همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه از شناسایی ۲ جنازه ایرانی در سردخانه پاکستانی‌ها خبر داد.

قشقاوی

به گزارش فارس، حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در حاشیه ششمین نشست ناجا با سفرا و کارداران مستقر در تهران در جمع خبرنگاران در خصوص ملاقات‌های انجام شده و درخواست‌های ایران در مورد حادثه منا گفت: بازگشت فوری بدن‌های شناخته شده، عدم دفن هیچ بدنی قبل از رضایت احتمالی و همکاری در جهت شناسایی مفقودین و تعیین تکلیف آن‌ها در همکاری بین ایران و عربستان همچنان ادامه دارد و طبق قرار در حال عملیات لست و امیدواریم همکاری سعودی‌ها ادامه پدا کند.

وی به تلاش سازمان حج، وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و سفیر و سرکنسول ایران در این رابطه اشاره کرد و گفت: برخی از این‌ زائران تعیین تکلیف نشده‌اند، کاروان‌ها می‌گویند مراجعه نکرده‌اند و ما نمی‌دانیم تکلیف این 73-72 نفر چیست؟

این مقام ارشد وزارت خارجه تصریح کرد: قطعاً نمی‌توانیم بگوییم که اینها مرده‌اند چرا که جسدی نداریم و نمی‌توانیم بگوییم زنده‌اند چرا که وجود ندارند.

وی گفت:بازداشت این افراد یا اینکه در بیمارستان مجروح‌ هستند احتمال است و هیچ کدام قطعی نیست مگر وقتی که جنازه یا وجودشان را ببینیم و تأیید کنیم و تا به سرکنسول اعلام نشود مورد قطعی را نمی‌توانیم اعلام کنیم.

وی به حضور فعال 10 عضو دیپلمات در صحنه اشاره کرد و گفت: این تیم هر لحظه فعال است و این همکاری ادامه دارد.

قشقاوی با توجه به عمق فاجعه اظهار داشت: واقیعت این است که با توجه به عمق فاجعه در ساعات اولیه و انتقال سریع و غیر استاندارد جنازه‌ها به سردخانه‌ها و مجروحین به بیمارستان‌ها یک سیستم سازمان یافته برای شناسایی وجود نداشت.

وی افزود: دیروز در سردخانه پاکستانی‌ها 2 ایرانی شناسایی شدند و این نشان از تلاش مضاعف تیم ایرانی دارد، چرا که ایران تنها کشوری است که به صورت سازمان یافته فعالیت می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان گفت: ما می‌دانیم در خانواده‌ها چه می‌گذرد و هم اکنون در مرز امیدواری و ناامیدی هستند، اما طبیعت کار زمان بر است و ما از خانواده‌ها به دلیل صبوری‌شان تقدیر می‌کنیم.

کد خبر 309750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha