همزمان با روز جهانی کودک اعلام شد که فوت کودکان در جریان تصادفات پایتخت ۵۰ درصد کاهش داشته است.

تصادفات-اورژانس

 به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران، با تدابير و تمهيداتي كه در 5سال اخير انديشيده و به مورد اجرا گذاشته شده، تعداد كودكاني كه در حوادث ترافيكي تهران جان خود را از دست مي‌دهند، تقليل پيدا كرده است.

تعداد تلفات ترافيكي تهران با مشاركت مديريت شهري و پليس راهور، در يك بازه زماني 5ساله، از بيش از 1600كشته در سال، به كمتر از 800كشته در سال كاهش پيدا كرده و البته در اين ميان، شهروندان و رسانه‌ها، بيشترين سهم و نقش را در اين مهم داشته‌اند. وي با اعلام اينكه مديريت شهري اعتقاد دارد حتي يك كشته نيز در سوانح ترافيكي زياد است، تأكيد كرد: سال گذشته تعداد تلفات ترافيكي تهران به زير 800كشته كاهش پيدا كرد كه با توجه به كاهش سالانه 15تا 20درصدي كشته‌شدگان تصادفات پايتخت، اميدواريم روزي برسد كه گزارش كنيم آمار تلفات ترافيكي تهران به صفر رسيده است. ميانگين كاهش تلفات ترافيكي سالانه تهران، 15تا 20درصد است كه اين رقم در كل كشور حدود 5درصد است. متأسفانه بالغ بر 50درصد از كشته‌هاي حوادث ترافيكي تهران را عابران پياده تشكيل مي‌دهند كه حدود 60درصد از آنها را افراد بالاي 50سال و 8تا 10درصد آنها را نيز كودكان زير 10سال تشكيل مي‌دهند.

تشكري هاشمي با بيان اينكه تا 5سال پيش به‌طور متوسط ماهانه 6تا 8كودك در تصادفات پايتخت كشته مي‌شد، درصورتي كه امروز اين رقم به 3تا 4كودك در‌ ماه كاهش پيدا كرده كه عمدتاً عابر پياده هستند، اظهار كرد: بخش اعظم كودكاني كه در تصادف كشته مي‌شوند، به‌علت بي‌احتياطي رانندگان و راكبان موتورسيكلت يا سهل‌انگاري والدين خود، جانشان را از دست مي‌دهند و در واقع يك لحظه غفلت بزرگسالان به قيمت زندگي يك كودك تمام مي‌شود.

وي با تأكيد بر اينكه بخش قابل توجهي از كودكان نيز به‌عنوان سرنشين خودرو يا ترك‌نشين موتورسيكلت، جان خود را از دست مي‌دهند، تصريح كرد: نبود كمربند ويژه كودك در خودروهاي داخلي و عدم‌استفاده از صندلي نوزاد و كودك از سوي والدين ازجمله دلايل كشته‌شدن كودكان در سوانح ترافيكي محسوب مي‌شود.

  • مصدوميت از ناحيه سر و گردن

كودكان، چه به‌عنوان عابر پياده و چه به‌عنوان سرنشين خودرو و ترك‌نشين موتورسيكلت، از ناحيه سر و صورت دچار بيشترين مصدوميت مي‌شوند.

تشكري هاشمي با بيان اينكه والديني كه ترجيح مي‌دهند كودكان خود را روي پاي خود بنشانند يا در آغوش بگيرند، مرتكب بزرگ‌ترين خطا مي‌شوند، تصريح كرد: از اين خطا بزرگ‌تر، نشاندن كودكان بر ترك موتورسيكلت است و در هر دو حالت، ممكن است حوادث جبران‌ناپذيري براي كودكان رقم بخورد.

وي با تأكيد بر اينكه طبق ماده 220 قوانين راهنمايي و رانندگي، رانندگان و سرنشينان وسايل نقليه، موظف‌ هستند هنگام حركت وسيله نقليه، كمربندهاي ايمني خود را بسته نگه دارند، اضافه كرد: اين ماده قانوني شامل كودكان نيز مي‌شود و طبق تبصره آن، سواركردن كودكان زير 12سال در صندلي جلو و همچنين در آغوش گرفتن كودك هنگام رانندگي، ممنوع است.

وي در پايان خاطرنشان كرد: زمان آن فرا رسيده كه مسئولان مربوطه به فكر واكسينه‌كردن كودكان در مقابل حوادث ترافيكي باشند.

کاهش ۵۰درصدی فوت کودکان در تصادفات پایتخت

کد خبر 310066

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha