دومین حراج ملی آثار هنری در حالی با فروش تقریبی ۵میلیارد تومانی به‌کار خود پایان داد که رکورد گران‌ترین اثر از میان ٧٦ اثر موجود در آن به یک تابلو از استاد محمود فرشچیان رسید، یک نفر ۳۰ اثر را خرید، ۷ اثر بدون خریدار ماند و ارزش مجموع آثار فروخته‌شده یک میلیارد تومان کمتر از دوره گذشته بود.

فرش

به گزارش همشهري، حراج ملي دوم شامگاه جمعه 17مهر با حضور خريداران و علاقه‌مندان در مركز همايش‌هاي بين‌المللي رايزن برگزار شد و آتيلا پسياني چكش حراج را در دست گرفت. گران‌ترين اثر حراجي امسال مينياتوري با تكنيك سوخت چرم از ميرزا آقا‌امامي بود كه با قيمت پايه ٧٥٠ميليون تومان روي ميز آمد و تلاش‌هاي گردانندگان برنامه براي فروختن آن به جايي نرسيد. به اين ترتيب، ركورد گران‌ترين اثر به يكي از تابلوهاي فرشچيان مربوط به سال1351رسيد.

نكته جالب حراجي فروخته شدن يك كشتي دست‎ساز از بهروز حيدريان بود كه با برآورد 350تا 500ميليون تومان چكش خورد و در نهايت با ۳۶۰ ميليون تومان به فروش رسيد. تلاش‌هاي برخي علاقه‌مندان هم براي يافتن نام و نشاني از اين هنرمند در فضاي مجازي راه به جايي نبرد.

پرتره رضاقلي‌خان ‌هدايت، اثر جعفرخان نقاش متعلق به سال ۱۲۴۲ با ۳۵۰ ميليون تومان و نقاشي گلدان و مينياتور مچاله‌شده آيدين آغداشلو با ۲۰۰ ميليون تومان، ديگر آثار گران حراجي بودند. برخلاف عرف رايج و قوانين حراجي‌هاي معتبر، در دومين حراج ملي 2اثر از هنرمندان ناشناس با قيمت پايه فروخته شد و شگفتي برخي ناظران را برانگيخت؛ يك سيني قلمزني از جنس برنز مربوط به سال۱۲۸۴ شمسي با تصاويري از مشاهير ايران‌زمين كه با قيمت پايه ۱۴ ميليون تومان چكش خورد و ديگري يك تابلوي نقاشي متعلق به دوره پهلوي اول كه با قيمت پايه ۶۰ ميليون تومان ارائه شد و خريدار آن را با همين قيمت به خانه برد.

ارائه يك نسخه خطي صحيفه سجاديه اثر محمدابراهيم قمي صرفا به‌دليل اينكه متوليان برنامه نمي‌دانستند چند صفحه تذهيب دارد، با شكست مواجه شد و كسي حاضر نشد آن را بخرد. 3نسخه خطي قرآن، تخشيب چوب، مينياتوري متعلق به محمد خزاعي و يك اثر تذهيب ديگر آثاري بودند كه بدون خريدار ماندند. نخستين حراج ملي آثار هنري سال گذشته برگزار شده و با ركورد 6ميليارد تومان به‌كار خود پايان داده بود.

کد خبر 310016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha