سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۸
۰ نفر

همزمان با شدت گرفتن عملیات نظامی روسیه علیه مواضع داعش و دیگر گروه‌های مسلح در خاک سوریه، مذاکرات سیاسی از سوی روسیه با بازیگران بحران سوریه هم جریان دارد.

 کردها و اعراب زیر چتر ائتلاف روسیه

 

ازجمله مهم‌ترين اين مذاكرات در روسيه ميان ولاديمير پوتين با 2مقام عربي از امارات و عربستان صورت گرفت. پوتين طي 2روز گذشته در مذاكرات جداگانه‌اي با محمد بن‌سلمان نايب وليعهد و وزيردفاع عربستان و همچنين شيخ محمد بن‌زائد آل نهيان وليعهد ابوظبي امارات، درباره سوريه با آنها گفت‌وگو كرده‌است.

همزمان با اين مذاكرات، وزيرخارجه عربستان در سخناني بر موضع رياض درباره سوريه تأكيد كرده و از بركناري بشار اسد سخن گفته‌است. با اين حال به‌نظر مي‌رسد كشورهاي عربي با ورود به مذاكره با روسيه درباره سوريه، نقش مسكو در حل و فصل بحران سوريه را پذيرفته‌اند. پوتين ديروز بعد از مذاكره با اين دو شاهزاده عربي در مصاحبه‌اي تلويزيوني به صراحت گفت، هدف مسكو از عمليات نظامي اخير در سوريه، تثبيت دولت قانوني اين كشور يعني دولت بشار اسد است.

همزمان برخي منابع نزديك به كردهاي سوريه از مذاكره با روسيه درباره عمليات نظامي عليه داعش در خاك سوريه سخن گفته‌اند. اين مذاكرات درحالي صورت مي‌گيرد كه پيش از اين كردهاي سوريه مورد حمايت تسليحاتي و سياسي آمريكا قرار داشتند و عمليات نظامي عليه داعش در مقاطعي چون جنگ كوباني را با آمريكا هماهنگ مي‌كردند. اكنون اما باتوجه به كمرنگ شدن نقش آمريكا در سوريه و شدت گرفتن جنگ تركيه عليه كردها درعراق و سوريه، كردها به سمت ائتلاف با روسيه متمايل شده‌اند.

حملات روسيه به مواضع داعش و ديگر گروه‌هاي مسلح در سوريه ديروز هم ادامه يافت. وزارت دفاع روسيه با انتشار نقشه‌هاي ماهواره‌اي و تصاوير و فيلم، از حمله به بيش از 50موضع داعش و گروه جبهه نصرت در خاك سوريه طي 48ساعت گذشته خبر داد. اين حملات امكان پيشروي زميني ارتش سوريه عليه تروريست‌ها در چند جبهه ازجمله لاذقيه، ادلب و حما را فراهم كرده‌است.

  • انگليس هم به جنگ داعش مي‌رود؟

انگليس گزارش برخي رسانه‌هاي اين كشور مبني بر اجازه حمله به سمت هواپيماهاي روسيه در سوريه را تكذيب كرد. طي روزهاي اخير برخي رسانه‌هاي انگليس خبر داده بودند كه وزارت دفاع اين كشور اجازه شليك به سمت جنگنده‌هاي روسيه در سوريه را به هواپيماهاي انگليسي داده‌است. به‌دنبال شروع عمليات نظامي روسيه در سوريه، انگليس هم اعلام كرده كه مجوز اين عمليات را از پارلمان مي‌گيرد و دست به حملات هوايي عليه مواضع داعش در خاك سوريه خواهد زد.

کد خبر 310275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha