همشهری آنلاین: در حوزه زبان جزء ثروتمند‌ترین کشورهای دنیا هستیم و این تنها به دلیل وجود زبان فارسی نیست، بلکه تنوع زبانی و گویشی که در سرزمینمان وجود دارد و از کل قاره اروپا بیشتر است، گواه این مدعاست

Tongue

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی این مطلب را در همایش بین‌المللی میراث زبانی بیان و تصریح کرد: زبان بزرگترین و مهمترین مظهر فرهنگی است و در بین مظاهر فرهنگ هیچ یک به مختصات زبان نیستند.

به گفته او زبان علاوه بر اینکه بزرگترین آیینه‌ای است که فرهنگ در آن متجلی می‌شود بیشترین نقش را نیز برای تداوم فرهنگ ایفا می‌کند.

وی با اشاره به آنچه زبان با خود حمل می‌کند افزود: اگر ارتباط ما با زبان قطع شود گویی دری به روی ما بسته و ارتباطمان با فرهنگ در پس و پشت زبان قطع گشته و این همان حسن و ویژگی خاص زبان است.

بهشتی جنبه دیگر زبان را آن چیزی عنوان کرد که مولانا از آن یاد کرده است و گفت: مولانا زبان را به دیوار باغی تشبیه می‌کند که از سویی انسان توانسته آن را درک و به بیان آورد و از طرفی مانع ورود انسان به باغ می‌شود.

آن هم به این دلیل است که اگر این در به روی انسان باز بود و تمامی معانی توسط زبان از گذشته تا امروز مطرح می‌شد دیگر در حال موضوعی برای پرداختن به آن وجود نداشت.

همانطور که مولانا خود در اشعارش می‌گوید زبان فراخی لازم برای بیان برخی موضوعات را ندارد پس به دلیل وجود همین دیوار باغ است که هنوز می‌شود شعر گفت و اگر تمامی معانی توسط  زبان مطرح می‌شد موضوعی نبود که شعرا بخواهند از آن شعر بگویند.

بهشتی با اشاره به اینکه قلم و زبان را شعرا وسعت می‌بخشند گفت: هر واژه‌ای که در زبان است یک روزی وجود نداشته و به یقین هر زمان توسط شاعری به وجود آمده است. به قول شفیعی کدکنی اولین کسی که ابر را دید و او را ابر خواند شاعری بود که درباره ابر شعر سرود ....

او تصریح کرد که زبان در عین فراخی نسبت به معنایی که انسان توانسته در طول تاریخ دریافت کند ضیق است و هنوز معانی وجود دارد که زبان توان بیان آن را ندارد.

بهشتی با اشاره به اینکه زبان یک جان و جسدی دارد تصریح کرد که بیشتر اوقات ما از جسد زبان سخن می‌گوییم ولی زبان نقش خود را با جانش نشان می‌دهند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: زمانیکه از فرهنگ ایرانی سخن می‌گوییم در حوزه زبان جز ثروتمند‌ترین کشورهای دنیا هستیم نه فقط به دلیل وجود زبان فارسی که البته در نوع خود بی‌نظیر است، بلکه به دلیل تنوع زبانی و گویشی که در سرزمینمان وجود دارد.

وی تصریح کرد: درست است که این تنوع زبانی تا اندازه‌ای در تعامل با سرزمین‌های پیرامون‌مان اتفاق افتاده اما بخش اعظم این ویژگی به دلیل وجود تنوع فرهنگی بسیار است که در ایران وجود دارد.

بهشتی در پایان با مهم ارزیابی‌کردن برگزاری این همایش اظهار داشت: موضوع زبان از جمله مهمترین موضوعات میراث فرهنگی است و هر چه در این مقوله کار شود کم است.

همایش بین‌المللی میراث زبانی از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه آزاد اسلامی و همکاری چند نهاد فرهنگی دیگر امروز طی مراسمی با حضور شخصیت‌ها و مقام‌های فرهنگی و علمی داخلی و خارجی در سالن همایش موزه ملی شروع به کار کرد.

در نشست‌های تخصصی این همایش که تا فردا ادامه دارد اندیشمندان و زبان‌شناسان داخلی و خارجی به ارایه مقالات خود در این زمینه می‌پردازند.

هیأت‌هایی از کشورهای ارمنستان، عراق، تاجیکستان، زیمباوه، بنگلادش و روسیه مقالاتی در این همایش ارایه می‌دهند.

کد خبر 311063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha