همشهری آنلاین: مهناز اشرفی دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی دستکند از ارایه ۳۰۰ خلاصه مقاله به همایش و پذیرفته شدن ۲۳۵ مقاله خبر داد.

conference

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اشرفی با اشاره به برگزاری نخستین همایش معماری دستكند تصریح کرد: در زمان برگزاری نخستین همایش مجبور بودیم به چیستی و معنی این نوع معماری بپردازیم اما در این همایش به شاخه‌های جدیدتری در این حوزه دست یافته‌ایم.

رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی - تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: با وجود اینکه موضوع این همایش معماری دستکند بود با مقالاتی روبرو شدیم که بحث میان رشته‌ای را در این حوزه مطرح می‌کرد، از این رو می‌توانیم ادعا کنیم که علومی نظیر مردم شناسی، باستان شناسی، زیست محیطی و... همگی در این حوزه مرتبط هستند و تنها ریخت‌شناسی معماری دستکند برای ما مهم نیست.

او با اشاره به ارایه 300 خلاصه مقاله به دبیرخانه همایش و انتخاب 235 مقاله از میان آنها، تصریح کرد که از میان 95 اصل مقاله ارسالی 65 مقاله مورد پذیرش نهایی قرار گرفت و 28 مقاله باقیمانده شامل 24 سخنرانی و 4 سخنرانی رزرو آماده ارایه شده‌اند.

به گفته اشرفی در این همایش که به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود 17 مقاله نیز بصورت پوستر ارایه خواهد شد.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی معماری دستکند برگزاری نمایشگاه عکس و کتاب و کارگاه سنگ تراشی را از برنامه‌های جنبی این همایش اعلام کرد.

اشرفی در پایان با ابراز تاسف از اینکه معماری دستکند هنوز جایگاه واقعی خود را در حوزه میراث فرهنگی پیدا نکرده است اظهار امیدواری کرد با برگزاری این 2 همایش این نوع معماری در ایران بیشتر از پیش شناخته شود.

به گزارش خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شرکت کنندگان در مراسم گشایش همایش که شامل مقامهای فرهنگی، اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی و دانشجویان بودند پس از مراسم گشایش از نمایشگاه عکس معماری دستکند در نقاط مختلف کشور، نمایشگاه و فروشگاه کتاب‌های مربوط و همچنین سنگ تراشی در محوطه موزه ملی دیدن کردند.

دومین همایش معماری دستکند که تا شانزدهم مهر ادامه دارد دارای 6 نشست با عنوان‌های  "معرفی معماری دست کند"، " سنت‌ها و معماری دستکند"، " آیین‌ها و معماری دستکند"، " آب و معماری دستکند"، " میراث دستکند و حفاظت"، " معرفی مجموعه‌های معماری دستكند"، است که در آن اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی به ارایه مقالات خود می‌پردازند.

کد خبر 309955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha