برج شیشه‌ای خیابان میرداماد روز گذشته مهمانانی از چهاراه استانبول داشت.

بانک مرکزی -

 

رئيس‌كل بانك مركزي از اعضاي كانون صرافان دعوت كرده بود تا در مورد مديريت بازار ارز با آنها سخن بگويد. شايد ولي‌الله سيف و همكارانش خطر ملتهب شدن بازار ارز و تكرار تجربه سال‌هاي گذشته را احساس كرده‌اند كه براي پيشگيري از آن اقدام كرده‌اند. رئيس‌كل بانك مركزي به صرافان گوشزد كرد كه بايد خودكنترلي را در بازار ارز تقويت كنند.

طي روزهاي اخير هيجان در بازار ارز افزايش يافته و سطح نوسانات را بالا برده، به‌طوري كه قيمت دلار به‌دليل افزايش تقاضا نسبت به عرضه، به‌طور روزانه حدود 100تومان نوسان را تجربه مي‌كند. قيمت اسكناس آمريكايي در بازار ايران اين روزها تا مرز 3هزار و 500تومان پيش مي‌رود و با دخالت بانك مركزي در ساعات پاياني روز بار ديگر به سطح 3هزار و 400تومان بازمي‌گردد. اين سطح از نوسان كه طي يك‌ماه اخير بارها تكرار شده، آرامش بازار را به خطر انداخته است.

اين روزها صرافي پارسيان به‌عنوان عامل بانك مركزي در عرضه ارز، فعاليت چشمگيري در فروش ارز به صرافان با قيمتي كمتر از نرخ بازار آزاد دارد. طي 2سال اخير شرايط حاكم بر بازار ارز به‌گونه‌اي پيش رفته بود كه هيچگاه اين ميزان دخالت بانك مركزي در بازار ارز براي مديريت آن احساس نشد. در چند مقطع كوتاه طي 2سال اخير التهاباتي در بازار ايجاد شد اما اين بار تحركات بازار ارز طولاني شده است تا احتمال رويگرداني آرامش از بازار ارز در شرايط ركود اقتصادي، نگراني‌ها را افزايش داده باشد.

بانك مركزي براي مديريت بازار ارز از صرافان كمك خواست و اعلام كرد كه «كانون صرافان مي‌تواند در صحنه بازار ارز، آرامش و تعادل ايجاد كند.» كانون صرافان كه زمان زيادي از تاسيس آن نمي‌گذرد، با حمايت بانك مركزي براي نظام‌‌مند‌شدن فعاليت صرافان شكل گرفته است تا امكان بيشتري براي ساماندهي بازار ارز به براي بانك مركزي فراهم كند. طرح ساماندهي صرافان هنوز كامل نشده و تعدادي از صرافان درخواست اخذ مجوز از بانك مركزي را ارائه نكرده‌اند اما طبق اعلام بانك مركزي فعاليت كانون صرافان رسمي شده است و اين كانون در طول روز ميانگين قيمت فروش انواع ارز را اعلام مي‌كند.

ولي‌الله سيف در ملاقات با اعضاي كانون صرافان ايرانيان در بانك مركزي، گفت: بانك مركزي علاقه‌مند است با همكاري كانون صرافان در بازار ارز، ثبات و آرامش ايجاد كند. بايد با تمام توان درصدد ايجاد آرامش در اين بازار باشيم تا امكان سوءاستفاده سوداگران از بازار ارز سلب شود. در چنين فضايي قطعا زمينه پيش‌بيني‌پذير بودن اقتصاد و بازار براي فعالان اقتصادي فراهم خواهد شد.

رئيس‌كل بانك مركزي ادامه داد: كانون صرافان ايرانيان بايد به سلامت و صحت معاملات ارز كمك كند و با ارائه مشورت‌هاي كارشناسي به بانك مركزي، زمينه فعاليت با ثبات و آرام را براي فعالان اين بازار فراهم آورد.حميد تهرانفر معاون نظارتي بانك مركزي نيز در اين نشست گفت: كانون صرافان بايد حضور فعال‌تر و نقش جدي تري در آرامش بخشي به بازار داشته باشد و لازم است صرافي‌هاي مجاز از طريق اين كانون خواسته‌هاي خود را مطرح كنند.

سعيد مجتهدي رئيس شوراي‌عالي نظارت كانون صرافان نيز گفت: ما خود را بازوي اجرايي سياست‌هاي بانك مركزي مي‌دانيم و نهايت تلاش كانون صرافان ايرانيان در اين زمينه نيز اجرايي‌كردن ضوابط قانوني است. وي همچنين خواستار فراهم شدن زمينه همكاري صرافي‌هاي مجاز در تشكيل بورس ارز شد. عبدالامير بيت لفطه دبيركل كانون صرافان نيز گفت: اميدواريم بانك مركزي امكان استفاده از نظرات كانون را در بازنگري دستورالعمل ابلاغي آبان‌ماه سال ۹۳ فراهم كند. وي پيشنهاد كرد: نظارت بر عملكرد صرافي‌ها در بازار از جانب كانون صرافان با حمايت بانك مركزي مي‌تواند در انضباط بخشي به بازار نقش مؤثري داشته باشد.

  • آخرين قيمت

طبق اعلام سامانه سنا كه از سوي كانون صرافان برآورد مي‌شود، قيمت دلار روز گذشته 3هزار و 477تومان بود هر چند بهاي اسكناس دلار طبق رويه معمول روزهاي اخير بعد از رسيدن به نرخ 3هزار و 475تومان، در ساعات پاياني روز به 3هزار و 399تومان بازگشت.

نرخ رسمي دلار نيز روز گذشته 2 هزار و 995 تومان بود. بانك مركزي ترجيح داده كه مقابل نام اين ارز در سايت خود عددي كوچك‌تر از 3‌هزار تومان را درج كند.

کد خبر 309806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha