دولت آمریکا که پیش از این اعلام کرده بود نیروهای خود را تا پایان سال۲۰۱۶ از افغانستان خارج خواهد کرد، در سایه حمله ۲هفته پیش نیروهای طالبان به شهر قندوز که به سقوط این شهر منجر شد، درصدد تغییر برنامه خروج از افغانستان است.

جنگ

صدها نفر از نيروهاي طالبان بامداد دوشنبه 6مهر با حمله به قندوز در شمال افغانستان، هزاران نفر از نيروهاي ارتش و پليس افغان را مجبور به عقب نشيني از اين شهر كردند و تا ساعات پاياني شب تمام نقاط آن را تصرف كردند؛ عملياتي كه بزرگ‌ترين پيروزي اين گروه طي 14سال اخير را رقم زد. حكومت طالبان در افغانستان در سال2001 با حمله نيروهاي آمريكايي و كشورهاي هم پيمانش سقوط كرد.

ژنرال جان اف كمپبل، فرمانده نيروهاي آمريكايي در افغانستان، در پي حمله‌هاي اخير طالبان و پيروزي‌هاي آنها، با حضور در كنگره از ضرورت تمديد ماموريت نيروهاي آمريكايي و همچنين نيروهاي ناتو در افغانستان خبر داد. كمپبل گفت: «شرايط موجود در صحنه افغانستان تغيير كرده است.» او كه براي ادامه حضور نيروهاي آمريكايي در افغانستان 5سناريوي مختلف در اختيار وزارت دفاع آمريكا قرار داده، خواستار تمديد ماموريت آنها حداقل تا سال2018 و حتي طي سال‌هاي پس از آن شده است.

وعده خروج نيروهاي آمريكايي از عراق و افغانستان، نوبل صلح سال2009 را براي باراك اوباما به ارمغان آورد. خروج نيروهاي آمريكا از عراق ميسر شد اما در حال حاضر 9800نفر از آمريكايي‌ها در قالب نيروهاي ناتو در افغانستان حضور دارند. اوباما سال گذشته به‌طور رسمي اعلام كرده بود قصد دارد نيروهاي آمريكايي را تا پايان سال2016 از افغانستان خارج كند و تعداد آنها را به هزار نفر كاهش دهد؛ هزار نفري كه حضور آنها تنها به سفارت آمريكا در كابل و محدوده عملياتي اين شهر محدود خواهد شد.

با اين حال، كمپبل در گفت‌وگو با نمايندگان كنگره ضمن تأكيد بر لزوم ادامه پشتيباني‌هاي آموزرشي، لجستيكي و اطلاعاتي از نيروهاي افغان اعلام كرد آمريكا همچنان بايد توانايي عملياتي خود در افغانستان را حفظ كند و براي انجام اين كار به تعداد كافي نيروي نظامي نياز است.

روز پنجشنبه نيز ينس استولتنبرگ دبيركل ناتو در اجلاس وزراي دفاع كشورهاي عضو اين سازمان در بروكسل از بررسي طرح تمديد حضور نيروهاي نظامي ناتو در افغانستان خبر داد. او حتي فراتر رفت و از احتمال تاسيس يك پايگاه دائمي مشترك ميان ناتو و آمريكا در افغانستان سخن گفت. مجموع نيروهاي نظامي آمريكايي و ناتو در افغانستان در حال حاضر به 12هزار نفر مي‌رسد كه طبق برنامه كنوني بايد تا سال آينده افغانستان را ترك كنند.

اشتون كارتر وزير دفاع آمريكا نيز در پايان اين نشست بروكسل گفت: «برنامه خروج نيروهاي ناتو اكنون بايد در مطابقت با شرايط جديد، مورد تجديد نظر قرار گيرد.» سال گذشته بخش اعظم نيروهاي ناتو با اعلام پايان ماموريت آنها از افغانستان خارج شدند و نقش اين نيروها به نقش آموزشي و پشتيباني تقليل پيدا كرد؛ موضوعي كه با حمله 2هفته پيش طالبان به قندوز نقض شد و اين نيروها را مجبور كرد در كنار نيروهاي ارتش و پليس افغانستان وارد عمليات آزادسازي اين شهر شوند.

کد خبر 309909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha