چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایران موزه‌ای از زبان‌ها است و کمتر فرهنگی در دنیا وجود دارد که این ویژگی را دارا باشد.

Tongue

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ابوالقاسم اسماعیل‌پور نویسنده و اسطوره‌شناس با بیان این مطلب در آستانه برگزاری همایش بین‌المللی میراث زبانی تصریح کرد که میراث زبانی در زمره مهمترین بخش میراث معنوی هر ملتی است.

او افزود: سابقه چند هزار ساله ایران در برخورداری از زبان، اهمیت پرداختن به موضوع میراث زبانی را دو چندان می‌کند.

وی اهمیت برگزاری همایش بین‌المللی میراث زبانی را در پرداختن آن به زبان ایرانی دانست و خاطرنشان ساخت: زبان فارسی میراث ملی ما است ولی در کنار بررسی ویژگی‌های آن نباید زبان ایرانی را فراموش کنیم.

استاد دانشگاه در رشته فرهنگ و زبان‌های باستان، ایران را موزه‌ای از زبان‌ها و فرهنگ‌ها دانست که این ویژگی در دنیا بی نظیر است.

اسماعیل‌پور تصریح کرد: محورهایی نظیر بررسی زبان‌های باستانی، میانه ایران و نو‌ایرانی موضوعاتی هستند که می‌توانند در همایش بین‌المللی میراث زبانی مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرند.

او در ادامه با اشاره به تدوین اطلس زبانی ایران اظهار داشت: برگزاری همایش بین‌المللی میراث زبانی می‌تواند تدوین اطلس زبان ایرانی را که یک طرح ملی است سرعت بخشد.

این زبان‌شناس با بیان اینکه تقریبا تمامی کشورهای پیشرفته سالها پیش اطلس زبانی مربوط به زبانها و گویش‌های خود را تدوین کرده‌اند تصریح کرد که طرح گردآوری اطلس زبان ایرانی نیز از 3-4 سال پیش آغاز شده و تا 70 درصد اقدامات آن اجرایی شده است.

به گفته وی، اطلس زبان ایرانی مجموعه‌ای از تمامی میراث زبانی کشور است که تمامی لهجه‌ها و گویش‌ها را در خود جای داده است.

اسماعیل‌پور خاطر نشان ساخت که با آماده شدن این اطلس پژوهشگران، دانشجویان، علاقمندان و... می‌توانند به سادگی با جستجوی واژه مورد نظر آن را در تمامی گویش‌ها مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنند.

به گفته او ، سرعت بخشیدن در آماده‌سازی نهایی اطلس زبان ایرانی به عنوان یکی از خروجی‌های همایش یاد شده می‌تواند گام بلندی از سوی پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون برای حفظ میراث زبانی ایران باشد.

این زبان‌شناس اظهار امیدواری کرد چاپ مجموعه مقالات همایش بین‌المللی میراث زبانی و ارسال آن به دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بتواند تأثیر بسزایی در تحقق اهداف برگزاری این همایش داشته باشد.

گفتنی است، محورهای این همایش شامل پژوهشهای زبان‌شناسی، کتیبه‌شناسی، پژوهش‌های نوین در زمینه زبان‌های ایرانی دوره باستان، مطالعات سکه‌شناسی و میراث خطی و زبانی است.

شناساندن وجوه اشتراک بی‌نظیری که در سطح اجتماعات زبانی پراکنده در پهنه کشور عزیزمان ایران، کوشش برای تقویت زبان فارسی به عنوان عامل وحدت ملی، متحد کردن فرهنگ‌های به ظاهر متفرق ایرانی با از میان برداشتن مرزهای ظاهری اعتبار که در طول قرون مختلف ایجاد شده، صیانت و حفاظت از آثار ارزشمند زبانی ایرانی اسلامی از اهداف همایش یاد شده است.

همایش بین‌المللی میراث زبانی به همت پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با شرکت زبان‌شناسان و اندیشمندان داخلی و خارجی در روزهای 28 و 29 مهرماه در سالن اجتماعات موزه ملی برگزار می‌شود.

کد خبر 310431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha