مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان اعصاب دریافته‌اند می‌توان هویت افراد را با استفاده از نقشه‌ای از مناطق مغزی متصل به هم در حین فعالیت‌های مغزی شناسایی کرد.

مغز

براساس گزارش BBC، اين نقشه به اندازه‌اي ثابت و قابل اتكا است كه محققان مي‌توانند براساس الگوي فعاليت مغزي يك فرد،‌او را با مقايسه اسكن‌هاي مغزي كه در روزهاي مختلفي انجام شده از ميان 126 نفر ديگر تشخيص دهند. اين كار حتي با مقايسه اسكن‌هايي كه از يك فرد در حين استراحت و در يك روز پرمشغله به دست آمده نيز امكان‌پذير است.

ديگر جنبه‌هاي اين نقشه مي‌تواند توانايي‌هاي شناختي مشخصي را در افراد تشخيص دهد. اين يافته به گونه‌اي اثرانگشت مغزي كاربردي است كه از ثباتي غيرمنتظره برخوردار است.

به گفته محققان دانشگاه ييل،‌ نكته قابل توجه اين كشف آن نيست كه مي‌توان افراد را با اسكن كردن از طريق MRI شناسايي كرد، زيرا در حين MRI مي‌توان چهره آنها را ديد و آنها را شناسايي كرد. نكته قابل توجه اين است كه نقشه فعاليت‌هاي مغزي هرفرد به شدت ثابت و قابل اتكا ست و مهم نيست در چه زمان و موقعيتي به ثبت برسد، در هرحال نقشه فعاليت مغزي هر فرد منحصر به همان فرد است.

اين نشانگر زيستي منحصربه‌فرد براساس فعاليت‌هاي مغزي به دست مي‌آيد نه ساختار فيزيكي يكي از اندام‌ها. انسان‌ها در ميان ميلياردها اتصالي كه ميان سلول‌هاي مغزي‌‌شان وجود دارد،‌و حتي در مقياس يك اسكن ساده MRI، موجوداتي بي‌همتا و منحصر به فرد هستند.

با اين همه محققان دانشگاه ييل نقشه فعاليت‌هاي مغزي را براساس مناطقي ازمغز هر فرد تدوين كردند كه به صورت همزمان آغاز به فعاليت مي‌كردند. محققان با استفاده از اطلاعات MRI كه مي‌تواند جزئي‌ترين فراز و فرود‌ها را در مغز به ثبت برساند،‌ فعاليت‌هاي مغزي 126 داوطلب را براي چندين بار و در روزهاي مختلف، درحال استراحت و كار اسكن كردند.

در هريك از اين اسكن‌ها محققان 268 نقطه كليدي در مغز هر فرد را بررسي كردند تا شباهت ميان اوج و فرودهاي فعاليت در اين مناطق را با مناطق مشابه در مغز ديگر داوطلبان مشخص كنند. اين بررسي مشخصاتي از جريان فعاليت‌هاي مغزي هريك از داوطلبان را به وجود آورد و اين مشخصات درمورد هرفرد به اندازه‌اي پايدار بود كه دانشمندان توانستند با استفاده از آنها هويت هر داوطلب را با دقتي برابر 90 درصد تشخيص دهند.

محققان همچنين دريافتند مي‌توانند از مشخصات مغزي هر فرد براي تشخيص توانايي‌هاي شناختي و هوش سيال در افراد استفاده كنند. با وجود چنين توانايي،‌دانشمندان مي‌توانند در آينده با بررسي اسكن‌هاي مغزي افراد خطر ابتلاي آنها به انواع بيماري‌هاي مغزي و ذهني را پيش‌بيني كنند.

کد خبر 310438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha