همشهری آنلاین: ارتش سوریه عملیات گسترده آزادسازی حومه جنوبی و جنوب غربی حلب را از چهار محور آغاز کرد.

آغاز عملیات گسترده ارتش سوریه در حلب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،‌ المیادین گزارش داد درپی حملات نظامی گسترده ارتش سوریه به مناطق جنوبی شهر حلب، ارتش سوریه قلعه نجم و روستاهای حدادین غربی، مداجن زیتونه و پاسگاه الکبدار و ملیحه را در حومه جنوب غربی حلب آزاد کرد.

همچنین عناصر تکفیری داعش از روستا تل ناعم عقب نشینی کردند و نیروهای امنیتی این روستا تحت کنترل خود درآوردند .همچنین ارتش سوریه روستای الوضیحی را در حومه جنوبی حلب آزاد کرد.

منابع محلی و میدانی همچنین گزارش دادند همزمان با آغاز حمله نظامی ارتش سوریه، جنگنده های روسیه نیز دو شهرک تل خضر و تل الیاس را بمباران کردند .

این منابع به جزئیات این حملات و تلفات و خسارات آن اشاره ای نکردند .منابع محلی افزودند با آغاز حملات نظامی ارتش سوریه ، مخالفان مسلح در مناطق جنوب شهر حلب حالت آماده باش و بسیج عمومی در میان همه گروهها برای مقابله با حملات ارتش اعلام کردند.

همچنین ارتش سوریه عملیات گسترده ای را در مناطق شمالی استان حمص آغاز کرده است.ارتش سوریه به موازات جبهه های نبرد در حماه،حلب ، ادلب و لاذقیه جبهه جدیدی در حومه شمالی استان حمص گشوده و توانسته به پیشروی هایی در محورهای تلبیسه،کیسین و تیر معله برسد.

نیروهای ارتش سوریه و کمیته های مردمی توانستند روستای الخالدیه را از عناصر مسلح بازپس بگیرند. بیست تن از عناصر مسلح در روستای تیرمعله در حومه شمالی استان حمص کشته شدند. از سوی دیگر منابع امنیتی اعلام کردند ابوبکر الشیشانی فرمانده سابق گروه احرار الشام در حمص بر اثر یکی از حملات هوایی روسیه کشته شده است.

درعملیات نظامی ارتش سوریه در حومه شمالی استان حمص، مناطق خالدیه و مشاریع به کنترل نیروهای سوری درآمده است. نیروهای ارتش سوریه به همراه نیروهای دفاع ملی و با استفاده از حملات هوایی روسیه و حملات توپخانه ای ارتش به پیشروی خود در این منطقه ادامه می دهند. برخی از مواضع نظامی به کنترل نیروهای سوری درآمده است که می تواند مقدمه ای برای ادامه عملیات زمینی در این منطقه باشد.

طرح قوی ارتش سوریه باعث تغییر مواضع دفاعی گروه های مسلح و ترسیم خطوط جدید درگیری شده است. ارتش سوریه توانست در این منطقه ده ها نفر از عناصر مسلح را از بین ببرد. ارتش سوریه به صورت گسترده مواضع گروه های مسلح را در تلبیسه، الرستن،سهل الحوله و تیرمعله هدف قرار می دهد. عملیات ارتش سوریه برای بازپس گرفتن مناطق شمالی استان حمص در چارچوب دیگر عملیات ارتش در این کشور پس از مشارکت روسیه در جنگ با تروریسم است.

نظامی ارتش سوریه گفت: یگان های مختلف ارتش سوریه در هماهنگی با نیروی هوایی سوریه و روسیه حملات مشخصی را علیه مواضع گروه های مسلح در مناطق تلبیسه،تیرمعله و دارالکبیره صورت دادند. این عملیات همچنین با پشتیبانی حملات گسترده ای توپخانه ای صورت گرفت.

وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد : 32 پایگاه و مخفیگاه گروه (تکفیری - صهیونیستی) داعش در سوریه هدف حملات هوایی جنگنده های این کشور قرار گرفت .ایگور کوناشینکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت در حملات هوایی دیروز جنگنده های روسی علیه مواضع تروریست های تکفیری در سوریه یکی از سامانه های ضد هوایی این گروه منهدم شد .کوناشینکوف افزود : تروریست های تکفیری چندی پیش این سامانه ضد هوایی را در جریان حمله به نیروهای امنیتی سوریه بدست آورده بودند.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه نهایی نشست خود که روز پنج‌شنبه در بروکسل برگزار شد اقدامات روسیه را در سوریه محکوم و اعلام کردند تا زمانی که بشار اسد در قدرت است امکان حل و فصل بحران این کشور وجود ندارد. داعش در حال عقب نشینی هدف عملیات روسیه و سوریه قرار دارد
مسکو - ایرنا - همزمان با اعلام وزارت دفاع روسیه مبنی بر عقب نشینی گسترده و تغییر موضع گروه تروریستی داعش در سوریه به مناطق امن و نزدیک مرزهای ترکیه و اردن، حملات هوایی جنگنده های روسی و نظامیان سوری همچنان علیه اعضای این گروه ادامه دارد.

  • داعش در حال عقب نشینی هدف عملیات روسیه و سوریه قرار دارد

از يو يديگر به گزارش ایرنا، ژنرال «ایگور کونا شنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه ضمن اعلام انجام 33 حمله هوایی به مواضع تروریست ها بویژه داعش در سوریه گفت که عقب نشینی اعضای این گروه تروریستی آغاز شده و هر لحظه افزایش می یابد.

وی با استناد به تصاویر ماهواره ای و اطلاعات هواپیماهای تجسسی (رادارهای پرنده)، پهپادها و عملیات شنود از مراکز فرماندهی داعش اعلام کرد، جابجایی ها و عقب نشینی نیروهای داعش ثبت شده است تا امکان هر گونه تجدید قوا از آنان سلب شود.

بنا به اعلام کونا شنکوف،ارتش سوریه با توجه به تغییرات انجام گرفته در خطوط حایل جنگی و عقب نشینی تروریست ها به مواضع دیگر که فاقد استحکامات و انبار تسلیحات است، به پیشروی های خود ادامه می دهد.

وی با اشاره به کاهش شمار پروازهای رزمی جنگنده های روسیه از 55 عملیات طی دو روز پیش به 33 پرواز در 24ساعت گذشته گفت که هدف قرار گرفتن بیشتر پناهگاه های تروریست ها و همچنین فرار آنها از پایگاه ها سبب تغییر در شمار بمباران ها شده است.

بیشترین هدف انتخابی جنگنده های سوخو مراکز فرماندهی استتار شده، اردوگاه های آموزشی، مراکز ارتباطات و مخابراتی، انبارهای سوخت و مهمات به عنوان ستون فقرات توان گروههای تروریستی است، به گونه ای که بسیاری از تروریست ها به صورت انفرادی و برای فرار از بمباران ها با برجای گذاشتن نفربرها و خودروهای زرهی به علت نبود سوخت، راهی مناطق مرزی ترکیه و اردن می شوند.

از سوی دیگر، تداوم همکاری نظامی و میدانی دمشق و مسکو علیه تروریست ها، سبب شده است تا ارتش سوریه دوباره در موقعیت تهاجمی قوی قرار گیرد و در پوشش بمباران های جنگنده های روسی، عملیات زمینی را با موفقیت ادامه دهد.

ارتش سوریه در تازه ترین پیروزی، روز سه شنبه توانست منطقه استراتژیک «تل الاحمر» در حومه شمالی القنیطره واقع در جنوب این کشور را به طور کامل از چنگ تروریست ها خارج کند.

روسیه از 17 روز پیش با موج عملیات بمباران موضع تروریست ها ، موشکباری از دریای خزر با همکاری ارتش سوریه بیش از 500 موضع تروریست ها را نابود و اعلام کرده این عملیات تا زمان رسیدن به نتیجه مورد نظر ادامه خواهد یافت.

  • پایگاه موشکی داعش نزدیک دمشق نابود شد.

از سوي ديگر اعلام شد: هواپیماهای روسی در هفدهمین روز بمباران مراکز نظامی و عملیاتی تروریست های داعش مجموعه اصلی موشکی وآتشباری، این گروه نزدیک دمشق پایتخت سوریه را بمباران ومنهدم کردند.

وزارت دفاع روسیه روزپنجشنبه اعلام کرد که جنگنده های سوخو 24 1ام، 25 و 34 مسلح به بمب های سنگر شکن در یک عملیات مشترک، مقر اصلی موشک های «اوسا» و آتشباری داعش را در استان دمشق به گونه کامل نابود کردند.

بنا به این گزارش، مجموعه موشکی داعش با برد 40 کیلومتر که در پیشروی های این گروه ازارتش سوریه به غنیمت گرفته شده بود، قبل ازآغاز بمباران های روسیه، به پناهگاه های بتونی زیر زمینی منتقل شده بود، اما دربمباران های پیاپی و دقیق از بین رفت.

براساس نتیجه این عملیات، نابود شدن پایگاه موشکی تروریست ها نزدیک دمشق، توان گروه داعش را برای فشار بر ارتش سوریه کاهش خواهد داد و آن ها را در مقابل عملیات زمینی نظامیان سوری درموضع ضعف قرار می دهد.

پایگاه استتار شده دیگر داعش درمنطقه جنگلی جنوب استان دمشق با هشت خودرو مجهز به سلاح های نیمه سنگین، انبار های سوخت و مهمات در بمباران هوایی نابود شد.

وزارت دفاع روسیه همچنین افزوده است: بمب افکن های سوخو در منطقه « قصیرالورد» استان حلب توانستند مقر فرماندهی داعش را به صورت کامل منهدم کنند.

هواپیماهای جنگی سوخو در منطقه «العطارب» استان ادلب مرکز تولید بمب های کنار جاده ای را هدف موشک ها و بمب ها قرار دادند که پس ازانفجار مواد منجره موجود درآن، این پایگاه نابود شد.

براساس گزارش اعلام شده، پروازهای پهپادهای روسی دراستان حما سبب کشف یک مقر توپخانه ای استتار شده داعش شد که با پرواز جنگنده ها، شش دستگاه توپ سنگین، انبار مهمات وچهار دستگاه خودرو زرهی موجود درآن منهدم شد.

اهداف اصلی بمباران ها درحمله به بیش از500 موضع تروریست ها در17طول روز گذشته مراکز فرماندهی استتار شده، ارتباطات و مخابراتی، اردوگاه های آموزشی، انبارهای سوخت ومهمات به عنوان ستون فقرات گروههای تروریستی است، به گونه ای که بسیاری از تروریست ها به صورت انفرادی و برای فرار از بمباران ها با برجای گذاشتن نفربرها وخودروهای زرهی به علت نبود سوخت، راهی مناطق مرزی ترکیه و اردن می شوند.

کد خبر 310553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha