سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنچه در سال‌های گذشته در چارچوب الگوی مدیریت جهادی و در راستای پیشرفت و توسعه شهر تهران انجام شده، توانسته الگویی از کارآمدی مدیریتی را از خود به‌جای گذارد

ایران

آنچه در تهران طي يك دهه گذشته اتفاق افتاده، بنا بر آنچه اكثريت كارشناسان و تحليل گران مسائل شهري باور دارند و همچنين پيمايش‌هاي افكارسنجي شهروندان تهراني تصريح دارند فصلي بي‌سابقه در تغيير و تحول در شهر تهران بوده است.

در حقيقت از سال1384 به بعد با مدیریت جدید، شهر تهران دچار تحولات گوناگون و به صورت روشني وسیع‌تر نسبت به گذشته شده و مسیر مشخصی را در حوزه‌های سازمانی، عمرانی، مالی و اجتماعی طی کرده است.

این مسیر البته در معرض ارزیابی، نقد و بررسي و كارشناسي‌هاي مداوم قرار داشته و سايه تخريب و سياه‌نمايي در قبال آن در دوره دولت هاي نهم و دهم از سوي حاميان دولت محمود احمدي‌ن‍ژاد و در دو سال اخير از سوي اصلاح طلبان تندرو همواره وجود داشته است.

با اين حال و با وجود تمام غرض‌ورزي‌هاي مخالفان آنچه بر روال مديريت شهر حاكم بوده، روحيه جهادي كار و خدمت بوده كه ثمره آن انجام سخت‌ترين و بزرگ‌ترين پروژه‌هاي شهري آن هم در شرايط سخت اقتصادي و تحريم‌ها بوده است.

تبديل شهرداري تهران از نهادي خدماتي به نهادي اجتماعي و پيگيري برنامه‌هاي بزرگ فرهنگي و اجتماعي باعث شده علاوه بر آنكه سيماي شهر جلوه‌هاي غيرقابل انكار پيشرفت و توسعه را به خود بيند، از حيث فضاي زندگي شهري هم تغييراتي بنيادين در كلانشهر تهران رخ دهد.

تغييراتي كه از چشم سازمان‌هاي نظارتي بين‌المللي دور نمانده و در بسياري از رتبه‌بندي‌هايي كه در سال هاي ا خير منتشر شده قابل مشاهده است.

آنچنان‌كه برآوردهاي سازمان هاي بزرگ بين‌المللي هم مهر تاييدي بر موفقيت روندهاي پيموده شده در شهر تهران طي يك دهه اخير بوده است.

براي نمونه در سال 1390 تهران پنجمين شهر برتر دنيا در حوزه حمل و نقل عمومي شد و شهردار پايتخت در سال2008 در ميان بيش از 800 شهردار در جايگاه هشتمين شهردار برتر جهان جاي گرفت.

اتفاقي که شايد بتوان از آن به‌عنوان يکي از مهم‌ترين اتفاقات بين‌المللي ايران در حوزه مديريت شهري نام برد.

در عين حال شهر تهران در چند سال اخير با تقويت ديپلماسي شهري و بهبود روابط با کلانشهرهاي دنيا توانسته که در زمره شهرهاي بزرگ و پيشرفته قرار گيرد و به شهري با استانداردهاي بالاي زندگي شهري تبديل شود.

بدين ترتيب آنچه در سال‌هاي گذشته در چارچوب الگوي مديريت جهادي و در راستاي پيشرفت و توسعه شهر تهران انجام شده، توانسته الگويي از كارآمدي مديريتي را از خود به‌جاي گذارد.

آن هم بي‌توجه به سياست‌بازي‌هاي رايجي كه در فضاي دوقطبي‌هاي سياسي رايج و از سوي چهره‌هاي سياسي دنبال مي‌شود.

منبع:همشهري ماه

کد خبر 309599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha