معاون وزیر امور خارجه از مشخص‌نبودن تکلیف ۷۳ زائر مفقود فاجعه منا خبر داد و گفت: برخی از این‌ زائران تعیین تکلیف نشده‌اند، کاروان‌ها می‌گویند مراجعه نکرده‌اند و ما نمی‌دانیم تکلیف این ۷۳-۷۲ نفر چیست؟حسن قشقاوی گفت: قطعا نمی‌توانیم بگوییم که اینها مرده‌اند چرا که جسدی نداریم و نمی‌توانیم بگوییم زنده‌اند چرا که اثری از آنها وجود ندارد.

وي تأكيد كرد: بازداشت اين افراد يا اينكه مجروح بوده و در بيمارستان بستري هستند محتمل است و هيچ كدام قطعي نيست.
وي همچنين با اشاره به شناسايي ۲جنازه ايراني در سردخانه پاكستاني‌ها گفت: بازگشت فوري پيكرهاي شناخته شده و شناسايي مفقودين و تعيين تكليف آنها همچنان ادامه دارد كه اميدواريم همكاري سعودي‌ها در اين زمينه ادامه پيدا كند.

  • اثبات «هويت ايراني» ۴۲‌جان‌باخته در سردخانه جده

در همين حال رئيس سازمان حج و زيارت گفت: هم‌اكنون «هويت ايراني» ۴۲جان‌باخته در سردخانه جده مشخص شده است.سعيد اوحدي با اشاره به ديدار 2روز گذشته مسئولان سازمان حج و زيارت با قائم‌مقام وزير حج عربستان گفت: در اين ديدار از عدم‌دسترسي به سردخانه‌ها و تأكيد بر تحويل تمام پيكرهاي ايراني و دفن آنان در كشورمان صحبت شد.رئيس سازمان حج و زيارت افزود: قائم‌مقام وزير حج سعودي دستور داد تا سردخانه جده را براي دسترسي ما باز كنند و از همكاري با ايران خبر داد.

اوحدي از تلاش براي بازگرداندن تعدادي از پيكرهاي جان‌باختگان ايراني فاجعه منا تا 48ساعت آينده خبر داد و افزود: تاكنون مجموع پيكرهايي كه تحويل ما شده است با احتساب پيكرهايي كه به ايران منتقل شده و اين 42پيكري كه در سردخانه جده هستند، 393 نفر مي‌شود.

  • تشكيل شعبه‌اي در دادستاني تهران براي جمع‌آوري شكايات

دادستان كل كشور نيز از تشكيل شعبه‌اي در دادستاني تهران براي جمع‌آوري شكايات، گزارش‌ها و مستندات فاجعه منا خبرداد. سيدابراهيم رئيسي با بيان اينكه تحت هيچ عنوان از موضوع فاجعه منا نمي‌گذريم، اعلام كرد: شعبه‌اي در دادستاني تهران ماموريت يافته است تا تمامي شكايات، گزارش‌ها و مستنداتي كه در اين زمينه ارائه مي‌شود را جمع‌آوري كند. همچنين بخش‌هايي همچون وزارت اطلاعات و سازمان حج و زيارت مسئوليت دارند گزارش‌ها و مستندات را از حجاج جمع‌آوري كرده و به دادسراي تهران ارائه كنند.

  • آزمايش 21نفر مشكوك به كرونا منفي بود

وزير بهداشت نيز با اعلام اينكه 21نفر از حجاج مشكل تنفسي داشته‌اند، گفت: تست آزمايش همه اين افراد منفي بود.
سيد حسن هاشمي در عيادت از مصدومان فاجعه منا در بيمارستان يافت‌آباد گفت: 21نفر از زائرين ايراني مشكل تنفسي داشتند و مشكوك به ويروس كرونا بودند كه با توجه به آزمايش‌هاي انجام شده خوشبختانه هيچ‌كدام از آنها به اين ويروس آلوده نبوده و همكاران من در حال انجام مقدمات ترخيص آنها هستند. در حال حاضر هيچ مشكلي در كشور در مورد ويروس كرونا وجود ندارد.

  • بستري شدن 144نفر از حجاج در بيمارستان‌هاي كشور

رئيس اورژانس كشور نيز با اشاره به اينكه تاكنون 144نفر از حجاج در بيمارستان‌هاي كشور بستري شده‌اند، گفت: 90نفر از آنها توسط تيم‌هاي اورژانس پيش‌بيمارستاني مستقر در مبادي ورودي كشور بستري شده‌اند. 54نفر ازحجاج بيمار نيز يا از منزل به اورژانس‌هاي بيمارستاني مراجعه كرده يا تحت‌شرايط ديگري به بيمارستان منتقل شده‌اند و تا روز سه‌شنبه، 14نفر از آنها از بيمارستان ترخيص شده‌اند.

  • حضور ۲۸ هزار زائر ايراني در عربستان

مدير روابط عمومي سازمان حج و زيارت نيز از بازگشت ۳۵هزار زائر ايراني به كشور خبر داد و گفت: هم‌اكنون حدود ۲۸هزار زائر ايراني در عربستان سعودي هستند. مهدي شهسواري گفت: از زمان آغاز پروازهاي بازگشت حجاج تا روز گذشته، 182كاروان با 78پرواز از جده به ايران آمده است.

  • دومين شوك به خانواده حاجي مفقود شده

صبح ديروز ده‌ها نفر براي شركت در مراسم تشييع و خاكسپاري يكي از حجاج جزيره خارگ گرد هم آمده بودند اما زماني كه خانواده‌اش كفن را گشودند، فهميدند كه جسد اشتباهي به آنها تحويل داده شده است. عبدالرحمان لطيفي، مرد 50ساله خارگي است كه امسال پس از سال‌ها انتظار نوبت به او رسيد تا براي زيارت خانه خدا راهي مكه شود. مرد ميانسال در ميان بدرقه خانواده‌ و بستگانش راهي حج شد اما پس از فاجعه منا به خانواده‌اش خبر رسيد كه عبدالرحمان نيز جزو زائراني است كه در اين حادثه هولناك مفقود شدند.

خانواده لطيفي كه شوك بزرگي به آنها وارد شده بود پيگير ماجرا شدند و مدام با كاروان حاجيان استان بوشهر در عربستان تماس مي‌گرفتند تا شايد ردي از حاج‌ عبدالرحمان پيدا كنند تا اينكه به آنها گفته شد جسد مرد ميانسال در يكي از سردخانه‌هاي عربستان شناسايي شده و به‌زودي به خانواده‌اش تحويل داده مي‌شود. صبح ديروز درحالي‌كه قرار بود پيكر عبدالرحمان در جزيره خارگ تشييع و به خاك سپرده شود، خانواده‌اش به همراه ده‌ها نفر از مردم شهر و آشنايان آماده اجراي مراسم شدند.

حدود ساعت 9صبح اما زماني كه پيكر مرد ميانسال به آنها تحويل داده شد و خانواده‌اش كفن را كنار زدند متوجه شدند جسد متعلق به عبدالرحمان نيست. برادر عبدالرحمان در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: برادرم صورت لاغرتري داشت و هيچ شباهتي به جسدي كه به ما تحويل داده بودند نداشت. همه ما شوكه شده بوديم و براي همين از خاكسپاري او ممانعت كرديم و در نهايت حوالي ظهر جسد به تهران بازگردانده شد.

او ادامه داد: حاج عبدالرحمان كارمند يكي از ادارات دولتي بود كه يك دختر و يك پسر دارد و به تنهايي راهي حج شده بود و حالا بايد اسم او را هم به اسم مفقودين فاجعه منا اضافه كرد. در همين حال جانشين مديركل حج و زيارت استان بوشهر نيز گفت: به‌دليل وضعيت خاص جسد كه امكان شناسايي دقيق نبود، از سوي مسئول كاروان خصوصيت‌هاي آن نزديك به آقاي عبدالرحمان لطيفي از زائران هم‌استاني تشخيص داده شد و قرار بود پس از انتقال به خارگ توسط خانواده‌اش به‌صورت دقيق شناسايي شود اما زماني كه خانواده وي كفن را باز كردند، متوجه شدند جسد اشتباهي است.

کد خبر 309812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha