سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاندار کرمان گفت: احیای تالاب جازموریان یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده استان در برنامه ششم توسعه است و باید کارهای مطالعاتی و اعتبارات مرتبط با آن انجام شود.

تالاب جازموریان احیا می‌شود

به گزارش ایرنا، علیرضا رزم حسینی عصر دوشنبه در نشست کارگروه مقابله با ریزگردها در محل استانداری کرمان افزود: جلسات کارگروه ریزگردهای استان مرتب تشکیل شده و از نتایج مثبت آن پیگیری بحث ملی شدن تالاب جازموریان است.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم توجه هیات دولت را به قسمت جنوب شرق کشور جلب کنیم و در سفر پنجشنبه رییس سازمان حفاظت محیط زیست به کرمان مسئله تالاب از نزدیک بررسی می‌شود.

استاندار کرمان بیان کرد: معاون عمرانی استاندار با همکاری منابع طبیعی، آب منطقه‌ای، محیط زیست و سایر دستگاه‌های موثر کارگروه مطالعاتی تشکیل داده و بررسی اولیه را انجام و طرحی را ارائه کنند تا طی یک ماه آینده کلیات آن را به هیئت دولت ببریم.

وی با اشاره به طرح‌های در نظر گرفته شده برای احیای تالاب جازموران افزود: تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز و حتی چاه‌های مجاز در حوزه جازموریان باید با کار فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بررسی و از چند چاه برای احیای تالاب استفاده شود.

رزم حسینی اظهار کرد: در حوزه آب تجمیع کردن آب‌های سطحی و سیلاب‌ها و هدایت آن به سمت تالاب جازموریان می‌تواند یکی از طرح‌های احیای تالاب باشد.

وی با بیان این که یکی از پروژه‌های مهم ما، کنترل ریزگردها در جنوب کرمان و منطقه جازموریان است گفت: باید مدیران کل از طریق وزارتخانه‌های مربوطه پیگیری کرده و حساسیت مسئله را به دولت منتقل کنند.

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم در این نشست گفت: شعار سال جاری سازمان ملل امنیت غذایی در گرو خاک سالم عنوان شده و چالش جهانی بحث بیابان‌زایی، کمبود آب شیرین و تغییر اقلیم است و باید خود را برای این مسائل آماده کنیم.

عباس کارگر با اشاره به تغییر اقلیم تالاب جازموریان در جنوب استان کرمان بیان کرد: باتلاق جازموریان با 330 هزار هکتار وسعت، عرصه وسیعی است و حوزه آبخیز آن بیش از 6 میلیون هکتاری را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: در باتلاق جازموریان گیاهان خوش خوراک و درجه یک داریم و امیدواریم این نشست منجر به تشکیل کارگروه ملی باتلاق جازموریان مانند کارگروه ملی دریاچه ارومیه شود.

وی گفت: باتلاق جازموریان فقط بحث جنوب کرمان، جازموریان و شهرستان قلعه گنج نیست بلکه به استان‌های زیادی مربوط می‌شود.

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: اگر جازموریان را رها کنیم، تبدیل به تهدید خواهد شد و در صورتی که بحث باتلاق جازموریان پیگیری شود، تبدیل به فرصت و اقتصاد منطقه شکوفا خواهد شد.

کد خبر 309610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha