چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

همشهری دو : متأسفانه هــرساله در فـصـل سرمــا، شاهـد افزایش مرگ‌های ناشی از مـسمومــیت با گاز مونواکسیدکربن در شهرها هستیم، مخصوصا در مناطقی که از بافت قدیمی برخوردار است و معمولا از سیستم‌های گرمایشی قدیمی در خانه‌ها و مغازه‌های آن استفاده می‌شود.

بخاری

در ضمن استفاده از بخاري‌هاي بدون دودكش يا استفاده از اجاق‌گازهاي كوچك براي گرم كردن مغازه‌ها و خانه‌ها هم در چند سال اخير رايج شده است. به هر حال احتمال تشكيل اين گاز كشنده در اثر سوختن هرگونه ماده سوختني به‌ويژه در فضاي بسته و فاقد اكسيژن وجود دارد. البته عوامل متعددي در چگونگي بروز و شدت علائم مسموميت نقش دارند كه از آن جمله مي‌توان به غلظت اين گاز در محيط، سن افراد، وجود بيماري زمينه‌اي قلبي يا مغزي و تعداد تنفس فرد، اشاره كرد.

يادتان باشد مرگ خاموش يا گاز‌گرفتگي، معمولا در اثر نداشتن دودکش مناسب براي وسايل گازسوز از جمله بخاري و آبگرمکن و نبود تهويه کافي در داخل ساختمان‌ها و اتاق‌ها رخ مي‌دهد. سوختن ناقص گاز، تجمع گازهاي مسموم‌کننده يا کمبود اکسيژن، سبب مي‌شود افرادي که در چنين فضاهايي تنفس مي‌کنند، مسموم يا دچار گاز گرفتگي شوند.

با توجه به اينکه اغلب وسايل گرمايش خانگي گازسوز است، بالا بردن آگاهي مردم در استفاده مناسب و ايمن از اين وسايل بايد به عنوان يکي از اولويت‌هاي مهم آموزشي براي افراد جامعه و خانواده‌ها قرار گيرد چون توجه نکردن به اصول ايمني و استفاده نادرست از وسايل گازسوز، مي‌تواند سايه مرگ را بر سر هر خانواده و شهروندي بيندازد و خسارت جبران‌ناپذيري به جا بگذارد. کارشناسان تأکيد مي‌کنند که از وسايل گازسوز استاندارد استفاده شود. گاز مونواكسيدكربن در اثر سوخت ناقص گاز خانگي يا خودرو به وجود آمده و به علت نداشتن علائم هشداري با توجه به شرايط محيط در كمترين زمان مسموميت شديد ايجاد كرده و باعث مرگ فرد مي‌شود.

کد خبر 312624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha