نفیسه مجیدی زاده: قدمت این محله به اندازه‌ی قدمت تهران است. در ابتدا این محله از غرب به خیابان پامنار، از شرق به خیابان شهید مصطفی خمینی، از شمال به خیابان امیرکبیر و از جنوب به خیابان ۱۵خرداد محدود بوده، اما به مرور کمی گسترش پیدا کرده است؛ محله‌ی عودلاجان.

محله های تهران

مي‌گويند در دوران قاجار «عودلاجان» از مناطق اعیان‌نشین پایتخت بوده و نام افرادي مانند قوام‌الدوله، نصرالدوله، مدرس، مؤتمن‌الاطباء، امین‌نظام، عزت‌الدوله، ملک‌الشعرا و... با این محله پیوند خورده‌ است.

درباره‌ي معناي عودلاجان حدس و گمان‌هاي بسياري زده مي‌شود مثل اين‌كه عودلاجان از دو واژه‌ي «عود» و «لاجی» تشکیل شده، به اين دلیل كه در راسته‌ي عطارها قرار داشته است. يا این‌که عودلاجان در‌واقع اودلاجان بوده و از «او» یعنی آب و «دراجیدن» به معنای بخش‌کردن و «ان» که پسوند مکان است به وجود آمده و این‌ یعنی جایی که آب‌های نهر تقسیم می‌شود.

هرچه كه هست اين روزها عودلاجان در طرح ساماندهي منطقه‌ي 12  قرار دارد و بازارچه‌ي عودلاجان با همت شهرداري تهران، كسبه و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، بازسازي شده تا  به يك بازارچه‌ي صنايع‌دستي تبديل ‌شود و رونقي دوباره به محله بدهد.

دوچرخه شماره ۸۰۸

كوچه‌هاي تنگ  آشتي‌كنان در اين محله بسيارند...

دوچرخه شماره ۸۰۸

اين‌جا بقعه‌ي پيرعطا است و كسي به درستي نمي‌داند چه شخصي اين‌جا دفن شده، اما به گفته‌ي تاريخ‌نگاران، اين‌جا احتمالاً مدفن سيد‌عارفي است كه پس از مرگ در خانقاهش دفن شده و پس از آن قبرستاني پيرامون آن شكل گرفته كه از آن فقط چهار قبر باقي مانده است

دوچرخه شماره ۸۰۸

روزگاري مهمان‌پذيرها ميزبان‌هاي خوبي
براي مهمانان پايتخت بودند

دوچرخه شماره ۸۰۸

تيمچه‌ي اكبريان، همان اولين صرافي و بانك ايران است كه در دوره‌ي قاجار تأسيس شده و در ابتدا فقط به صراف‌ها و زرگرها اختصاص داشته است. اين‌جا حالا يك رستوران سنتي است

دوچرخه شماره ۸۰۸

بر ديوارهاي قديمي نقش  كاشي‌ها‌يي مي‌درخشند؛

 مزين به نام حضرت علي‌(ع)

دوچرخه شماره ۸۰۸

اين كوچه هم مثل خيلي از كوچه‌هاي شهر،

به نام يك شهيد هم‌محله‌اي پيوند خورده است. شهيد حميد يامي

سال 1363 در جزيره مجنون به شهادت رسيد

دوچرخه شماره ۸۰۸

مسجد حضرت ابوالفضل‌العباس‌(ع) با كاشي‌هاي آبي‌رنگ و زيبا پابرجاست

دوچرخه شماره ۸۰۸

دوچرخه شماره ۸۰۸

اين بازار قديمي بازسازي ‌شده و قرار است به مركز فروش صنايع‌دستي تبديل شود

دوچرخه شماره ۸۰۸

در مجموعه‌ي ورزشي شهداي عودلاجان ، مسابقه‌هاي محله‌اي منطقه‌ي 12 برگزار مي‌شود

عكس ها: مهبد فروزان

کد خبر 312688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha