یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

گروه دانش: دانشمندان آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2050 دو سوم جمعیت خرس‌های قطبی کشته شده و به دنبال کاهش میزان یخ‌های قطبی نسل آن‌ها در آلاسکا منقرض خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مؤسسه تحقیقات ژئولوژیک آمریکا اعلام کرده که تا پایان قرن حاضر در جزایر قطبی شمال کانادا و سواحل غربی گرینلند هیچ کدام از 16هزار خرس قطبی موجود زنده نخواهند ماند.

در حالی‌که عمر متوسط یک خرس قطبی 30 سال است، این مؤسسه اعلام کرده که نسل خرس قطبی در نیم قرن آینده در سواحل شمال آلاسکا و روسیه از بین خواهد رفت و این در حالی‌است که آنها 42 درصد مساحت یخ‌های قطبی مورد نیاز خود برای زندگی در تابستان را از دست خواهند داد.

به گفته کارشناسان، زندگی خرس‌های قطبی وابسته به وجود یخ‌های قطبی است چراکه این یخ‌ها زیستگاه فک‌ها هستند که منبع اصلی غذایی خرس‌های قطبی محسوب می‌شوند.

میزان یخ‌های قطبی تا همین هفته به 75/4 میلیون متر مربع کاهش یافته بود که نسبت به سپتامبر 2005، 250 هزارمتر مربع کاهش داشته است.

یافته‌های این مؤسسه تحقیقاتی نتیجه 6 ماه تحقیق بر زندگی 3 گروه از خرس‌های قطبی است.

تخمین‌های یک مؤسسه مستقل به نام اتحادیه حفاظت بین‌المللی از منابع طبیعی در گرینلند سوئیس هم نشان داده که جمعیت خرس‌های قطبی در قطب شمال، هم‌اکنون حدود 20 تا 25 هزار عدد است که با توجه به ذوب یخ‌های قطبی، آلودگی، شکار بی‌رویه و توریسم در معرض خطر قرار گرفته‌اند. از این تعداد ۶۰ درصد در کانادا و بقیه ساکن آلاسکا، روسیه، نروژ و گرینلند هستند.

دانشمندان می‌گویند 40 هزار سال است که خرس‌های قطبی در زمین زندگی می‌کنند. به گفته محققان، از بین رفتن صفحات بزرگ یخی قطب شمال در اثر افزایش دمای کره زمین که در خرسهای قطبی شکار خود را روی آنها جست وجو می‌کنند، می‌تواند نتایج نامطلوبی برای بزرگترین شکارچی خشکی در جهان داشته باشد.

به گزارش سازمان بین‌المللی حمایت از حیات وحش، از بین رفتن محیط زیست خرسهای قطبی، آلودگی محیط، شکار بی‌رویه و از همه مهمتر افزایش دمای قطب در دهه‌های آینده زندگی این جانوران را به مخاطره می‌اندازد.

خرس قطبی که بزرگترین خرس از میان ۸ نوع خرس موجود در زمین است، هنوز در شمار جانورانی که نسل‌شان در حال انقراض است قرار نگرفته اما ممکن است نسل آن در مناطق خاصی از زمین به علت افزایش دما منقرض شود.

خرس‌های عظیم و سفید رنگ قطبی شناگران ماهری هستند و گاه ساعتها در آبهای یخی قطب به شنا می‌پردازند. این جانداران بیشتر وقت خود را صرف جست وجوی شکارهایی از قبیل فک‌ها روی صفحات یخی می‌کنند. خرس قطبی بزرگترین حیوان گوشتخوار خشکی است و به عنوان سمبل قطب شمال شناخته می‌شود.

کد خبر 31016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز