دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

در پی انفجارهای صبح شنبه آنکارا که ۱۲۸ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی به جا گذاشت، خیابان‌های ترکیه کمتر از ۳ هفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور، به صحنه زد و خورد میان معترضان کرد و چپگراها با نیروهای امنیتی تبدیل شده است.

ترکیه

 

تاكنون هيچ گروهي مسئوليت 2انفجار اخير را برعهده نگرفته، اما دولت تركيه معتقد است كه 2 بمب‌گذار انتحاري عامل اين حمله از اعضاي گروه تروريستي داعش بوده‌اند. احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه، ديروز اعلام كرد مظنون اصلي بمبگذاري‌هاي آنكارا، گروه تروريستي داعش است. او پيش از اين ساعاتي پس از حمله اعلام كرده بود مظنونان اصلي اين عمليات، يكي از 3گروه تروريستي داعش، حزب كارگران تركيه (پ‌ك‌ك) يا گروه چپ افراطي جبهه آزادي خلق انقلابي هستند.

داوود اوغلو در گفت‌وگو با يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني تركيه گفت: «حمله روز شنبه با هدف تحت‌تأثير قرار دادن نتايج انتخابات آتي در اين كشور انجام شده است.» انتخابات پارلماني تركيه قرار است روز 10آبان تكرار شود. حزب عدالت و توسعه كه رهبري آن را داوود اوغلو برعهده دارد در انتخابات 2‌ماه پيش اكثريت مطلق را از دست داد و طي اين مدت هم نتوانست با ديگر احزاب تركيه براي تشكيل دولت جديد ائتلاف كند؛ موضوعي كه به برگزاري مجدد انتخابات منتهي شد.

انفجارهاي آنكارا به فاصله چند ثانيه تجمع طرفداران مهم‌ترين حزب كردهاي تركيه يعني حزب دمكراتيك خلق‌ها و چپ‌هاي اين كشور را كه براي شركت در «راهپيمايي صلح» در نزديكي ايستگاه مركزي قطار آنكارا حاضر شده بودند را هدف قرار داد. تجمع‌كنندگان بلافاصله انگشت اتهام را به سمت دولت رجب طيب اردوغان نشانه رفتند و شخص او را مسئول اين حمله كه بزرگ‌ترين حمله تروريستي در تاريخ معاصرتركيه‌ به‌شمار مي‌رود، اعلام كردند.

هزاران نفر از كردها و چپگراهاي تركيه از نخستين ساعات پس از اين انفجارها در ميدان‌ها و خيابان‌هاي اصلي آنكارا تجمع كردند و اردوغان را «قاتل» خطاب كرده و خواستار بركناري او و دولتش شدند. از روز يكشنبه اعتراض‌هاي خياباني به شهرهاي ديگر تركيه مثل استانبول نيز كشيده شد. نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن معترضان، به زد و خورد با آنها پرداختند و به گاز اشك‌آور و ماشين‌هاي آبپاش متوسل شدند.

صلاح‌الدين دميرتاش، رهبر حزب دمكراتيك خلق‌ها، ديروز در تجمع طرفداران اين حزب در آنكارا از آنها خواست به انتقام فكر نكنند و تنها به‌دنبال بركناري اردوغان از قدرت باشند. او كه روز شنبه انفجارها را «حمله دولت تركيه عليه مردم خودش»‌ خوانده بود از طرفدارانش خواست با شركت در انتخابات پيش رو زمينه «سقوط ديكتاتور» را فراهم كنند.

حزب دمكراتيك خلق‌ها در انتخابات پيشين، با تصاحب 80كرسي براي نخستين‌بار مجوز ورود به پارلمان را به‌دست آورد و حزب عدالت و توسعه را از اكثريت انداخت.تجمع معترضان به دولت تركيه همچنان در شهرهاي مختلف اين كشور ادامه دارد و آنها خواستار پاسخگويي دولت و استعفاي فوري وزير كشور در قدم اول شده‌اند. به‌گفته معترضان، او در برقراري امنيت در قلب پايتخت تركيه ناتوان بوده است. شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان ترك ديروز از تقويت احتمال استعفاي سلامي آلتينوك، وزير كشور تركيه، پس از تكميل تحقيقات در مورد انفجارهاي اخير خبر داد.انفجارهاي آنكارا شكاف در جامعه چندپاره شده تركيه را عميق‌تر كرده است؛ شكافي كه به عقيده تحليلگران به‌طور حتم در انتخابات پيش رو نمود جدي پيدا خواهد كرد.

  • داعش، مظنون اصلي انفجارهاي تروريستي آنكارا

روز گذشته تلويزيون ان‌تي‌وي تركيه در گزارشي اعلام كرد نوع حمله اخير در آنكارا و همچنين بمب‌هاي استفاده شده شبيه به حمله 3‌ماه پيش در شهر كردنشين سوروچ است. به‌گفته خبرنگار آسوشيتدپرس كه در صحنه انفجارها حاضر بوده، تعداد زيادي ساچمه در محل ديده شده كه نشان مي‌دهد عامل انفجارها به‌دنبال گرفتن تلفات بالا بوده است.

ديروز همچنين روزنامه‌هاي حريت و هبرترك گزارش دادند كه احتمالا برادر بزرگ‌تر عبدالرحمان آلاگز، عامل انتحاري عمليات تروريستي سوروچ، يكي از 2بمبگذار انتحاري آنكارا بوده است. دولت تركيه اعلام كرده مشغول انجام آزمايش دي‌ان‌اي از جنازه‌ها است. انفجار شهر سوروچ در جنوب شرق تركيه كه تجمع فعالان صلح در يك مركز فرهنگي كردها را هدف قرار داد، 32كشته به‌جا گذاشت.

کد خبر 310274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha