سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

محسن مومنی‌شریف: چند هفته پیش سردار شهید حسین همدانی در حوزه هنری مهمان ما بود. او برای مراسم رونمایی از کتاب «وقتی مهتاب گم شد» آمده بود؛ کتابی که بخشی از خاطرات او و نیروهای همدانی‌اش از نگاه برادر جانبازمان علی خوش‌لفظ و به قلم برادر جانباز دیگرمان سردار حمید حسام نوشته شده بود.

محسن مومنی‌شریف

او پيش از اين هم چندبار به حوزه آمده بود اما اين بار حضورش براي ما حلاوتي ديگر داشت. آن روز فضاي مجلس سرشار از معنويت و شميم ايثار و شهادت بود. خانواده‌هاي معظم شهدا، جانبازان آسماني و مجاهدان خدايي در جاي جاي تالار مهر به چشم مي‌خوردند؛ اما‌ ماه‌تابان اين مجلس حاج‌حسين همداني بود.

هر چند او متواضعانه و بدون هيچ تظاهري كه نشان دهد كيست و عنوان و درجه‌اش چيست، با لباسي ساده و خلق و خوي خاكي و مردمي كه جهاني از عزت و سربلندي را در جان شيفته خود نگاه داشته بود، حضور يافته بود اما همه مي‌دانستند و مي‌دانستم كه اين روزها او در جبهه شام چه نقش مهمي دارد و در دفاع از حريم اهل‌بيت(ع) و مرزهاي عقيده و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي تا كجاها پيش رفته است. هر چند هر لحظه وجود او براي انقلاب اسلامي يك ثروت و سرمايه معنوي بود اما شهادت را مي‌شد از جان شيفته او استنشاق كرد و او را در آستانه آن فوز عظيم ديد!

وقتي كه دعوت شد صحبت كند معلوم شد در همين زمان كوتاه از انتشار كتاب، آن را خوانده است. گلايه كرد چرا راوي همه خاطراتش را نگفته است و از او خواست در كتاب ديگري آن را كامل كند. در ادامه به گفته‌اي از رهبر معظم انقلاب اشاره كرد كه درجايي فرموده‌اند «آمريكايي‌ها براي جنگ داخلي بي‌افتخارشان (شمال و جنوب) هزاران كتاب نوشته‌اند.» اما ما براي 8 سال دفاع‌مقدس سرشار از افتخارمان چند كتاب نوشته‌ايم؟ تأكيد داشت: «كم كار كرده‌ايم و همه صاحبان خاطره بايد به وظيفه‌شان عمل كنند.»

اتفاقا سردار خود از زمره معدود كساني بود كه به وظيفه‌اش عمل كرده بود و حداقل تا پيش از شهادت، 2 جلد از خاطراتشان به‌نام‌هاي «مهتاب خين» و «تكليف است برادر» به همت برادران عزيزم حسين بهزاد و گلعلي بابايي منتشر شده بود و مي‌دانم خاطرات ضبط شده از او بيش از اينهاست. مراسم كه تمام شد براي نماز به مسجد آيت‌الله خامنه‌اي رفتيم به طمع اينكه نماز را پشت سر او بخوانيم تا امروز روزي به‌خود بباليم كه پشت سر شهيدي زنده نماز خوانده‌ايم اما افسوس كه او اين افتخار را از ما دريغ كرد! حقيقت شهادت اين بزرگمرد اما، براي اهالي هنر و نويسندگان ادبيات پايداري يك واقعيت و يك ضرورت اساسي را متذكر مي‌شود و آن اهميت خاطره نگاري، مستند‌سازي‌ و گردآوري تاريخ شفاهي اين چهره‌هاي كم نظير است بيش از اينكه دير شود.

امروز، 2 كتاب ارجمند به يادگار مانده از او، حالا بيش از گذشته ارزش و قدر خود را به مشتاقان ادبيات دفاع‌مقدس و فرهنگ ايراني اسلامي نشان مي‌دهد. تسليت و تعزيت اين ماجرا اگر چه زبان دل است اما بيش از آن بايد درود فرستاد به او و همه شهيداني كه هنوز در ميان ما هستند. شهيداني كه تا شربت جاودانگي ننوشيده‌اند بايد ما گرفتاران چنبر خاك، قدرشان را بدانيم و در اين نفحه‌هاي رحماني تنفس كنيم.
اي بودن تو جلوه آفاق عاشقي/ بگذار در حقيقت نام تو گل كنيم!

  • نويسنده و رئيس حوزه هنري انقلاب اسلامي
کد خبر 310277

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha