همشهری آنلاین: دادگاهی در آمریکا رای خود علیه شرکت اپل را صادر کرد و این شرکت را به جرم نقض حق ثبت اختراع به پرداخت غرامتی ۲۳۴ میلیون دلاری محکوم کرد.

اپل

براساس گزارش BBC، بنياد پژوهش‌هاي دانش‌آموختگان دانشگاه ويسكونزين،‌ نهاد صدور مجوز براي ثبت اختراع در دانشگاه ويسكونزين مديسون مي‌گويد اين شكايت عليه اپل براي پشتيباني از اختراعاتش در برابر استفاده بدون اجازه از اهميت زيادي برخوردار بوده‌است.

هيات منصفه پيش از اين به اين نتيجه رسيده‌بود كه شركت اپل از فناوري ثبت شده ريز‌تراشه‌اي بدون اجازه در تعدادي از آي‌فون‌ها و آي‌پد‌هايش استفاده كرده‌است. شركت اپل اكنون اعلام كرده درخواست تجديد نظر به حكم دادگاه خواهد‌داد.

ميزان غرامت تعيين شده نسبت به آنكه دانشگاه ويسكونزين در ابتدا درخواست داده بود بسيار كمتر است. مبلغ ابتدايي درخواست شده 862 ميليون دلار بوده‌است اما اكنون اپل محكوم به پرداخت 234 ميليون دلار از آن شده‌است. دليل كاهش مبلغ اين است كه قاضي به اين نتيجه رسيد شركت اپل تاكنون به صورت عمد بدون مجوز از اختراعي ثبت شده استفاده نكرده‌است. درآمد شركت اپل در سال 2014 بيش از 182 ميليارد دلار اعلام شده‌است.

اين پرونده با استفاده از فناوري ريزتراشه‌هاي ابداعي دانشگاه ويسكونزين كه توسط استاد علوم رايانه‌اي اين دانشگاه،‌ گوريندار سوهي ابداع شده‌است، در گوشي‌هاي آي‌فون 5S، 6 و 6پلاس ارتباط دارد،‌ اما دادخواستي جديد عليه گوگل نسبت به استفاده از اين فناوري در گوشي‌هاي 6S و 6S پلاس اپل نيز شكايت كرده‌است.

اگرچه نبرد خشمگينانه برثر حق ثبت اختراع ميان غول‌هاي تكنولوژي جهان به تازگي به وضعيت آتش‌بس رسيده‌است، اما به نظر مي‌آيد اين نبرد در دادگاه‌هاي سرتاسر جهان همچنان ادامه خواهد‌داشت. در همين اواخر يك قاضي شكايت شركت گرافيكي Nvidia عليه سامسونگ به اتهام نقض حق اختراع‌هاي ثبت شده اين شركت را رد كرد.

کد خبر 310784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha