چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: حفظ و تقویت زبان، حفظ هویت ملی است از این رو میان قوت زبان و اقتدار ملی همواره یک ارتباط تنگاتنگ وجود دارد.

Hadad Adel

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی این مطلب را در همایش بین‌المللی میراث زبانی بیان و تصریح کرد که اگر در تاریخ و جغرافیای ملل نظر بیافکنیم می‌بینیم که هر ملتی که زبانش قوت و نظم دارد از اقتدار ملی بالایی نیز برخوردار است.

او افزود: شخصی را در نظر بگیرید که در اثر حادثه‌ای قدرت تکلم‌اش را از دست داده و از آن رو که سخن گفتن نقش مهمی در بیان شخصیت افراد دارد ممکن است تلقی اطرافیان از وی تغییر کند.

این مثال در مورد یک ملت هم صدق می‌کند زیرا که جایگاه زبان در هویت ملت‌ها مهم است زیرا که هر ملتی با زبان خود هویت می‌یابد بنابراین هر کوششی برای حفظ و تقویت زبان ارزشمند است.

به گفته حداد عادل، میراث زبانی به معنای خاص کلمه یک موضوع بین‌رشته‌ای میان باستان‌شناسی، تاریخ، زبان و ادبیات است که آن را می‌توان به انواع مختلف نظیر میراث غیرکتابی ملفوظ (گویش ها) کاشی نوشته‌ها، سنگ‌نوشته‌ها، سندها، سکه‌ها، ماشین‌نوشته‌ها و ... تقسیم کرد.

حداد عادل اظهار داشت: گویش‌ها در مقایسه با زبان رسمی مانند گیاهان خودرو و گل‌های زینتی هستند که هر دو گیاه‌اند ولی در شرایط مختلف رویش کردند پس ویژگی‌های متفاوتی دارند.

او گویش‌ها را گنجینه بزرگی دانست و تصریح کرد که در فرهنگستان زبان و ادب فارسی بخشیبه گویش‌ها اختصاص داده شده و اقدامات زیادی با هدف شناخت انواع گویش‌ها‌ی ایرانی با بررسی آثار بر جای مانده انجام شده است.

وی کتابهای "نگاهی به گویش نامه ایران "، "لهجه تهرانی"، "نامه سیرجان "، "بررسی گویش فینی"، "واژه‌نامه گویش بختیاری"، "بررسی خرده گویش منطقه قطران"، "گنجینه گویش‌شناسی استان فارس" و مجله "زبان‌ها و گویش‌های ایرانی" را بخشی از انتشارات فرهنگستان زبان و ادب در حوزه زبان اعلام کرد.

کد خبر 311171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha