مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: یکی از مخاطرات محیطی در زندگی شهری، آلودگی‌های ناشی از زباله‌های شهری است.

بسياري از شهرهاي جهان به‌منظور كاهش آلودگي‌هاي ناشي از زباله‌هاي شهري اقدام به ايجاد مخازن پسماند زير زميني كرده‌اند. مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهردار تهران نيز از ساخت مخازن زيرزميني پسماند در شهر تهران در آينده‌اي نزديك خبر داد.

حسين جعفري در تعريف مخازن پسماندهاي زيرزميني اظهاركرد: مخازن زيرزميني مخازني هستند كه براي استقرار زير زمين طراحي شده و به‌گونه‌اي هستند كه مي‌توان داخل اين مخازن پسماند ريخت اما كسي نمي‌تواند پسماندي را از داخل مخزن خارج كند و تنها از طريق خودروهاي مكانيزه، پسماند قابل دريافت است. اين مخازن به‌گونه‌اي عمل مي‌كنند كه روي زمين يك ورودي فلزي قرار دارد اما مخزنش زيرزمين است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران درباره ساخت مخازن زيرزميني در پايتخت گفت: در آينده نزديك مخازن پسماند تعويض شده و به همين منظور مخازن زيرزميني در مناطق طراحي شده‌اند. جعفري درباره مزاياي مخازن زيرزميني يادآور شد: اين مخازن آلودگي و امكان برداشت پسماند را ندارند.

همچنين مزاحمت خودروهاي مكانيزه در تردد در خيابان‌ها و معابر را نداشته و در معبر پياده رو بوده و ورودي آن در زمين است. مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران با بيان اينكه پسماند‌تر و خشك مخازن زيرزميني از يكديگر جداست و مانند شوتينگ پسماند آپارتمان‌هاي مسكوني عمل خواهد كرد، گفت: از ديگر مزاياي اين مخازن اين است كه درصورت بارندگي، آب به داخل مخزن نفوذ نمي‌كند؛ چراكه تنها براي انتقال پسماند به داخل مخزن ورودي طراحي شده است.

به گفته مديرعامل سازمان مديريت پسماند هم اكنون مخازن زيرزميني زباله در اطراف ميدان آزادي واقع در منطقه 9 نصب شده‌اند.

  • مرگ در كشورهاي فقير

سازمان جهاني بهداشت سال 2012را سال بسيار خطرناك در آلودگي‌هاي محيطي و هوا اعلام كرد. براساس اين گزارش در اين سال ميزان آلودگي‌ها در كشورهاي مختلف افزايش يافت به‌گونه‌اي كه باعث ايجاد خطرات گسترده‌اي شد‌. طبق آمار منتشره در آن سال از هر 7نفر در شهرهاي بزرگ جهان، يك نفر در معرض خطر قرار داشته است.

در گزارش‌هاي منتشر شده از سوي سازمان جهاني بهداشت، 94درصد از آلودگي‌هايي كه منجر به مرگ‌ومير شهروندان شده‌اند، در كشورهاي با درآمد پايين بوده است كه «حداقل‌ترين امكانات براي مقابله با اين آلودگي‌ها» را نداشته‌اند. براساس اين گزارش 44درصد از مرگ‌ومير ناشي از آلودگي‌ها در سراسر جهان، ناشي از آلودگي‌هاي خانگي مانند اجاق‌گازهاي آشپزي و آلودگي هوا و 38درصد از مرگ‌وميرها ناشي از آلودگي‌هاي محيطي بوده‌است. آلودگي خاك و غذا نيز سهم 10درصدي در مرگ‌ومير شهروندان داشته است و مرگ‌ومير ناشي از آلودگي آب‌ها براثر پساب‌هاي صنعتي و فاضلاب‌ها نيز 8درصد اعلام شده است.

  • حذف شيرابه پسماند در ايستگاه‌هاي مياني

به‌منظور كاهش حجم آلودگي‌هاي محيطي، سازمان پسماند شهر تهران اقدامات گسترده‌اي در دست اجرا دارد و علاوه بر زير زميني كردن مخازن زباله، حذف شيرابه‌هاي پسماند در ايستگاه‌هاي مياني داخل شهر را نيز در دستور كار دارد.

همه اين اتفاقات در كنار طرح تفكيك زباله از مبداء اقدامات قابل توجه سازمان پسماند به‌منظور كاهش آلودگي‌هاي محيطي در سطح شهر تهران است.

حسين جعفري با بيان اينكه در ايستگاه‌هاي مياني امكاناتي تعبيه شده كه شيرابه زباله‌ها گرفته شده و به آرادكوه منتقل نشود، گفت: وقتي زباله به داخل سمي تريلرها ريخته مي‌شود، براي پر شدن اين ماشين‌ها دستگاه پرس، زباله را به داخل مخزني هدايت كرده تا ظرفيت تكميل شود و خودبه‌خود شيرابه زباله نيز گرفته مي‌شود. سمي تريلرها با ظرفيت‌هاي 20تا 22تن به آرادكوه منتقل مي‌شوند.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه دليلي براي افزايش ايستگاه‌هاي مياني در سطح شهر نداريم، خاطرنشان كرد: نقاطي را در داخل شهر تهران انتخاب كرده‌ايم كه هر ايستگاه، زباله 2تا 3منطقه را پذيرش مي‌كند.

وي با بيان اينكه بهينه‌سازي‌ ايستگاه‌هاي مياني در دستور كار است، اذعان كرد: مسقف شدن و چند منظوره شدن ايستگاه‌ها در دستور كار قرار دارد. هميشه كميت مفيد و قابل توجه نخواهد بود بلكه بايد به‌دنبال ارتقاي كيفيت باشيم، پس كافي است اين ايستگاه‌ها بهينه‌سازي‌ شوند. جعفري با اشاره به اينكه در سمي تريلرهاي جديد (3محور) مخازن شيرابه با گنجايش بيشتري تعبيه شده است، خاطرنشان كرد: اين امر موجب جلوگيري از ريزش شيرابه مي‌شود.

  • خطر زيست‌محيطي براي 95ميليون انسان

آلودگي‌هاي محيطي و هوا تنها در سال 2012جان بيش از 8و نيم ميليون نفر از شهروندان كشورهاي در حال توسعه را گرفته است. اين ميزان مرگ‌ومير ناشي از آلودگي‌هاي هوا و محيط زندگي، سه‌برابر بيشتر از كساني است كه بر اثر مالاريا و HIV مرده‌اند. به گزارش انيستيو بلاك اسميت، در سال 2012در حدود 600هزار نفر بر اثر مالاريا مرده‌اند و 5/1ميليون نفر نيز بر اثر بيماري HIV از ميان رفته‌اند. حتي بيماري سل نيز در جهان تنها 900هزار قرباني داشت. انيستيو بلاك اسميت همچنين از در خطر بودن سلامت 95ميليون نفر در جهان خبر داده است كه وضعيت 14/7ميليون نفر در كشورهاي در حال توسعه وخيم است.

کد خبر 312320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha