مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفر انسان به مریخ و سکونت یافتن ایمن انسان در این سیاره کاری به شدت دشوار است و اصلی‌ترین عاملی که این سفر را تا این اندازه دشوار و غیرممکن ساخته،‌ مسافت طولانی مریخ تا زمین است.

براساس گزارش CNN، برخلاف سفر به ماه كه مي‌توان در عرض سه تا چهار روز آن را انجام داد، سفر به سياره مريخ كه در فاصله چند صد ميليون كيلومتري از زمين قرار گرفته مي‌تواند تا 6 ماه طول بكشد. براي چنين سفر طولاني فضانوردان بايد شبكه‌اي از منابع و تجهيزات را در اعماق فضا ايجاد كنند تا در فواصل مشخص به سوخت‌گيري و تامين مايحتاج خود بپردازند.

يكي از محتمل‌ترين راهكارها براي ايجاد چنين شبكه‌اي، رو آوردن به استخراج معادن سيارك‌ها است. سيارك‌ها، اين بقاياي سنگي سرگردان به دور خورشيد، مي‌توانند حاوي آب، اكسيژن،‌فلزهاي قيمتي و ديگر موادي باشند كه براي تامين سوخت و ساخت سيستم‌هاي پشتيباني از حيات در فضا كاربردي هستند و دسترسي به آنها نسبت به حمل همين مواد از زمين بسيار كم‌هزينه‌تر خواهد بود.

در اطراف خورشيد صدها هزار سيارك در حركتند كه ابعاد آنها بسيار متنوع است. استخراج از اين منابع كاري بسيار دشوار و پرهزينه‌است،‌ تصور كنيد قرار باشد از دل سنگي كه با سرعتي بالا به دور خورشيددر چرخش است،‌ عمليات حفاري انجام بگيرد. اما هستند شركت‌هايي كه معتقدند از پس انجام چنين كاري بر مي‌آيند.

در حقيقت مدير سابق ماموريت مريخي ناسا، كريس لوييكي معتقد است شركتش مي‌تواند استخراج از معادن سياركي را 5 تا 10 سال ديگر عملي سازد. وي ميگويد شركتش به دنبال موقعيت‌يابي اولين معدن سياركي، فراهم آوردن فناوري‌هاي لازم براي استخراج از آن و سپس انتقال اولين ليتر،‌اولين بشكه و سپس اولين تن از آب سياركي به زمين است كه در آينده از آن براي پشتيباني از اقتصاد فضايي استفاده خواهد‌شد.

لوييكي مهندس ارشد شركت Planetary Resourcesاست،‌شركتي واقع در سياتل آمريكا كه قصد دارد آب، پلاتينيوم و ديگر منابع را از سيارك‌هاي نزديك به زمين استخراج كند. حاميان مالي اين شركت ميلياردر مشهور بريتانيايي ريچارد برنسون،‌كارگردان هاليوودي جيمز كمرون و مديران ارشد شركت گوگل،‌لري پيج و اريك اشميت هستند.

شركت جديد‌تري در كاليفرنياي آمريكا به نام ديپ اسپيس نيز درتلاش است تا به منابع طبيعي سيارك‌ها دسترسي پيدا كند و هردوي اين شركت‌ها قصد دارند اين برنامه را با استفاده از فضاپيماهاي روباتيك عملي سازند.

هنوز پرسش‌هايي درمورد قانوني بودن استخراج از معادن فضايي مطرح هستند. پيمان فضاي ماوراي جو سال 1966 سازمان ملل متحد كه آمريكا و بيش از 100 كشور جهان آن را امضا كرده‌اند به اين موضوع تاكيد دارد كه هيچ كشوري نمي‌تواند مالك بخشي از فضا باشد، بااين‌همه اين پيمان درباره فعاليت‌ شركت‌هاي خصوصي در فضا چندان شفاف نيست.

با اين‌همه استخراج معادن فرازميني كاري بسيار پرمنفعت است. اريك اندرسون بنيانگذار شركت Planetary Resources مي‌گويد يك سيارك 80 متري غني از منابع طبيعي مي‌تواند حاوي مواد طبيعي و معدني به ارزش 100 ميليارد دلار باشد.

آژانس فضايي آمريكا،‌ناسا نيز در تلاش است به اين منابع دسترسي پيدا كند. اين سازمان كه اميدوار است بتواند تا اواسط دهه 2030 انسان را راهي مريخ سازد، به سيارك‌ها به عنوان راهكاري براي كمك به پشتيباني از حيات ميليون‌ها كيلومتر دورتر از زمين چشم دوخته‌است.

ناسا دو سال پيش برنامه بلند‌پروازانه خود براي دستيابي به سيارك لاسو را منتشر كرد كه براساس آن قرار بود اين سيارك به مداري پايدار در نزديكي ماه هدايت شود تا فضانوردان بتوانند به راحتي روي آن مطالعه كنند. با اين‌همه آن برنامه اجرا نشد و ناسا اكنون در تلاش است تا با استفاده از فضاپيماهاي روباتيك،‌تكه سنگ بزرگي را از بدنه يك سيارك جدا سازد. به محض اينكه تكه سنگ جدا شده در مدار ماه قرار گرفت، ناسا تا اواسط دهه 2020 دو فضانورد خود را به همراه فضاپيماي اوريون به اين سيارك خواهد فرستاد تا روي آن مطالعه كنند.

ناسا تا‌به‌امروز بيش از 12 هزار سيارك نزديك به زمين را رديابي كرده و هنوز به دنبال سياركي مناسب براي اجراي اين برنامه‌است. در همين زمان دو شركت ديپ اسپيس و Planetary Resources كاوشگرهاي فضايي اكتشافي خود را آماده ساخته و يا به فضا پرتاب خواهند‌كرد.

درحال حاضر هرنوع استخراج معدن در فضا هنوز سال‌ها با انسان فاصله دارد،‌اما اكنون بر همگان واضح است كه سيارك‌ها كه تا مدت‌ها براي زمين خطري بزرگ محسوب مي‌شدند، روزي مي‌توانند به انسان براي رسيدن و سكونت در مريخ كمك كند.

کد خبر 311069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha