همشهری آنلاین: سومین جلسه دادگاه بابک زنجانی برگزار شد و در این جلسه وکلای این میلیارد نفتی از پرداخت تمام بدهی شرکت ملی نفت در روز جاری خبر دادند و موضوعاتی همچون دکوری بودن بانک این متهم و افت فشار یکی از متهمان پرونده در دادگاه مطرح و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی

مهر نوشت: سومین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات میلیاردر بزرگ نفتی ساعت ۹ صبح روز دوشنبه-13 مهر- با حضور سه متهم پرونده و وکلای مدافع و دو نماینده دادستان بعد از قرائت قرآن کریم و تذکر به رسانه‌ها مبنی بر عدم انتشار مطالبی که خلاف قانون است، آغاز شد.

  • وكلاي بابك زنجاني: تمام بدهي شركت ملي نفت در روز جاري پرداخت مي‌شود

در ابتدای این جلسه، قاضی صلواتی با اشاره به اینکه وکلای خارجی متهم ردیف اول روز گذشته نامه‌ای را به دادگاه ارسال کرده بودند، گفت: بر اساس پیش‌نویس ضمانت‌نامه‌ای که تنظیم شده وکلا اعلام کرده‌اند که ب-ز تمام بدهی شرکت ملی نفت را پرداخت می‌کند که این پرداخت به شرکت HK واریز می‌شود، از این رو مدیرکل امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است که با همکاری وکلای متهم طی روز جاری این مهم انجام می‌شود.

  • بانک اف آی آی بی دکوری بوده است

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه سومین جلسه رسیدگی به پرونده ب-ز ، معاون دادستان در قرائت کیفرخواست گفت: در تحقیقاتی که از متهم به عمل آمد وی ابتدا مالکیت خود بر بانک اف آی آی بی را منکر شد اما بعد از اینکه نتیجه تحقیقات را به او نشان دادیم بالاخره پذیرفت که مالک این بانک در مالزی بوده است.

این متهم می گفت بانک اف آی آی بی اعتبار داشته و اسناد مالی و ترازنامه های دقیق و مرتبی دارد و کارمندان آن رسماً فعالیت می کنند اما بعد از تحقیقات انجام شده مشخص شد این بانک هیچ اسناد بانکی و صورتحساب معتبری نداشته و اصلا مشتری وجود ندارد و سطح فعالیت این بانک محدود بوده و حتی در کوالالامپور این بانک را نمی شناسند.

نجفی گفت: تمام اقدامات این بانک در تهران با یک سیستم ریموت توسط متهم انجام می شده و دو متهم دیگر پرونده هم مشارکت داشتند.

معاون دادستان گفت: ۱۱ فقره اعتبار اسنادی، حساب‌هایی که برای شرکت HK باز شده بود و حواله هایی که برای بانک «م» و تامین اجتماعی و شرکت «ب» ایجاد شده بود همه کذب و صوری بوده است. حتی فردی که در پرونده وجود دارد و حسابها به نام این فرد جابجا می شده و ۸ میلیارد یورو واریزی داشته است، فردی مجهول و بی هویت است.

  • اختلاف نظر وکیل «ب-ز» با معاون دادستان

در ادامه سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده میلیاردر بزرگ نفتی، اعلام شد که منشاء تمام پرداختی ها بنابر اظهارات متهم  از طریق وامی که به واسطه فردی به نام«ح» توسط شرکت«الف» در دبی پرداخت شده، است اما تحقیقات می گوید این اظهارات خلاف است. بر اساس استعلام بازپرسان از بانک مرکزی، عنوان شده است که تسهیلاتی اعطا نشده است، اما متهم گفته است پانزدهم هر ماه میلادی موسسه «ب» به شرکت «الف» پرینت حساب می داده و زمانی که بازپرس از ب-ز می خواهد که این پرینت ها را به ما هم بدهید، گفته است از کارمندانم بگیرید، اما در این فاصله متهم از طریق خواهرش از زندان می خواهد که برخی تغییرات در پرینت انجام شود.

نماینده دادستان در ادامه دادگاه گفت: قرار بود حواله ای چندهزار میلیاردی جابجا شود و یکی از مدیران بخش اعتبارات بانک «م» می گوید به دلیل بالا بودن مبلغ حواله متعجب شدم چون تحریم بودیم و به مدیرعامل وقت بانک گفتم حواله را برگشت بزن که وی نپذیرفت و وقتی دیدیم این حواله مرتبط با قرارداد تامین اجتماعی است، باز تماس گرفتم و آنها گفتند موضوع منافع ملی درمیان است و من تاکید کردم اگر این حواله انجام شود، بانک ،تحریم می شود اما باز هم آقای مدیر گفت نباید برگشت بخورد.

نماینده دادستان تهران خطاب به قاضی دادگاه گفت: بسیاری از اقدامات بانکی و صوری قابل تحلیل و بررسی است و من میخواهم که کارشناسان حرفه‎ای در دادگاه حضور یافته و توضیح دهند.

رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی هم با کسب اجازه از قاضی دادگاه گفت: من این مطلب را قبول دارم، چراکه به اعتقاد من کارشناسان بانک مرکزی صلاحیت اظهارنظر قضایی ندارند و ایرادات زیادی وجود دارد و درخواست می کنم به دلیل نبود نظرات کارشناسان رسمی دادگستری  در امور بانکی بین المللی، نباید اجازه دهیم ابهامات پرونده لباس کیفری بپوشند.

در این میان معاون دادستان تهران گفت: ما از بهترین کارشناسان بانک مرکزی نظر خواسته ایم و دادسرا اقناع شده است.

درمیان صحبت های معاون دادستان« ب_ ز»شروع به صحبت کرد  که  قاضی به او تذکر شدید داد.

در ادامه و در ساعت ۱۰:۲۵ تنفس اعلام شد .

  • افت فشار یکی ازمتهمان

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از ۱۵ دقیقه تنفس، قاضی صلواتی اعلام کرد: سومین جلسه دادگاه ب-ز  امروز در نوبت عصر هم برگزار می شود.

این دستور قاضی برای این است که قرائت کیفرخواست امروز به پایان برسد.

از حاشیه های صبح امروز دادگاه بابک زنجانی، اینکه یکی از متهمان پرونده آقای «ش» به دلیل افت فشار دچار وضعیت اورژانسی شد و بعد از چند دقیقه احیاء شده و دوباره به دادگاه بازگشت.

  • ۷.۶ هزار میلیارد پولشویی و ۸ هزار میلیارد تومان بدهی متهم نفتی

در ادامه سومین جلسه رسیدگی به پرونده میلیاردر بزرگ نفتی، نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست در بخش پولشویی در این پرونده، گفت: متهم با گرفتن پول‌های نفتی و فروش نفت ایران و صرف آن برای مسائل شخصی، ۱.۹ میلیارد یورو (بر اساس یورو ی چهار هزار تومان)، حدود ۷.۶هزار میلیارد تومان پولشویی کرده است.

وی افزود: در موضوع اخلال در نظام اقتصادی کشور باید بگویم ایران از سوی آمریکا و اروپا دچار تحریم بزرگ نفتی شد و شرکت سوئیفت با ایران قطع همکاری کرد و هیچ شرکتی در دنیا حاضر به خرید نفت ایران یا بیمه نفتکش‌ها یا جابجایی پول نبود. برای همین مسئولان شرکت نفت توسط متهم خواستند تا نفت را عرضه کنند و ۲.۳۳۱ میلیون دلار به شرکت «الف» که متعلق به ب-ز بود، نفت تحویل شد. اما متهم مسئولان را فریب داد و گفت که به خاطر تحریم‌ها، امکان جابجایی پول وجود ندارد. با این حال قبل از آن با افتتاح حسابی برای شرکت HK نزد بانک خود FIIB و خرید نفت از صندوق بازنشستگان را انجام داده بود و موفق شد اموال بیت‌المال را ببرد و این مشکلات سنگینی برای کشور به همراه داشت که در گزارش بانک مرکزی، آثار کلان این اقدام عنوان شده است.

نماینده دادستان تهران گفت: سال ۱۳۹۰ و ۹۱ به واسطه شرایط اقتصادی و سیاسی، تورم افزایش یافته و وضعیت ارزی متلاطم شد و یکی از دلایل آن بدهی ۲.۱ میلیارد یورویی متهم (معادل حدود هشت هزار میلیارد تومان) و معادل ۲.۷ درصد درآمد صادرات کالای ایران در سال ۹۱ بود؛ در حالی که پیمانکاران پروژه‌هایی مثل عسلویه که باید از مخازن مشترک گازی ایران با کشورهای حاشیه استخراج می‌کردند، با مشکل پیشرفت فیزیکی روبرو شد.

  • ماجرای نامه زنجانی به شریکش/ جزئیات هواپیماهای خریداری شده

در ادامه جلسه سوم دادگاه بابک زنجانی کیفرخواست آقای (م. ش) توسط معاون دادستان قرائت شد که در این کیفر خواست آمده است آقای ش متعهد شده تمام محموله های نفتی را بفروشد و از ب-ز درصد بگیرد اما در عمل فقط ۴۰۰ میلیون دلار به وی پرداخت کرد و الباقی را نداد. در سال ۱۳۹۱ آقای ش نامه ای را از ب-ز از طریق ایمیل دریافت می کند که در آن نامه آمده است:

سلام آقای ش سعی کردم نامه نگاری نداشته باشم اما نتوانستم خودم را نگه دارم. شما برخلاف ظاهرتان افراد خداشناسی نیستید. یادم هست گفتید ۳۳ میلیون دلار به ایرباس داده اید اما من را بدهکار نگه داشتید و حالا برنده ماجرا هستید و به همه جا رسیدید. این روزها می گذرد اما من ساکت نخواهم ماند. در ضمن پول های بارهای نفتی را هم که گرفتید را ندادید و هواپیماهای آر جی هم هنوز گیر هستند و هواپیمای ۳۲۰ هم که معلوم نیست پولش را چکار کردید. شما و خانوادتان زندگی خوبی نخواهید داشت.

این اظهارات و نامه زنجانی در حالی بود که آقای ش ۴۰ میلیارد دلار نفت را فروخته بود اما فقط ۴۰۲ میلیون دلار آن به ب-ز داده شد که موجب اعتراض وی شده است.

معاون دادستان در ادامه گفت: از این پول ها که آقای ش هزینه کرده است ۲۳۵ میلیون دلار خرید سهام آنور ایر ترکیه، ۲۳۵ میلیون دلار خرید هواپیمای ایر ۳۰۰، ۳۹ میلیون دلار خرید هواپیمای ایر ۳۲۰، ۲۵ میلیون دلار خرید هواپیمای آر جی، ۵۰ میلیون دلار هزینه نگهداری محموله ها در آسیا، ۱۴ میلیون دلار برای خرید دو کشتی ۱۷۰۰ کانتینری و ۱۱۰ میلیون دلار به حساب شرکت های مختلف واریز شده است نکته قابل توجه اینکه به دلیل تابعیت انگلیسی آقای ش، ۴۹ درصد سهام هواپیمایی آنور ایر ترکیه به نام او ثبت شده است.

در اظهارات معاون دادستان آمده است :براساس اظهارات متهمان تمام محموله های نفتی به شخص آقای ش تحویل داده شده اما وی آنها را رویت نکرده و تنها از بنادر جزیره خارک تحویل گرفته است. ب-ز در اظهارات خود گفته است شرکت «ف» را آقای «ش» شناسایی کرده بود و ۱.۲ میلیون یورو و ۴۰۰ میلیون دلار از این شرکت گرفتیم اما بقیه پول را ندادند و آقای ش به بهانه های مختلف گفته است چون نفت و آب را قاطی کرده بودید شرکت «ف» پول را نمی دهد و یک بار دیگر هم گفت این شرکت ورشکسته شده است.

  • کلاهبرداری متهم نفتی از مدیران یک بانک

در ادامه سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ب-ز، نماینده دادستان در پایان کیفرخواست آقای «ش»، گفت: وی به نوعی مسئول تسهیل عواید حاصل از جرم ب-ز بوده است و اکثر محموله‌ها را تحویل گرفته و جابجا می‌کرده است.

در میان جلسه دادگاه، حال یکی دیگر از متهمان به نام آقای «ف» به هم خورد و کارش به اورژانس رسید.

اما در ادامه نماینده دادستان اتهامات آقای «ش» را اعلام کرد و گفت: افساد فی‌الارض، مشارکت در کلاهبرداری ۱.۲ میلیارد یورویی، مشارکت در پولشویی و بزه بخشی از اتهامات این متهم است که در سال ۹۱ در کشورهای ایران، مالزی، امارات، ترکیه و ترکمنستان انجام داده است.

در ادامه دادگاه، کیفرخواست «حـ - ف» توسط نجفی معاون دادستان قرائت شد که اعم از افساد فی‌الارض، اخلال در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در تشکیل شبکه سازمان یافته، جعل و کلاهبرداری، همچنین کلاهبرداری ۱.۲ میلیون یورویی از شرکت HK و کلاهبرداری ۴۴۴ میلیارد ین ژاپن از تامین اجتماعی و ۱۴ میلیارد تومان پولشویی هم بخشی از اتهامات این متهم بود.

نماینده دادستان گفت: در خرید ۶۰ درصد از سهام بانک FIIB به مبلغ ۸.۵ میلیون دلار توسط بانک «م»، آقای «حـ - ف» پنج میلیون یورو کمیسیون گرفته است.

در ادامه دادگاه معاون دادستان گفت: مصوبه‌ای به امضای 3 وزیر ابلاغ شد که بر اساس آن ۱۴ درصد از سود نفت از طریق بانک FIIB به شرکت «ن» پرداخت شود که «ب-ز» و «ح - ف» در این جلسه حضور داشتند، اما نکته قابل تأمل این است که این وزرا به تنهایی مصوبه را امضا کردند و از طریق ستاد تدابیر ویژه ریاست جمهوری نبوده است و از آقای قاضی می‌خواهم این را استعلام کند.

در ادامه کیفرخواست آقای «ح - ف» عنوان شد که این متهم قرارداد فروش سهام FIIB بانک «م»را هم امضا کرده و همراه با «ب-ز»، بانک «م» را محل فساد کرده بودند. بابک زنجانی از طریق شعبه س بانک «م»، ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرد و با نفوذ به مدیران این بانک، آنها را تشویق می‌کند تا در FIIB سرمایه‌گذاری کنند و مدیران بانک با پرداخت مبالغی اعم از ۲۴۰ میلیون یوآن چین، ۷۰ میلیون لیر و ۳۵ میلیون یورو افتتاح حساب می‌کنند که البته بانک «م» از «ب-ز» شکایت کرده است. همچنین شناسایی شرکت‌های تامین اجتماعی هم با «ح - ف» بوده است و بر اساس اظهارات س م، ، آقای «ح - ف» متهم را همراهی می‌کرده است.

  • چهارمین دادگاه میلیاردر نفتی نهم آبان ماه برگزار می‌شود

قرائت متن کیفرخواست«ب-ز» و دو متهم دیگر پرونده دقایقی قبل به پایان رسید و قاضی صلواتی اعلام کرد با توجه به درخواست وکلای پرونده مبنی بر استمهال برای جلوگیری از تضییع حقوق متهمان با این درخواست موافقت می‌شود.

وی افزود: بر اساس این درخواست و هماهنگی با دفتر ریاست دادگاه، جلسه بعدی دادگاه ساعت ۸:۳۰ صبح روز نهم آبان ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با حضور متهمان و به صورت علنی برگزار خواهد شد.

کد خبر 309471

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha