سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجرای اپرای عاشورا از سوی ارکستر سمفونیک تهران و در گفت‌وگو با اهالی رسانه، نسبت به مسائل پیرامون این اجرا واکنش نشان داده و حاشیه‌های به وجود آمده برای این اجرا را، جفایی بزرگ برای آن دانست.

به گزارش سایت موسیقی ما آخرین اجرای عمومی «اپرای عاشورا» شب گذشته با حضور جمعی از مسوولان وزارت ارشاد از جمله علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی مرادخانی (معاونت هنری وزارت ارشاد) بهرام جمالی (مدیر عامل بنیاد رودکی)، حسین نوش­آبادی (سخنگوی وزیر ارشاد)، عباس سجادی (مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران) و مهدی شفیعی (مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد) برگزار شد. در حاشیه‌ی این مراسم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به یک روایت تاریخی درباره اجرای «اپرای عاشورا» گفت: «این اجرا برایم یادآور تاریخ بود؛ یک زمان برخی گفتند امیرالمومنین را در محراب کشتند و بعضی­‌ها گفتند مگر علی (ع) نماز می­خواند؟! از نظر من این اجرا، یک کار بسیار برجسته و قابل عرضه در سطح جهانی است. اپرایی که بسیاری از اشعارش برگرفته از تعزیه­های خودمان است؛ تعزیه­هایی که در طول سالیان دراز آنها را می­دیدیم و به آنها عادت داشتیم. فکر نمی­کنم کسی این کار را ببیند و تحت تاثیر قرار نگیرد و اشک از چشمانش سرازیر نشود.»

وزیر ارشاد در خصوص انتشار فیلمی از اجرای «اپرای عاشورا» و حواشی پیرامون تک­­خوانی زن در برخی از رسانه­‌ها گفت: «امشب که من اجرای «اپرای عاشورا» را دیدم، متوجه شدم در طول دو روز گذشته چه ظلم و جفایی نسبت به این کار که در نوع خود بی­نظیر است، در برخی سایت­های خبری و وبلاگ­ها اتفاق افتاده است. اپرایی در رابطه با تاریخ عاشورا اجرا شده و از شعرهای محتشم کاشانی گرفته تا شعرهای دیگری که در رابطه با این واقعه سروده شده را یک گروه صد و سی نفره اجرا می‌کنند، آن وقت یک عده می­‌گویند این­ها تاریخ عاشورا را به بازی گرفته­‌اند و ابتذال و تک­خوانی به راه انداخته­‌اند!»

او ادامه داد: «جای تاسف است که یک سری عناصری که فقط به سیاست بازی فکر می­کنند، بخواهند چنین کاری را خدشه­‌دار کنند و زحمات کسانی را که در طول سالیان برای این کار زحمت کشیده­‌اند، از جمله آهنگساز و شعرا و خواننده­‌هایی که آن را بسیار زیبا خواندند را زیر سوال ببرند.»

طی روزهای گذشته موسیقی روزهای پر چالشی را از سر گذرانده که شایعه ممنوع­‌الفعالیتی برخی از خواننده‌­ها به دلیل فعالیت­‌هایی که با برخی از رسانه‌­ها داشته­‌اند از جمله این اتفاقات بوده است. جنتی در این­‌باره توضیح داد: «این موضوع را قبلا معاونت هنری پاسخ داده‌­اند که ما چیزی تحت عنوان ممنوع‌الفعالیت نداریم. اینکه بیاییم اسم یک نفر را اعلام کنیم و بگوییم فعالیتش کلا ممنوع است، محلی از اعراب ندارد.»

«جنتی» ادامه داد: «ممکن است یک فرد به دلیلِ رفتاری خاص یا همکاری با برخی شبکه­‌های معاند دچار مشکلاتی شود و به او گفته شود که برای مدتی نمی‌توانیم مجوز فعالیت‌هایتان را صادر کنیم.»

در این اجرا، همچنین «علی مرادخانی» - معاونت هنری وزارت ارشاد- که علی جنتی را همراهی می­کرد در پاسخ به این موضوع که قرار بوده اجرای «اپرای عاشورا» تا پنجشنبه 30 مهرماه ادامه داشته باشد؛ اما بلیت­فروشی سه شب آخر آن متوقف شده گفت: «امشب اجرای «اپرای عاشورا» برای عموم تمام شد و احتمالا طی سه روز آینده برای برخی از ارگان­های متقاضی اجرا داشته باشیم.»

بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در تکمیل این خبر گفت: «اپرای عاشورا تا 27­ام اجرای عمومی داشت که بلیت­فروشی هم برای آن انجام گرفت. برای سه اجرای بعدی به شکل سازمانی فروش داشتیم که از قبل رزرو شده بودند؛ اما به دلیل التهابات پیش آمده پیرامون این موضوع تصمیم داشتیم آنها را اجرا نکنیم.»

جمالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر از ابتدا قرار بوده سه شب آخر این اجرا به ارگان­ها اختصاص یابد، چرا تا چند روز قبل تا تاریخ سی­ام مهر ماه به صورت عمومی بلیت فروشی انجام شده، توضیح داد: «از چند روز قبل صحبت کردیم و گفتیم اجازه دهید در فرصت بهتری این اجرا را برای ارگان­ها برگزار کنیم. در حال حاضر که فضا آرام شده و به دلیل اینکه آقای نصیر حیدریان - رهبر مهمان ارکستر سمفونیک - تا جمعه بیشتر در ایران نیست و بعد از آن ممکن است کمی بازگشت دوباره­شان به ایران مشکل باشد، ممکن است این اجرا ادامه داشته باشد. به هر حال امیدواریم مردم بدانند که داستان از چه قرار بوده، چراکه در بحث اجرای هنری، نزدیک شدن به باورهای دینی و ایدئولوژیک حساسیت­های طبیعی خودش را دارد و پرداخت هنری آن باید با چهارچوب­های موجود اتفاق بیفتد که یک امر کاملا بدیهی و طبیعی است. ما از دوستان دعوت می­کنیم که بیایند و پذیرای نظرات کارشناسی آنها هم هستیم.»

مدیر عامل بنیاد رودکی در ادامه گفت: «ما فیلم­‌های این اجرا را منتشر می­کنیم و دوستانی که امکان دیدن این برنامه را نداشتند می­توانند از طریق سایت «بنیاد رودکی» نمونه­‌هایی که انتخاب شده را ببینند.»

او درباره اینکه آیا بخش­های مرتبط به فیلم حاشیه ­ساز این اجرا هم منتشر خواهد شد یا خیر عنوان کرد: «اجرای صحنه­‌ای آن بخش هم منتشر خواهد شد که دوستان آن را ببینند. البته که به هر ترتیب امشب همه دوستان اجرا را دیدند و متوجه شدند که هیچ مشکلی نداشته است.»

کد خبر 311134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha