همشهری آنلاین: معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو گفت: کنترل روی آب معدنی و آبلیمو، باید قوی‌تر از قبل شود.

کنترل روی آب معدنی و آبلیمو باید قوی‌تر از قبل شود

به گزارش ايسنا، رسول دیناروند در همایش معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در تبریز، با تاکید بر کنترل قوی‌تر روی آب معدنی و آبلیمو و برخورد با متخلفان، اظهار کرد: تقریباً هیچ یک از دانشگاه‌ها در بازه زمانی یک ماهه که دستور برای کنترل آب معدنی‌ها صادر شده بود، گزارشی از بازرسی و ارزیابی‌ها ارائه نکردند که این موضوع نباید تکرار شود و دانشگاه‌ها موظفند تا آبان ماه سال‌جاری، گزارش کتبی دقیق از نظارت و بازرسی‌هاي خود ارائه دهند.

وی افزود: در حوزه آزمایش کالاها در دانشگاه علوم پزشکی فقط باید یک آزمایشگاه وجود داشته باشد و آن آزمایشگاه موظف به ارائه خدمات به کل دانشگاه است.

دیناروند تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی نباید آزمایشگاه دیگری برای آب، هوا، غذا و بهداشت عمومی داشته باشد و این یک بخشنامه ابلاغی است و باید با متخلفان برخورد شود.

وی گفت: اصلاحات آیین نامه داروخانه‌ها حداقل هر چهار سال یکبار انجام می‌شود، ولی در صورت نیاز و عدم مغایرت با آیین نامه، قابل بررسی و اصلاح است.

رییس سازمان غذا و دارو به اعتبارات در نظر گرفته شده برای کمک به بیماران صعب العلاج اشاره کرد و افزود: برای این کار 300 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته و باید دانشگاه‌های علوم پزشکی، این اعتبار را مدیریت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در 30 قلم دارو، مشکل کمبود داریم که راهکار حل این مشکل، پیشگیری است و نه درمان و با پیشگیری که در کشور انجام گرفته، 90 درصد مشکلات حل شده است.

وی در خصوص توزیع اکسی کدون و بوپرونورفین حاوی نالوکسان، گفت: یکی از معضلات جدی که در ایران با آن روبرو هستیم عدم دسترسی آسان به ضد دردهای قوی است و به دلیل نگرانی از سو استفاده در مصرف داروهای قوی ضد درد، کاری کرده‌ایم که بیماران نیازمند به خصوص بیماران سرطانی دسترسی آسان نداشته باشند.

دیناروند افزود: در مورد اینکه اکسی کدون بیمارستانی شود به نظر من کار بسیار درستی است ولی در بیمارستان‌های آموزشی انتظار داریم همکاران نظارت داشته باشند تا فقط به بیماران بستری ارائه شود. کسی که اکسی کدون می‌خواهد، نباید به این معاونت مراجعه و حواله دریافت کند؛ بلکه باید پزشک برای بیمار خود به راحتی در بیمارستان‌ها اقدام به تجویز کند.

وی گفت: دلیلی ندارد معتادی که می‌خواهد به درمانش کمک شود به جایی مراجعه و ثبت نام کند؛ بسیاری از بیمارانی که اعتیاد آنها سنگین نیست، می‌توانند از این دارو برای ترک اعتیاد خود استفاده کنند.

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص تاسیس داروخانه مرکزی البرز، گفت: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی البرز در این خصوص تخلف کرده و هیچ معاونتی حق ندارد بدون مجوز وزارت بهداشت اقدام به تاسیس مرکزی کند.

به گزارش ایسنا، همایش دو روزه معاونان غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در تبریز با هدف هم اندیشی در این حوزه حساس برگزار شد.

کد خبر 309959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha