قطار کودکی با صدای هو‌هو چی‌چی و با پرچم‌های رنگی و یک عالم شعر و قصه از تهران به سمت استان البرز حرکت کرد.

 

در آغاز هفته‌ي ملي كودك، قطار كودكي از سوي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و شرکت قطارهای مسافری رجا با حضور 220 کودك و نوجوان، در کنار جمعی از پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری این گروه سنی، صبح روز چهارشنبه، 15 مهر، از راه‌آهن تهران به مقصد استان البرز حرکت کرد.

فريدون عموزاده خليلي، مصطفي رحماندوست، فرهاد حسن‌زاده، جعفر ابراهيمي، محبوبه نجف‌خاني، محمد‌رضا شمس، نورا حق‌پرست، آتوسا صالحي، مژگان كلهر، ‌مناف يحيي‌پور و هدا حدادي در اين برنامه حضور داشتند.

هر كدام از اين نويسندگان، شاعران و تصويرگران با كودكان درباره‌ي شعر و داستان حرف زدند. در طول سفر هم مسافران اين قطار، سرودهاي كودكي مي‌خواندند، شعر و قصه شنيدند، بازي كردند، مسابقه دادند و داستان نوشتند.

بعضي از بچه‌ها پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آن‌ها نوشته بود: «روز جهاني كودك گرامي»، «ما حق داريم از آرامش مناسب برخوردار باشيم!»، «ما حق داريم در فضايي سرشار از خوشبختي بزرگ شويم!» و...

بعضي از كودكان تا‌به‌حال سوار قطار نشده‌بودند و اين تجربه‌ي دل‌انگيزي براي آن‌ها بود. اعضاي مراكز كانون پرورش فكرى با مربيان خود هم در اين جمع حضور داشتند و سؤال‌هاي خود را از نويسندگان مي‌پرسيدند.

مصطفي رحماندوست از كودكان و نوجوانان خواست شعر بخوانند و شعر «صد دانه ياقوت»‌ش را هم براي بچه‌ها خواند. او توضيح داد كه نحوه‌ي خواندن شعر چه قدر مهم است. فريدون عموزاده‌خليلي، ‌از بچه‌ها خواست درباره‌ي آخرين كتاب جذابي كه خوانده‌اند حرف بزنند. يكي از اعضاي كانون درباره‌ي كلاغي گفت كه شعرهاي تكراري مي‌خواند و حوصله‌ي همه را سر مي‌برد. جعفر ابراهيمي هم شعرهاي چيستان‌گونه‌اش را خواند. هدا حدادي درباره‌ي تصويرگري كتاب‌ حرف زد.

او درباره‌ي اين سفر به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه گفت: «اين سفر با حضور كودكان و نوجوانان سفر خوبي است! اما كاش بچه‌ها در ايستگاه كرج از قطار پياده مي‌شدند و مفهوم سفر اين‌گونه كامل‌تر مي‌شد.»

محمدرضا شمس هم معتقد بود: «كاش نمايندگاني از شركت قطارهاي رجا درباره‌ي سفر با قطار و فرهنگ مسافرت با قطار حرف مي‌زدند...» او در اين جمع بخشي از كتاب «ل بازيگوش» را خواند!

در اين جمع محبوبه‌ نجف‌خاني، درباره‌ي كتاب‌هايي كه ترجمه كرده و «رولد دال»، نويسنده‌ي انگليسي صحبت كرد. بيش‌تر بچه‌هاي اعضاي كانون پرورش فكري با رولد دال آشنا بودند، مخصوصاً با كتاب «ماتيلدا»!

نورا حق‌پرست، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم با حضور در این سفر نیم‌روزه، همراه كودكان و نوجوانان بود.

آتوسا صالحي، شعر پهلوان را خواند، كلي با بچه‌ها صحبت كرد. مژگان كلهر هم همين‌طور...

بچه‌ها در طول سفر هر سؤالي داشتند از نويسندگانشان پرسيدند و ساعت 12 ظهر، مسافران قطار كودكي از قطار پياده شدند، آن هم با لبخندي بر لب... چون شعار هفته‌ي ملي كودك همين است: «دنيا با لبخند كودكان زيباست!»

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha