مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد : شورای شهر تهران در سال ۸۸ طرح شهر دوستدار کودک را تصویب کرد تا تحولی مثبت برای فرزندان این شهر شکل گیرد.

کودک

اين اقدام پارلمان پايتخت در راستاي كنوانسيون حقوق كودك است كه در سال1989 ميلادي به امضاي نمايندگان كشورهاي جهان درمجمع عمومي سازمان ملل رسيد. اين كنوانسيون به مبناي ارزشمندي براي پرداختن به مسائل كودكان تبديل شد. ايران سال1372 به عضويت اين كنوانسيون درآمد و فعاليت خود را در زمينه حقوق كودك آغاز كرد. شهر دوستدار كودك از مواردي بود كه اين عهدنامه آن را مطرح كرد؛

شهري كه در آن خواسته‌هاي كودك در اولويت قرار گرفته و شرايط اجتماعي، فرهنگي و معماري شهر همسو با نيازهاي آنان طراحي و اجرا شود وحقوق كودكان درسياست‌ها و قوانين انعكاس يابد. طبق شاخص‌هاي تعيين شده ازسوي يونيسف،‌ تأمين حقوق كودكان، مراقبت‌هاي بهداشتي، محافظت كودكان ازخشونت و سوءاستفاده مهم‌ترين محورهاي اين طرح قرار گرفتند. از سال86 نيز اجراي اين طرح در ايران پيگيري و تهران به‌عنوان دبيرخانه اين پروژه در خاورميانه و شمال‌آفريقا انتخاب شد. 2سال بعد از آن يك فوريت طرح شهر دوستدار كودك به تصويب شوراي شهر رسيد و از آن زمان شهرداري باهمكاري وزارتخانه و سازمان‌هاي مرتبط در تلاش است تهران را به معيارهاي تعيين شده در اين مصوبه نزديك كند.

  • با شهر دوستدار كودك فاصله داريم

براساس مصوبه شوراي‌شهر، كميته اجرايي شهر دوستدار كودك موظف است مواردي را در حوزه‌هاي حمل‌ونقل و ترافيك، شهرسازي و فرهنگي و اجتماعي انجام دهد. استانداردسازي مبلمان شهري ويژه كودكان، ايمن‌سازي پياده‌روها و معابر به‌ويژه در محدوده مدارس، به كارگيري صندلي مخصوص كودك در وسايل حمل‌ونقل عمومي، ايجاد سراي كودك، توسعه خانه‌هاي اسباب‌بازي، برگزاري جشنواره‌هاي ويژه كودك، تأمين فضاي مناسب بازي درمجتمع‌هاي مسكوني و... از جمله مواردي است كه بايد اجرايي شود كه تاكنون تعدادي از آنها اجرايي شده.

راه‌اندازي خانه‌هاي كودك و اسباب‌بازي، جشنواره‌ غنچه‌هاي شهر، نمايشگاه اسباب بازي و... ازجمله موارد محقق شده است كه تاكنون شهروندان استقبال گسترده‌‌اي از آنها كرده‌اند. معصومه‌آباد، عضو شوراي شهر تهران و رئيس كارگروه شهر دوستدار كودك اما معتقد است با توجه به اينكه بيشترين قربانيان تصادفات شهري را كودكان به‌خوداختصاص مي‌دهند، لازم است در حوزه حمل‌ونقل شهري به مسئله كودك توجه بيشتري شود و اقدامات خوبي همچون ايجاد بوستان 2.5هكتاري دوستدار كودك در منطقه18 كه برنامه‌هاي آموزشي متعددي را در برگرفته يا اعطاي دفترچه حساب بانكي به نوزادان تهراني كه بهانه خوبي براي پس‌انداز است، گسترش يابد.

فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شورا و ازاعضاي كميته طرح شهر دوستداركودك نيز معتقد است بايد بودجه اين قبيل فعاليت‌ها را افزايش داد؛ هرچند شهرداري تاكنون باهمين بودجه، اقدامات مثبتي انجام داده اما آن هدفي كه طرح دنبالش بوده تحقق نيافته است. وي مي‌گويد‌:‌ ارتفاع آبخوري و ابعاد سرويس‌هاي بهداشتي در پارك‌ها ازجمله مسائل پيش پا افتاده‌اي است كه محقق نشده است. هم‌اكنون با آسيب‌هاي نوپديد مانند پناه آوردن كودكان به دنياي مجازي و شيوع تك فرزندي نيز مواجهيم كه بايد براي آنها نيز فكري شود.

  • هميشه پاي مديريت يكپارچه در ميان است

شهرداري يكي از بازوهاي اجرايي اين طرح است. آموزش و پرورش، بهزيستي، وزارت ارشاد و سازمان‌هاي مردم نهاد نيز ازجمله ديگر اعضاي اين كميته هستند كه به گفته دانشور آنها هم بايد فعالانه عمل كنند؛ البته اگر بخواهند. رئيس كميته اجتماعي شوراي شهرتأكيد مي‌كند بايد تعامل با اين بخش‌ها بيشتر شود. آباد نيز با اشاره به تجربه ديگر كشورها در اجراي موفقيت‌آميز اين طرح، نبود مديريت يكپارچه را از مهم‌ترين عوامل اجراي نامطلوب آن در تهران مي‌داند و مي‌افزايد: تعامل ما با ديگر ارگان‌ها تشريفاتي است.

ما تنها مي‌توانيم به آموزش و پرورش پيشنهاد دهيم درحالي‌كه اين بخش بيشترين سهم را در مورد كودكان دارد. اعضاي شوراي شهر تأكيد مي‌كنند كه مبحث كودك در كشور مورد غفلت قرار گرفته است. معصومه‌آباد مي‌گويد: سياستگذاران و صاحبان قدرت اجرايي در كشور، دوستدار كودك نيستند. اما وي با تمام اتفاقاتي كه هنوز رخ نداده معتقد است با پيشرفت در كاري كه آن را آغاز كرده‌ايم، مي‌توانيم‌شهر دوستدار كودك داشته باشيم.

کد خبر 309799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha