبي رودخانه‌هاي منتهي به درياچه و پر‌كردن چاه‌هاي غيرمجاز با تخصيص اعتبارات لازم به نحو احسن اجرا مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه مصرف آب در ايران با وجود بارندگي پايين، بالاتر از متوسط جهاني است، ادامه داد: حدود 90درصد از مصرف آب در بخش كشاورزي صرف مي‌شود. براين اساس بيشترين صرفه‌جويي هم بايد در اين بخش صورت گيرد، با اين حال صرفه‌جويي در مصارف ديگر هم بسيار مهم است.

پورمهدي با بيان اينكه كاهش سطح آب‌هاي زيرزميني يكي از عوامل كاهش سطح آب درياچه اروميه است، گفت: سرمايه ما فقط نفت نيست بلكه سرمايه اصلي آب است كه درصورت كمبود برخلاف نفت جايگزيني ندارد.

وي خشك‌شدن درياچه اروميه را جزئي از بحران كم‌آبي دانست و با تأكيد بر اينكه نبايد مسئله درياچه اروميه امنيتي شود، افزود: متأسفانه براي مدتي قضيه درياچه اروميه امنيتي شد اما در دولت تدبير و اميد اين نگاه به يك نگاه اجتماعي و به‌عنوان تهديدي براي محيط‌زيست كشور تغيير يافت. معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اينكه برنامه‌هاي مختلفي در راستاي احياي درياچه اروميه بر عهده ما گذاشته شده است، افزود: كاهش سالانه 10درصد مصرف آب در بخش كشاورزي يكي از اين برنامه‌هاست كه با همكاري همه دستگاه‌ها و مردم اميدواريم در اين بخش هم به نتيجه برسيم.

وي به نقش بانوان در كمك به احياي درياچه اروميه هم اشاره كرد و گفت: بانوان به‌عنوان اداره‌كنندگان خانه مي‌توانند با كاهش مصرف آب شرب و تربيت فرزندان در مسير استفاده درست و بهينه از منابع آبي، به‌طور مستقيم و غيرمستقيم در افزايش سطح آب درياچه اروميه نقش داشته باشند.

کد خبر 313431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha