چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد کاهش تعداد اعضای شوراهای شهر دیروز با واکنش‌های تندی از سوی شورای اسلامی شهر تهران مواجه شد.

شورای شهر تهران

ديروز در صحن علني شوراي شهر بسياري از اعضا در قالب تذكر به اين قضيه پرداختند و حتي مهدي چمران رئيس اين شورا اوضاع را خطرناك توصيف كرد زيرا آنطور كه چمران گفت در طرحي كه تحت عنوان اصلاح موادي از قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي شهر هم‌اكنون مجلس به‌دنبال تصويب آن است پيشنهادهايي مطرح شده كه مي‌تواند از كاهش تعداد اعضاي شوراي شهر هم بدتر باشد. چمران گفت: مگر جمعيت تهران كم شده، پايتخت كوچك شده، از مشكلات كاسته شده يا از مسئوليت‌هاي ما چيزي كم شده كه تصميم گرفتند از تعداد اعضاي شوراي شهر تهران بكاهند؟ وي به همين مناسبت روساي كميسيون‌هاي نظارت و حقوقي، سلامت و محيط‌زيست و يك عضو كميسيون نظارت و حقوقي را مأمور كرد تا نسبت به تهيه نامه‌اي خطاب به شوراي نگهبان، مراتب اعتراض شوراي شهر تهران را به اين مصوبه مجلس اعلام كنند. ضمن اينكه قرار شد اعضاي شوراي شهر از شوراي نگهبان براي دريافت برخي اطلاعات و توضيحات تقاضاي وقت ملاقات كنند. اعضاي شوراي شهر در تصويب اين طرح، نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي را نيز مقصر اعلام و تأكيد كردند كه با توجه به جمعيت بالاي شهر تهران و حجم انبوه مشكلات اين شهر، تعداد اعضاي شوراي شهر تهران مي‌بايست 100نفر باشد.

ديروز همچنين اعضاي شوراي شهر تهران تصميم گرفتند كه ساعت 10شب يكشنبه آينده از محله هرندي در منطقه 12تهران بازديد كنند. نطق پيش از دستور جلسه ديروز هم اختصاص به احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل ونقل داشت. وي ترجيح داد به جاي اينكه خودش نطقي داشته باشد فرازهايي از فرمايشات مقام معظم رهبري را در قالب كليپي ارائه كند. دراين كليپ بخش‌هايي از صحبت‌هاي رهبر انقلاب درباره سبك زندگي، هدف از زندگي، ارتقاي سلامت رفتارهاي فردي و اجتماعي پخش شد.

ديروز علي صابري و الهه راستگو از اعضاي شوراي شهر تهران به مناسبت فرارسيدن روزجهاني نابينايان بر لزوم مناسب‌سازي‌ فضاهاي عمومي شهري براي تردد راحت و روان معلولان تأكيد كردند. علي صابري بابت اينكه سرانجام بعد از 18‌ماه رايزني گروه مشاورين شهردار تهران در حوزه معلولان انتخاب شدند، ابراز خوشحالي كرد و گفت: اميدوارم اين گروه مشاوره 3نفره بتوانند در تعريف فرايند، تصويب مقررات و نظارت براي اجراي هر چه بهتر ضوابط شهر دسترس پذير اقدام كنند. الهه راستگو نيز خواستار راه‌اندازي هرچه سريع‌تر سرويس ويژه دانش‌آموزان استثنايي شد و برساخت بوستاني براي نابينايان تأكيد كرد.

ديروز همچنين اقبال شاكري از هنرمندان، نويسندگان و شعرا خواست تا با آفرينش‌هاي هنري كاري تأثيرگذار به مناسبت فاجعه كشتار حجاج در منا ارائه كنند. وي درعين حال از اقدام نماديني كه در بوستان نهج‌البلاغه به همين مناسبت انجام شد، انتقاد كرد. محمد حقاني نيز در سخناني با اشاره به تغييرات جوي و كاهش بارندگي خواستار آن شد تا هرچه سريع‌تر طرح تأمين آب براي شهر تهران در دستور كار شوراي شهر قرار گيرد. وي درعين حال به مشكلاتي كه در ايستگاه جديدالتاسيس خط 3بابت تهويه هوا وجود دارد، اشاره كرد. حقاني در بخشي ديگر از سخنان خود به موضوع سفيدبالك‌ها در شهر تهران پرداخت و در عين حالي‌كه وجود اينگونه حشرات را منشا بيماري براي شهروندان ندانست اما از شهرداري تهران خواست تا كار مبارزه با آنها را در دستور كار خود قرار دهد. رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر هم گفت: شهر تهران 2ميليون كودك دارد اما به نيازهاي آنها در شهر دوستدار كودك توجه نشده است. معصومه آباد، رئيس كميته ايمني و مديريت بحران از عملكرد شهرداري تهران بابت افتتاح بوستان دوستدار كودك، در منطقه18 تقدير كرد. وي همچنين درباره دريافت اجاره بها از سوي مسئولان يكي از فرهنگسراهاي تهران و بازپرداخت با تأخير آن انتقاد كرد. مجتبي شاكري نيز به مناسبت روز جهاني نابينايان از مشكلات معيشتي و مظلوميت نابينايان سخن گفت كه با وجود داشتن توانايي‌هاي بسيار اما از نظر شغلي در مضيقه هستند. وي همچنين از معاونت حمل‌ونقل و ترافيك خواست بابت نامگذاري روي ايستگاه‌هاي مترو قبل از اقدام با كميته نامگذاري شوراي شهر مشورت و هماهنگي كنند.

  • ابقاي شهروند و تصويب آيين‌نامه شهر دوستدار كودك

ديروز شوراي شهر تهران 3مصوبه داشت. ابتدا يك فوريت اصلاح بند يكم قسمت ب مصوبه ساماندهي سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران تصويب شد كه به موجب آن يك فوريت ابقاي شركت شهروند مصوب شد. به گفته عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه تحليل‌هاي اقتصادي شوراي شهر تهران به اين منجر شده كه هم‌اكنون شركت شهروند به يك منبع درآمد پايدار براي شهرداري تهران تبديل شده و مي‌تواند در تأمين بخشي از هزينه‌هاي شهر نقش داشته باشد. تصويب دستورالعمل انضباطي بهره‌برداران از اماكن و ميادين ميوه و تره‌بار نيز يكي از دستورهاي جلسه شوراي شهر بود كه از اين پس اين دستورالعمل به‌صورت ضابطه مند و بدون اعمال سليقه قابليت اجرايي خواهد داشت. پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه با اجراي اين دستورات از حجم تخلفات به نحو چشمگيري كاسته شود. يكي ديگر از دستورات جلسه ديروز بررسي لايحه آيين‌نامه اجرايي شهر دوستدار كودك بود كه به تصويب شوراي شهر رسيد.

کد خبر 309703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha