همشهری آنلاین: گزارش‌های جدید حاکی از آن هستند که چین سالانه یک میلیارد تن دی‌اکسید کربن بیش از آنچه به آن اعتراف کرده‌است، وارد اتمسفر زمین می‌سازد، این حجم کربن بیشتر از کل آلودگی‌های کربنی ایجاد شده در یک سال توسط کشوری مانند آلمان است.

آلودگی هوا

براساس گزارش نيويورك‌تايمز، چين نسبت به ميزان انتشار آلودگي‌هاي كربني‌اش در اتمسفر زمين كمتر از آنچه كه نشان مي‌دهد نگران است و حد خطاي موجود درباره ميزان دقيق آلودگي‌هاي ايجاد شده توسط اين كشور سرسام‌آور است.

براساس محاسبات جديد چين سالانه 17 درصد بيشتر از آنچا مقاماتش آن را تاييد كرده‌اند،‌سوخت ذغالي مصرف مي‌كند كه با توجه به ابعاد و جمعيت بزرگ اين كشور، اختلاف آماري موجود فراتر از يك اشتباه رقمي ساده بوده و به خودي خود يك معضل آلودگي در حد كلان به شمار مي‌رود.

به گفته يانگ فوكيانگ مشاور انجمن دفاع از منابع طبيعي اين آمار جديد بسيار قابل توجه است زيرا چين درحال سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي بيش از حد تصور است و اكنون اين كشور به آلاينده‌اي بزرگتر از آنچه پيش از اين بود تبديل شده‌است. اين كشف جديد مي‌تواند دليل كيفيت پايين هواي چين را توضيح دهد و رهبران جهان را به فكر خواهد انداخت.

در آستانه آغاز نشست سرنوشت‌ساز گفتگوهاي اقليمي سازمان ملل متحد در پاريس، ابعاد حقيقي اختلاف عددي ميزان آلايندگي چين، كه به تنهايي بيشتر از ميزان سالانه توليد گازهاي گلخانه‌اي در سرتاسر آلمان است،  مي‌تواند درك معضل جدي آلودگي هوا را براي رهبران جهان ساده‌تر سازد و در عين حال حل مشكل مقابله با آلاينده‌ها و گازهاي گلخانه‌اي را دشوارتر خواهد‌ساخت.

براساس داده‌هاي جديدي كه از ميزان انتشار دي‌اكسيد كربن در چين به دست آمده‌است، ميزان مصرف ذغال در اين كشور از سال 2000 تا به امروز و به ويژه در سال‌هاي اخير دست كم گرفته شده‌است. با محاسبه تجديد‌نظري كه درباره اين ارقام صورت گرفته، آمارهاي جديد نزديك به 600 ميليون تن به ميزان مصرف ذغال‌سنگ در چين در سال 2012 مي‌افزايند، يعني 70 درصد بيشتر از مصرف سالانه ذغال‌سنگ در ايالات متحده آمريكا.

دانشمندان چيني خود را براي مقابله با عواقبي كه انتشار اين آمار براي آنها درپي دارد آماده مي‌كنند. به گفته لين بوكيانگ رئيس مركز مطالعات اقتصادي انرژي در دانشگاه ژيامن، آمار جديد سردرگمي‌هاي فراواني ايجاد كرده‌است. داده‌هاي اوليه ما و همچنين داده‌هاي آژانس‌هاي بين‌المللي بايد با اين آمار جديد تطبيق بيابند و اين امر دردسرآفرين است زيرا بسياري از پيش‌بيني‌ها و تعهدات براساس آمارهاي قبلي انجام گرفته‌اند.

کد خبر 312897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha