همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کمیته بررسی وضعیت آبسنگ‌های مرجانی اعلام کرده که ۴۳ درصد از مرجان‌های جزیره کیش دچار پدیده سفیدشدگی شده‌اند.

۴۳ درصد از آبسنگ‌های مرجانی جزیره کیش سفید شدند

به گزارش ایرنا، داود میرشکار روز سه‌شنبه گفت: گزارشی از سفیدشدگی آبسنگ‌های مرجانی در برخی جزایر جنوبی کشور از جمله خارک، خارکو، نایبند، تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی و چابهار داشتیم که بر این اساس گروهی برای پایش وضعیت مرجان‌ها تشکیل و به محل اعزام شدند.

وی اظهار کرد: ورود به تنب بزرگ و کوچک به علت برخی ملاحظات با تاخیر انجام شد اما بررسی‌ها نشان داد که 43 درصد از آبسنگ‌های مرجانی جزیره کیش سفید شدند.

وی گفت: سفیدشدگی شاخصی است برای ارزیابی سلامت آبسنگ‌های مرجانی است زیرا برخی از آنها کاملا سفید نشده‌اند از این رو امکان برگشت آنها بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: براین اساس پایش در دو مرحله انجام می‌شود یکی در شرایط بروز پدیده و دیگری زمانی که هوا تا حدودی خنک شده باشد تا ببینیم چند درصد از مرجان‌ها بازگشته‌اند.

میرشکار افزود: در سه منطقه شرق و غرب جزیره خارکو و شمال جزیره خارک نیز بررسی انجام شد که نشان داد مرجان‌های بخش شرقی و شمالی جزیره خارک در سلامت مناسب به سر می‌برند اما غرب جزیره خارکو به علت ساکن بودن جریان‌های آبی و افزایش دما حدود 40 درصد از مرجان‌ها سفید شده‌اند.

وی گفت: بررسی در چابهار نیز نشان داد که حدود 50 درصد آبسنگ‌های مرجانی این جزیره نیز سفید شده‌اند که بیش‌ترین علت آن فعالیت‌های انسانی و تا حدودی کدورت آب اعلام شد. 

کد خبر 311862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha